Социодемографске карактеристике школске недисциплине

  • Tatjana P. Kompirović Univerzitet u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet, Katedra za pedagogiju
  • Nikola N. Dančetović Univerzitet u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet, Katedra za engleski jezik i književnost
  • Tatjana S. Radojević Univerzitet u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet, Katedra za pedagogiju
Ključne reči: elementary school||, ||основна школа, students||, ||ученици, socio-demographic characteristics||, ||социодемографске карактеристике, school indiscipline||, ||школска недисциплина,

Sažetak


У раду се испитује повезаност школске недисциплине ученика у односу на неке социодемографске варијабле. Циљ истраживања је усмерити на испитивање повезаности школске недисциплине са полом ученика, узрастом, школским успехом и бројем неоправданих часова ученика, редоследом рођења детета и бројем деце у породици, запослењем и образовањем родитеља. Узорак су чинили ученици оба пола, узраст од 11–14 година (N=130), односно ученици V (N=30), VI (N=48), VII (N=22) и VIII (N=30) разреда. У истраживању су кориштени: Упитник основних података и Скала школске недисциплине. Подаци су обрађени корелационом анализом, Т-тестом, и анализом варијансе. Добијени резултати показали су да постоји позитивна корелација школске недисциплине са узрастом ученика, школског, тј. академским успехом ученика и образовања родитеља.

Reference

Andrilović, V. Čudina Obradović, M. (1996). Psihologija učenja i nastave: (psihologija odgoja i obrazovanja III). Zagreb: Školska knjiga.

Charles, C. M. (1992). Building classroom discipline (4th ed.). White Plains, NY: Longman.

Jovančević, O. Reljić, LJ. (2008). Prevencija i rešavanje disciplinskih problema u nastavi, Nastava i vaspitanje, Beograd, Vol. 57, br. 3, 338-356.

Jurić, V. (2004). Metodika rada školskoga pedagoga. Zagreb: Školska knjiga.

Kodžopeljić, J., Smederevac, S. Čolović, P. (2010). Razlike u učestalosti i oblicima nasilnog ponašanja između učenika osnovnih i srednjih škola. Primenjena psihologija, god. 3, br. 4, 289-305.

Kompirović, T. (2016). Uticaj porodice na razvoj socijalnih kompetencija učenika. Doktorska disertacija. Kosovska Mitrovica: Filozofski fakultet.

Milovanović, I., Pekić, J., Kodžopeljić, J. (2016). Osobine ličnosti, načini kažnjavanja i školska nedisciplina. Primenjena psihologija, Vol. 9 (2), 219-235.

Pekić, J. M., Kodžopeljić, J. S., Milovanović, I. Z. (2016). Polne i uzrasne razlike u ispoljavanju nedisciplinovanog ponašanja tokom nastave. Nastava i vaspitanje, 65 (2), 247-262.

Radojević, T., Kompirović, T. (2018). Psihosocijalna klima i njen uticaj na razvoj komunikacionih kompetencija učenika. Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Prištini, 48 (01), 279-298. doi:10.5937/ZRFFP48-16700

Rijavec, M. Miljković, D. (2010). Pozitivna disciplina u razredu-priručnik za preživljavanje u razredu. Zagreb: IEP-D2.

Savović, B. (2002). Disciplinski problemi u osnovnoj i srednjoj školi: mišljenje nastavnika. Zbornik instituta za pedagoška istraživanja, br. 34, 259-270.

Spasenović, V. (2003). Vršnjačka prihvaćenost/odbačenost i školsko postignuće. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 35, 267-288.

Spasenović, V. (2008). Vršnjački odnosi i školski uspeh. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.

UNESCO (2006). Positive discipline in the inclusive, learning-friendly classroom: A guide for teachers and teacher educators (pp. 119). Bangkok: UNESCO Asia and Pacific Regional Bureau for Education.

Objavljeno
2018/12/21
Rubrika
Оригинални научни чланак