(Не)Могуће мучеништво: маскулинитет, старење, болест и смрт у филмовима 'Тумстоун' и 'Логан'
Sažetak
Наслов рада алудира на добро познату тврдњу Хане Арент да је у нацистичким концентрационим логорима мучеништво, по први пут у историји, било онемогућено потпуном анонимношћу и обесмишљеношћу смрти логораша (Арент, 2000, стр. 133). Сам рад пак разматра два савремена филма, који, укрштајући нормативни маскулинитет са болешћу, старењем и умирањем не негирају ту могућност. Филмови Џорџа Косматоса и Џејмса Менголда, Тумстоун и Логан, приказују последње дане (поп) културних икона мужевности као што су Џон Хенри „Док“ Холидеј и Џејмс Хаулет, познатији као Логан/Вулверин. Тематско фокусирање ових филмова на завршетак живота, које је очигледно не само у заплетима и дијалозима већ и у бројним крупним плановима измршавелих, крвавих, оборених мушких тела, оболелих од туберкулозе и тровања адамантијумом, захтева, најпре, разматрање филмског приказивања нормативног маскулинитета и маскулинитета са инвалидитетом. Конкретно, пошто се нормативни маскулинитет културно одређује насупрот феминитету, те је синоним за физичку и менталну снагу, моћ и доминацију – укључујући и контролу над сопственим телом – ово разматрање ће се фокусирати на то да ли и како ови филмови приказују Дока Холидеја и Вулверина као феминизиране њиховим сопственим оболелим, непослушним телима, чиме доприносе културном конструисању рода и родних разлика. Затим ће рад размотрити емотивно задовољство гледатељке које произилази из ореола мучеништва којим су умирући мушкарци награђени у овим филмовима: Холидеј и Логан не избегавају, већ убрзавају смрт зарад пријатељства, породице и заштите рањивих и маргинализованих. Док оба филма несумњиво нуде утешне фантазије о саможртвовању и смрти која враћа достојанство насупрот брутално приказаном старењу и болести, последње питање које је неопходно размотрити јесте да ли ово (не)могуће мучеништво потврђује нормативни, телесно способни и доминирајући маскулинитет.
Reference
Andras, E. (2016). Wynonna Earp.
Arendt, H. (2000). Total Domination. In: P. Baehr (Ed.), The Portable Hannah Arendt, (pp.119-146). New York and London: Penguin Books.
Brintnall, K. (2011). Ecce Homo: The Male-Body-in-Pain as Redemptive Figure. Chicago and London: University of Chicago Press.
Connell, R. W. (1995). Masculinities. Berkeley and Los Angeles: University of California Press.
Cosmatos, G. P. (1993). Tombstone.
Ford, J. (1946). My Darling Clementine.
Gates, P. (2006). Detecting Men: Masculinity and the Hollywood Detective Film. New York: State University of NY Press.
Glover, D. and Kaplan, C. (2009). Genders. London and New York: Routledge.
Green, J. (2012). The Fault in Our Stars. New York: Dutton Books.
Jarre, K. Tombstone. An Original Screenplay. http://www.dailyscript.com/scripts/tombstone.pdf. Accessed 9 June 2018.
Kasdan, L. (1994). Wyatt Earp.
Kord, S. and Krimmer, E. (2011). Contemporary Hollywood Masculinities: Gender, Genre and Politics. New York: Palgrave Macmillan US.
Kulchavenya E., et. al. (2017). Tuberculosis as a Reason for Male and Female Sexual Dysfunction. https://www.omicsonline.org/open-access/tuberculosis-as-a-reason-for-male-and-female-sexual-dysfunctionreview.php?aid=92786. Accessed 17 July 2018.
Lehman, P. (2007). Running Scared: Masculinity and the Representation of the Male Body. Detroit: Wayne State University Press.
Longhurst, R. (2001). Bodies: Exploring Fluid Boundaries. London and New York: Routledge.
MacDonald, K. (2016). Film Theory: The Basics. London and New York: Routledge.
MacInnes, J. (1998). The End of Masculinity. Buckingham and Philadelphia: Open University Press.
Mangold, J. (2017). Logan.
McGann, W. (1942). Tombstone, the Town Too Tough to Die.
Mulvey, L. (1999). Visual Pleasure and Narrative Cinema. In: L. Braudy and M. Cohen (Eds). Film Theory and Criticism: Introductory Readings (pp. 833-844). New York: Oxford UP.
O’Brien, D. (2014). Classical Masculinity and the Spectacular Body on Film: The Mighty Sons of Hercules. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Ott, K. (1996). Fevered Lives: Tuberculosis in American Culture since 1870. Cambridge, MS and London: Harvard UP.
Pilcher, J. and Whelehan, I. (2004). 50 Key Concepts in Gender Studies. London, Thousand Oaks and New Delhi: SAGE Publications.
Sabo, D. and Gordon, D. F. (eds.). (1995). Men’s Health and Illness: Gender, Power, and the Body. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications Inc.
Sontag, S. (2001). Illness as Metaphor and AIDS and its Metaphors. London: Picador.
Sturges, J. (1957). Gunfight at the O. K. Corral.
Sturges, J. (1967). Hour of the Gun.
Tankard, A. (2018). Tuberculosis and Disabled Identity in Nineteenth Century Literature: Invalid Lives. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Tennant, F. (2015). Doc Holliday: A Story of Tuberculosis, Pain, and Self-medication in the Wild West. https://www.practicalpainmanagement.com/pain/doc-holliday-story-tuberculosis-pain-self-medication-wild-west. Accessed 13 July 2018.
The Life and Legend of Wyatt Earp. (1955).
Thomas, C. (2008). Masculinity, Psychoanalysis, Straight Queer Theory. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Tombstone Dialogue Transcript. http://www.script-o-rama.com/movie_scripts/t/tombstone-script-transcript-val-kilmer.html.html. Accessed 8 June 2018.
Villarejo, A. (2006). Film Studies: the Basics. London and New York: Routledge.
Wendell, S. (1996). The Rejected Body: Feminist Philosophical Reflections on Disability. New York and London: Routledge.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293