Лексичко-морфолошке везе и учење енглеског језика

  • Jelena R. Danilović Jeremić Универзитет у Крагујевцу, Филолошко-уметнички факултет
Ključne reči: lexis||, ||лескика, morphology||, ||морфологија, derivation||, ||деривација, EFL learning||, ||учење енглеског језика као страног,

Sažetak


Истраживања посвећена развоју лексичког знања, како код говорника енглеског као матерњег језика тако и код оних који енглески уче као страни језик, доживела су процват током претходних неколико деценија и довела до открића да су лексика и морфологија блиско повезане. Познавање морфологије, које обухвата развијену свест о деривационим и флективним облицима, данас се сматра кључним елементом лексичког развоја јер доприноси наглом увећању лексичког фонда деце која енглески усвајају као први језик, и то у периоду њиховог основношколског и средњошколског образовања (Nagy & Herman, 1987). Постоје назнаке да се сличан али много спорији и проблематичнији процес одвија и у контексту усвајања енглеског као страног језика. О спонама које повезују различите аспекте познавања лексике и морфологије није много писано до сада, нарочито не у домену усвајања енглеског језика код ученика чији је матерњи језик српски. Из тог разлога, циљ овог рада је да испита међуповезаност продуктивне и рецептивне димензије познавања лексике и морфологије на узорку напредних ученика енглеског језика, студената прве године на Катедри за енглески језик и књижевност Филолошко-уметничког факултета у Крагујевцу. Њихови резултати на тестовима који су укључивали поделу речи на морфеме и извођење деривата, као мерама рецептивног и продуктивног познавања морфологије, статистички су анализирани а потом и посматрани у спрези са резултатима постигнутим на тестовима величине лексичког фонда (Nation, 1990; 2001). Добијени подаци доприносе бољем разумевању процеса усвајања лексике код ученика енглеског језика као страног и имају педагошке импликације.

Reference

Anglin, J. (1993). Vocabulary development: A morphological analysis. Monographs of the Society for Research in Child Development, 58(10), 1-186.

Bauer, L. & Nation, P. (1993). Word families. International Journal of Lexicography, 6(4), 253-279.

Berko, J. (1958). The child’s learning of English morphology. Word, 14, 150-177.

Carlisle, J.F. (1988). Knowledge of derivational morphology and spelling ability in fourth, sixth, and eighth graders. Applied Psycholinguistics, 9, 247-266.

Carlisle, J.F. & Nomanbhoy, D.M. (1993). Phonological and morphological awareness in first graders. Applied Psycholinguistics, 14, 177-195.

Corson, D.J. (1995). Using English words. Dordrecht: Kluwer.

Coxhead, A. (1998). An Academic Word List. Wellington, New Zealand: Victoria University of Wellington.

Coxhead, A. (2000). A new academic word list. TESOL Quarterly, 34(2), 213-238.

Danilović Jeremić, J. (2015). Lexical knowledge of Serbian L1 English L2 learners: Reception vs. production. Nastava i vaspitanje, 64(1), 87-100.

Derwing, B. & Baker, W. (1986). Recent research on the acquisition of English morphology. In: P. Fletcher, M. Garman (Eds.), Language acquisition: Studies in first language development (209-223). New York: Cambridge University Press.

Dimitrijević-Savić, J. & Danilović, J. (2010). The robustness of the facilitative effect in the productive derivational knowledge of L2 learners of English. Primenjena lingvistika, 11, 305-315.

Finkenstaedt, T. & Wolff, D. (1973). Ordered profusion: Studies in Dictionaries and the English Lexicon. Heidelberg: Carl Winter Universität.

Hayashi, Y. & Murphy, V. (2011). An investigation of morphological awareness in Japanese learners of English. Language Learning Journal, 39(1), 105-120.

Hutchinson, T. (2009). Project 4: student’s book. Oxford: Oxford University Press.

Ku, Y. & Anderson, R. (2003). Development of morphological awareness in Chinese and English. Reading and Writing: An interdisciplinary journal, 16, 399-422.

Kuczaj, S.A. (1977). The acquisition of regular and irregular past tense forms. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 16, 589-600.

Laufer, B. (1998). The Development of Passive and Active Vocabulary in a Second Language: Same or Different? Applied Linguistics, 19(2), 255-271.

Laufer, B. & Nation, P. (1999). A vocabulary-size test of controlled productive ability. Language Testing, 16(1), 33-51.

Leong, C.K. (1989). The effects of morphological structure on reading proficiency: A developmental study. Reading and Writing: An interdisciplinary journal, 1, 357-379.

McCarthy, M. (2001). Issues in Applied Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.

Mitchell, H.Q. (2009). Traveller, Level B1+: student’s book. London: MM publications.

Mochizuki, M. & Aizawa, K. (2000). An affix acquisition order for EFL learners: An exploratory study. System, 28(2), 291-304.

Nagy, W. & Herman, P. (1987). Depth and breadth of vocabulary knowledge: Implications for acquisition and instruction. In: M.G. McKeown, M.E. Curtis (Eds.), The nature of vocabulary acquisition (19-35). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Nagy, W.E., Diakidoy, I.N. & Anderson, R.C. (1993). The acquisition of morphology: Learning the contribution of suffixes to the meanings of derivatives. Journal of Reading Behavior, 25, 155-170.

Nation, P. (1990). Teaching and learning vocabulary. New York: Newbury House.

Nation, I.S.P. (2001). Learning vocabulary in another language. Cambridge: Cambridge University Press.

Puhta, H. & Stranks, J. (2004). English in Mind: Student’s book 1. Cambridge: Cambridge University Press.

Read, J. (1997). Vocabulary and testing. In: N. Schmitt, M. McCarthy (Eds.), Vocabulary: Description, Acquisition and Pedagogy (303-320). Cambridge: Cambridge University Press.

Richards, J.C. (1976). The role of vocabulary teaching. TESOL Quarterly, 10(1), 77-89.

Selby, S. (1972). The development of morphological rules in children. British Journal of Educational Psychology, 42, 293-299.

Schmitt, N. & Mira, P. (1997). Researching vocabulary through a word knowledge framework: Word associations and verbal suffixes. Studies in Second Language Acquisition, 19, 17-36.

Schmitt, N. & Zimmerman, C.B. (2002). Derivative Word Forms: What Do Learners Know? TESOL Quarterly, 36(2), 145-171.

Schmitt, N., Schmitt, D. & Clapham, C. (2001). Developing and exploring the behaviour of two new versions of the vocabulary levels test. Language Testing, 18(1), 55-88.

Topalov, J. & Radić-Bojanić, B. (2014). Istraživanja afektivnih faktora u visokoškolskom obrazovanju. Novi Sad: Filozofski fakultet.

Turjačanin, V. & Čekrlija, Đ. (2006). Osnovne statističke metode i tehnike u SPSS-u: Primjena SPSS-a u društvenim naukama. Banja Luka: Centar za kulturni i socijalni popravak.

Vujić, J. (2006). Osnovi morfologije engleskog jezika. Filološko-umetnički fakultet: Kragujevac.

Waring, R. (1997). A Comparison of the Receptive and Productive Vocabulary Sizes of Some L2 Learners. Immaculata (Occasional papers of Notre Dame Seishin University, Okayama), 1, 53-68.

West, M. (1953). A General Service List of English Words. London: Longman, Green & Co.

Zhong, H. & Hirsh, D. (2009). Vocabulary growth in an English as a foreign language context. University of Sydney papers in TESOL, 4(1), 85-113.

Objavljeno
2017/12/27
Rubrika
Оригинални научни чланак