Светиљка као симбол у теологији и иконологији светлости на простору Медитерана

  • Danijela T. Tešić Radovanović Univerzitet u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet, Katedra za istoriju umetnosti
Ključne reči: light||, ||светлост, fire||, ||ватра, solar cult||, ||соларни култ, epiphany||, ||епифанија, lamp||, ||светиљка, iconology||, ||иконологија,

Sažetak


У религиозном искуству човека ватра и светло представљају архетипске симболе. Као најнематеријалнија од свих појава светлост се од давнина доводи у везу са појављивањем светог, материјализацијом божанског присуства. Временом се симболизам ватре и светла преноси и на предмете који су коришћени за осветљење. У раду се разматрају различити аспекти теологије светла у религиозној пракси Медитерана, као и симболична и култна улога светиљке у јавном и приватном култу, од праисторије до појаве монотеизма.

Reference

Apulej. (1954). Zlatni magarac. Beograd: Novo pokolenje.

Assmann, J. (2008). Of God and Gods: Egypt, Israel, and the Rise of Monotheism. Wisconsin: University of Wisconsin Press.

Beard, М., North, Ј., Price S. (1998). Religions of Rome: Volume 1, A History. Cambridge: Cambridge University Press.

Beaune de, S. A. (1987). Palaeolithic Lamps and Their Specialization: A Hypothesis. Current Anthropology, 28 (4), 569−577. Преузето са: http://links.jstor.org/sici?sici=0011-3204%28198708%2F10%2928%3A4%3C569%3APLATSA%3E2.0.CO%3B2-W

Beaune de, S. A. (2003). De la domestication du feu aux premières lampes. In L. Chrzanovski (Ed.), Nouveautés lychnologiques / Lychnological News (13−20). Nyon: Lychnoservices.

Bille, M. & Sørensen, T. F. (2007). An Anthropology of Luminosity: The Agency of Light. Journal of Material Culture, 12 (3), 263−284. doi:10.1177/1359183507081894

Bussiere, J. & Lindros, Wohl, B. (2017). Ancient Lamps in the J. Paul Getty Museum. Los Angeles: Getty Publications.

Vikan, G. (1984). Art, Medicine, and Magic in Early Byzantium. Symposium on Byzantine Medicine 1983. Dumbarton Oaks Papers, 38, 65−86.

Glory, A. A. (1961). Le brûloir de Lascaux. Gallia Préhistoire, 4, 174−183.

Gowlett, J. A. J. (2016). The discovery of fire by humans: a long and convoluted process. Philosophical Transactions of The Royal Society B, 371: 20150164. doi:10.1098/rstb.2015.0164

Da Costa, K. (2012). Shining a light on shifting frontiers: cultural uses of ceramic lamps during late antiquity. In: D. Brakke, D. Deliyannis, E. Watts (Eds.), Shifting cultural frontiers in late antiquity (167−180). Farnham: Ashgate.

Eгерија. (2002). Путовања по Светој земљи. Београд: Рашка школа.

Елијаде, М. (2003). Свето и профано. Сремски Карловци: Издавачка књижарница Зорана Стојановића.

Ellison, М. D. (2015). “The Eye in Darkness”: Late Antique Oil Lamps in Daily Life and Domestic Religion. Рукопис у припреми за штампу.

Завгородний, Ю. Ю. (2011). Огонь, свет и сакральное пространство в письменности домонгольской Руси. У: A. М. Лидов (ур.), Огонь и свет в сакральном пространстве. Материалы международного симпозиума (134−139). Москва: Индрик.

Zografou, А. (2010). Magic Lamps, Luminous Dreams: Lamps in PGM Recipes. In: M. Christopoulos, E. D. Karakantza, O. Levaniouk (Eds.), Light and Darkness in Ancient Greek Myth and Religion. Greek Studies: Interdisciplinary Approaches (260−294). Lanham, MD: Lexington Books.

Иванов, В. В. (2013). Огонь, Солнце и Свет в языках и культурах древней и средневековой Евразии . У: A. М. Лидов (ур.), Иеротопия огня и света в культуре византийского мира (20−36). Москва: Феория.

Косидовски, З. (1992). Кад је сунце било бог. Београд: Српска књижевна задруга.

Kramer, S. N. (1963). The Sumerians: Their History, Culture, and Character. Chicago: University of Chicago Press.

Крунић, С. (2011). Античке светиљке из Музеја града Београда. Београд: Музеј града Београда.

Лома, А. (2008). Вулканологија и митологија. Кодови словенских култура (Ватра), 10, 262−299.

Murray, М. А. (2004). The Splendor That Was Egypt. New York: Dover Publications.

