Настава историје уметности и ликовне културе у социокултурном контексту − средњовековна баштина у контексту савремене визуелне културе
Sažetak
У раду се образлаже социокултурни приступ настави и веза са наставом ликовне уметности. Обрађује се појам наставе у социокултурном контексту, као и специфичности и елементи контекста уметничких предмета. Разматрају се основне теоријске поставке наставе у социокултурном контексту, као што су стварање значења, учење као трансформисање културе (култура као полазиште у учењу), образовање као овладавање културним алатима, интерсубјективност, дијалог. Након теоријске разраде, даје се преглед једног акционог истраживања изведеног у средњој школи за уметничке занате. У њему се образлаже пример прилагођавања наставног програма, тема и садржаја, очекивањима и искуствима ученика која доносе у учионицу из своје културне средине. Говори се о креирању наставног програма, приступа и метода посредством популарних интерпретација наслеђа, на примеру наставне теме „Средњовековна уметност“.
Reference
Belting, H. (2013). Slika, medij, telo: nov pristup ikonologiji. U: J. Čekić, M. Stanković (prir.), Slike/singularno/globalno – savremeno kao eksperiment (73−88). Beograd: Fakultet za medije i komunikaciju, Univerzitet Singidunum.
Baltrušaitis, J. (1981). Fantastični srednji vijek – Antičko i egzotizmi u gotčkoj umjetnosti, (prev. M. Cvitan). Svjetlost: Sarajevo.
Bruner, Ј. (2000). Kultura obrazovanja. Zagred: Educa.
Бурдије, П. и Пасерон, Ж. К. (2012). Репродукција у образовању, друштву и култури. Реч (82.28), часопис за књижевност, културу и друштвена питања, 67–122.
Claxton, G. (2002). Education for the Learning Age: Sociocultural Approach to Learning to Learn. In: G. Wells & G. Claxton (Eds.), Learning for Life in the 21st Century (21−33). Oxford: Blackwell Publishing.
Freedman, K. (2003). Teaching Visual Culture, Curriculum, Aesthetic and Social life of Art. New York: Columbia University.
Gadamer, H. G. (2011). Istina i metod, Osnovi filozofske hermeneutike. Beograd: Fedon.
Gergen, K. & Gergen, M. (2006). Socijalna konstrukcija, ulazak u dijalog, prevod Vineta Marinović. Beograd: Zepter Book World.
Ивић, И., Пешикан, А., Антић, С. (2001). Активно учење 2. Приручник за примену метода активног учења/наставе. Београд: Институт за психологију.
Krnjaja, Ž. (2008). Učenje i podučavanje kao zajedničko razumevanje, Nastava i vaspitanje, 57 (3), 292-302.
Крњаја, Ж. (2009). Контекст у учењу и подучавању. Београд: Задужбина Андрејевић.
Krnjaja, Ž. (2010). Igra, stvaralaštvo, otvoreni vaspitni sistem – šta ih povezuje? Nastava i vaspitanje, 59 (2), 264–277.
Mitrović, M. (2014). Sociokulturni pristup nastavi i angažovanje pedagoga u nastavi. U: N. Matović, V. Spasenović, R. Antonijević (ur.), Identitet profesije pedagog u savremenom obrazovanju (72–75). Beograd: Filozofski fakultet.
Mitchell, J. W. (2002). Showing seeing: a critique of visual culture. Journal of visual culture, 1 (2), 165−181.
Prensky, M. (2001). Digitalni urođenici, digitalni pridošlice. On the Horizon, 9 (5), доступно на http://edupoint.carnet.hr/casopis/40/clanci/3.
Rogoff, B. (1998). COL (Community of Learners) – Interaktivni model učenja i vaspitanja. Psihologija u svetu, 2, 111−127.
Subotić Krasojević, I. i Trifunović, K. (2016). Dijalog i zajednička interpretacija nasleđa u nastavi istorije umetnosti. Godišnjak Srpske akademije obrazovanja, XII, 351–362.
Tucić, N. (1999). Čovek, evolucija i društvo. Beograd: Margo-art.
Vigotski, L. (1983). Mišljenje i govor. Beograd: Nolit.
Wells, G. & Claxton, G. (2002). Introduction: Sociocultural Perspectives on the Future of Education. In: G. Wells & G. Claxton (Eds.), Learning for Life in the 21st Century (1−18). Oxford: Blackwell Publishing.
Wells, G. (1999). Dialog Inquiry, Towards a Sociocultural Practice and theorz of Education. Cambridge: University Press.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293