Физичка пројекција смрти у трагедији Магбет
Sažetak
Трагедијом Магбет доминирају убиства, ратови, крв, одрубљене главе, природне катастрофе, али и натприродни феномени попут духова, вештица и пророчанства. Ако узмемо у обзир и слике мрака, страха и кошмара којима ова драма обилује, тешко је одупрети се утиску који трагедија оставља, а то је да се апокалиптична претња надвија над Шкотском и имплицитно над целим светом ако њиме влада рука тиранина. Смрт је као феномен свеприсутна у Магбету: физички и метафизички, реалистично и симболично, експлицитно и имплицитно. Аутор рада ће се фокусирати више на експлицитне и физичке слике смрти него на метафизичке, да би истакао њихов значај у креирању атмосфере деструкције и пакла у овој трагедији. Покушаће да пронађе сврху овим сликама у трагичном току радње, будући да је пуко нагомилавање ужасних сцена смрти карактеристична драмска конвенција мелодрама, што Магбет свакако није. Заправо, многобројне и разноврсне макабристичке слике смрти у Магбету у функцији су трагичног патоса и карактеризације протагониста.
Reference
Андрејевић, А. (2015). Културолошки феномени сна (Хипнос) и смрти (Танатос) у трагедији Магбет. У: Лончар-Вујновић, М. Сусрети народа и култура. стр. 197–211. Косовска Митровица: Филозофски факултет Универзитета у Приштини.
Bloom, H. (1998). Shakespeare, the Invention of the Human. New York: Riverhead Books.
Bodrijar, Ž. (1991). Simbolička razmena i smrt. Gornji Milanovac: Dečje novine.
Craig, L. H. (2001). Political Philosophy in Shakespeare’s Macbeth and King Lear. Toronto: University of Toronto Press.
De Kvinsi, T. (2009). O ubistvu kao lepoj umetnosti. Beograd: Službeni glasnik.
Drakakis, J. (1992). Shakespearean Tragedy. New York: Longman.
Fink, E. (1984). Osnovni fenomeni ljudskog postojanja. Beograd: Nolit.
Frojd, S. (2011). Antropološki pogledi. Beograd: Prosveta.
Frojd, S. (2011). Porodični roman neurotičara i drugi spisi. Beograd: Službeni glasnik.
Garber, M. (2010). Shakespeare’s Ghost Writers. New York: Routledge.
Гордић Петковић, В. (2003). Шекспиров Магбет: искушења властољубивости. У: В. Шекспир, Магбет, стр.7–34. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Hristić, J. (1998). О tragediji. Beograd: Filip Višnjić.
Hristić, J. Stojanović, Z. (1984). Teorija tragedije. Beograd: Nolit.
Igo, V. (2009). Šekspir. Beograd: Službeni glasnik.
Костић, В. (1994). Стваралаштво Виљема Шекспира. Београд: Српска књижевна задруга.
Kostić, V. (2010). Šekspirova dramaturgija. Beograd: Stubovi kulture.
Кот, Ј. (2000). Шекспир наш савременик. Београд: Трпезе.
Kuljić, T. (2014). Tanatopolitika. Sociološkoistorijska analiza političke upotrebe smrti. Beograd: Čigoja štampa.
Lee, S. W, Schwarz, N. (2010). Washing Away Postdecisional Dissonance. Science. New Series. Vol. 328, No. 5979, p. 709. doi: 10.1126/science.1186799
Montaigne, М. (1999). Essays. The University of Oregon.
Montenj, M. (1990). Ogledi. Valjevo–Beograd: Estetika.
Петровић, С. (2004). Макбет и леди Макбет. Београд: Партенон.
Срејовић, Д, Цермановић-Кузмановић, А. (1979). Речник грчке и римске митологије. Београд: Српска књижевна задруга.
Šekspir, V. (1966). Makbet. Beograd: Kultura.
Tadić, Lj. (2003). Zagonetka smrti. Beograd: Filip Višnjić.
Ten, H. (1954). Studije i eseji. Beograd: Kultura.
Uzelac, M. (2004). Istorija filozofije. Novi Sad: Stilos.
Watson, R. N. (1994). The Rest Is Silence: Death as Annihilation in the English Renaissance. Berkeley: University of California Press. Dostupno na: http://ark.cdlib.org/ark:/13030/ft7m3nb4n1/
Zhong, C. B, Liljenquist, K. (2006). Washing Away Your Sins: Threatened Morality and Physical Cleansing. Science, New Series, Vol. 313, No. 5792, pp.1451–1452. doi: 10.1126/science.1130726
Zimmerman, S. (2005). The Early Modern Corpse and Shakespeare’s Theatre. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293