Moullou, D. (2011). Lighting the fire and illumination in Antiquity. In: I. Motsianos, E. Bintsi (Eds.), Light on light: An iluminating story (45−57). Thesaloniki: Museum of Byzantine Culture.

Moullou, D. (2015). Lighting night-time activities in antiquity. In: M. E. Micheli, A. Santucci (Eds.), Lumina Convegno Internazionale di Studi Urbino 5−7 giugno 2013 (199−212). Pisa: Edizioni ETS.

Nagy G. & Valvanis P. D. (1993). The Sun in Greek art and culture. In: M. Singh (Ed.), Sun In Myth and Art. London: Thames and Hudson.

Паусанија. (1994). Опис Хеладе I. Нови Сад: Матица српска.

Perko, V. (2013). The Hidden Power of small Image: Oil Lamps, an Instrument of Romanisation?. У: С. Крунић (ур.). Акта са стручног скупа. Античке светиљке. Хронологија, типологија и орнаментика (9−16). Београд: Музеј града Београда.

Robins, F. W. (1939). The Lamps of Ancient Egypt. The Journal of Egyptian Archaeology, 25 (2), 184−187.

Sardi, M. & Motsianos, I. (2017). Lighting in Muslim and Christian Religious Buildings: A Comparative Study. In: C. Papadopoulos, H. Moye (Eds.), The Oxford Handbook of Light in Archaeology (1−30). Oxford: Oxford University Press. doi:10.1093/oxfordhb/9780198788218.013.14

Seaford, R. (2010). Mystic Light and Near-Death Experience. In: M. Christopoulos, E. D. Karakantza, O. Levaniouk (Eds.), Light and Darkness in Ancient Greek Myth and Religion. Greek Studies: Interdisciplinary Approaches (201−206). Lanham, MD: Lexington Books

Срејовић, Д. и Цермановић, А. (1992). Речник грчке и римске митологија. Београд: Српска књижевна задруга.

Forbes, R. J. (1966). Studies in Ancient Technology VI. Leiden: Brill.

Франк-Каменецкий, И. Г. (1917). Памятники египетской религии в фиванский период. Москва: Товарищество "Скоропечатня А. А. Левенсон".

Hageneuer, S. (2007). Nusku. In: C. Uehlinger & al. (Eds.). Iconography of Deities and Demons in the Ancient Near East [electronic pre-publication] Zurich: University of Zurich.

Hijmans, S. E. (1996). The Sun which Did not Rise in the East. The Cult of Sol Invictus in the Light of Non-Literary Evidence, BABESCH, 71, 115−150.

Хоружий С. С. (2011). Свет Плотинов и свет Фавора: мистика света в неоплатонизме и исихазме. У: A. М. Лидов (ур.), Огонь и свет в сакральном пространстве. Материалы международного симпозиума (29−36). Москва: Индрик.

Hoffmeier, J. K. (2015). Akhenaten and the Origins of Monotheism. Oxford: Oxford University Press.

Constantinidou, S. (2010). The Light Imagery of Divine Manifestation in Homer. In: M. Christopoulos, E. D. Karakantza, O. Levaniouk (Eds.), Light and Darkness in Ancient Greek Myth and Religion. Greek Studies: Interdisciplinary Approaches (91−109). Lanham, MD: Lexington Books.

Црнобрња, А. (2006). Култна намена римских жижака у Горњој Мезији. Београд: Музеј града Београда.

Црнобрња, А. и Племић, Б. (2013). Жишци у обредима култа подунавских коњаника. У: С. Крунић (ур.), Акта са стручног скупа. Античке светиљке. Хронологија, типологија и орнаментика (89−100). Београд: Музеј града Београда.

Clement of Alexandria, Exhortation to the Heathen. Преузето са: http://www.earlychristianwritings.com/text/clement-exhortation.html

Clement of Alexandria, Stromata. Преузето са: http://www.newadvent.org/fathers/0210.htm

Cruikshank-Dodd, E. (2013). Light I. Lamp in the Niche. In: H. E. Roberts (Ed.), Encyclopedia of Comparative Iconography: Themes Depicted in Works of Art (499−503). Chicago, London: Routledge.

Chrzanovski, L. (2013). Lumen est omen. Arta, istoria și spiritualitatea iluminatului artificial. Cluj, Napoca: Ediutra Argonaut.

Chrzanovski, L. (2015). Ex Oriente lux. Petite histoire des lampes à huile des Phéniciens à l’Islam, à travers les chefs-d’œuvre d’Egypte et du Proche-Orient de la Collection Bouvier. Sibiu, Genève: Armanis.

Cyprian of Carthage, Treatises . Преузето са: http://www.newadvent.org/fathers/050704.htm

Objavljeno
2018/07/09
Rubrika
Оригинални научни чланак