Педагошка уверења студената енглеског језика: подложност промени и извори промена

  • Tatjana LJ. Glušac Univerzitet „Union“ Beograd, Fakultet za pravne i poslovne studije Dr Lazar Vrkatić Novi Sad, Departman za engleski jezik
  • Vesna B. Pilipović Univerzitet „Union“ Beograd, Fakultet za pravne i poslovne studije Dr Lazar Vrkatić Novi Sad, Departman za engleski jezik
Ključne reči: English language||, ||енглески језик, change of pre-existing beliefs||, ||промена уверења, pre-existing beliefs||, ||претходна уверења, student teachers’ pedagogical beliefs||, ||педагошка уверења студената,

Sažetak


Педагошка уверења представљају претпоставке о различитим елементима образовног процеса и стога утичу на целокупну педагошку активност наставника. Релевантна литература истиче да је неопходно што раније открити педагошка уверења студената који се припремају за наставнички позив, али даје контрадикторне доказе у вези с утицајем који програми за обуку будућих наставника имају на промену уверења студената који учествују у тим програмима. Циљ овог рада је да испита да ли се уверења студената могу променити као резултат њиховог похађања различитих курсева у оквиру којих се припремају за наставнички позив, као и која врста курса највише доприноси поменутој промени. За потребе овог рада спроведен је мешовити методолошки поступак (упитник и интервју) током летњег семестра 2017. године. Узорак је чинило 11 студената мастерских студија са приватног факултета у Србији, који су током поменутог семестра похађали укупно три курса у оквиру којих су се припремали за наставнички позив. Квантитативни део истраживања реализован је на почетку и на крају летњег семестра помоћу упитника са петостепеном Ликертовом скалом, а тако добијени резултати обрађени су помоћу статистичког пакета SPSS 15. Квалитативни део истраживања спроведен је путем полуструктуисаног интервјуа, а подаци добијени на тај начин обрађени су применом индуктивног приступа. Добијени резултати показују то да постоји тек неколико статистички значајних промена уверења на нивоу групе, док подаци за сваког појединачног испитаника указују на низ веома значајних промена њихових педагошких уверења. Највећи утицај на промену постојећих уверења студената има пракса, потом теоријско-практични курс, док најмањи учинак на промену уверења има чисто теоријски курс.

Biografije autora

Tatjana LJ. Glušac, Univerzitet „Union“ Beograd, Fakultet za pravne i poslovne studije Dr Lazar Vrkatić Novi Sad, Departman za engleski jezik

Katedra za engleski jezik

Vanredni profesor

Vesna B. Pilipović, Univerzitet „Union“ Beograd, Fakultet za pravne i poslovne studije Dr Lazar Vrkatić Novi Sad, Departman za engleski jezik

Katedra za engleski jezik

Redovni profesor

Reference

Bangou, F., Fleming, D., & Goff-Kfouri, C. A. (2011). Pre-Service Teachers’ Beliefs Related to English as a Second Language and English as a Foreign Language: Where is the Difference? Theory and Practice in Language Studies, 1 (9), 1031-1040.

Beijaard, D., Meijer, P. C., & Verloop, N. (2004). Reconsidering Research on Teachers’ Professional Identity. Teaching and Teacher Education, 20, 107-128.

Borg, M. (2005). A Case Study of the Development in Pedagogic Thinking of a Pre-Service Teacher. TESL-EJ, 9, 1-30.

Borg, S. (2006). Teacher Cognition and Language Education: Research and Practice. London: Continuum.

Borg, S. (2011). The Impact of In-Service Teacher Education on Language Teachers’ Beliefs. System, 39, 370-380.

Busch, D. (2010). Pre-Service Teacher Beliefs about Language Learning: The Second Language Acquisition Course as an Agent for Change. Language Teaching Research, 14, 318-337.

Buchmann, M. (1987). Teaching Knowledge: The Lights That Teachers Live by. Oxford Review of Education, 13, 151-164.

Cabaroglu, N., & Roberts, J. (2000). Development in Student Teachers’ Preexisting Beliefs during a 1-Year PGCE Programme. System, 28, 387-402.

Clarke, M. (2008). Language Teacher Identities. Clevedon: Multilingual Matters.

Clark-Goff, K. (2008). Exploring Change in Preservice Teachers’ Beliefs about English Language Learning and Teaching. (Unpublished doctoral dissertation). A&M University, Texas. Retrieved from http://oaktrust.library.tamu.edu/bitstream/handle/1969.1/ETD-TAMU-2705/CLARK-GOFF-DISSERTATION.pdf.

Debreli, E. (2012). Change in Beliefs of Pre-Service Teachers about Teaching and Learning English as a Foreign Language throughout an Undergraduate Pre-Service Teacher Training Program. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 367-373.

Doyle, M. (1997). Beyond Life History as a Student: Preservice Teachers’ Beliefs about Teaching and Learning. College Student Journal, 31 (4), 519-532.

Florio-Ruane, S., & Lensmire, T. J. (1990). Transforming Future Teachers' Ideas about Writing Instruction. Journal of Curriculum Studies, 22, 277-289.

Glušac, T. (2016). Međusobno obučavanje kolega kao oblik usavršavanja profesora engleskog jezika [Peer Coaching as a Form of Professional Development for English Language Teachers]. Novi Sad: Filozofski fakultet.

Glušac, T., Milić, M., & Pilipović, V. (2017). Analiza pedagoških uverenja nastavnika engleskog jezika u Srbiji [The Analysis of Pedagogical Beliefs of Serbian Teachers of English]. In: S. Gudurić & B. Radić-Bojanić (Eds.), Languages and Cultures in Time and Space VI (429-449). Novi Sad: Faculty of Philosophy.

Graus J., & Coppen P-A. (2015). Student Teacher Beliefs on Grammar Instruction. Language Teaching Research, 20 (5), 1-29.

Guskey, T. R. (1986). Staff Development and the Process of Teacher Change. Educational Researcher, 75 (5), 5-12.

Gutierrez Almarza, G. (1996). Student Foreign Language Teachers’ Growth. In: M. Reynolds (Ed.), Knowledge Base for the Beginning Teacher (23-36). Oxford: Pergamon.

Hall, L. A. (2005). Teachers and Content Are Reading: Attitudes, Beliefs and Change. Teacher and Teacher Education, 2, 403-414.

Kagan, D. M. (1992). Professional Growth among Preservice and Beginning Teachers. Review of Educational Research, 62, 129-169.

Kier, M. W., & Lee T. D. (2017). Exploring the Role of Identity in Elementary Preservice Teachers Who Plan to Specialize in Science Teaching. Teaching and Teacher Education, 61, 199-210.

Moscovici, S. (1984). The Phenomenon of Social Representations. In: R. Farr & S. Moscovici (Eds.), Social Representations (3-70). Cambridge: Polity Press.

Pajares, F. (1992). Teachers' Beliefs and Educational Research: Cleaning up a Messy Construct. Review of Educational Research, 62 (3), 307-332.

Peacock, M. (2001). Pre-Service ESL teachers’ Beliefs about Second Language Learning: A Longitudinal Study. System, 29, 177-195.

Pennington, M.C. & Urmston, A. (1998). The Teaching Orientation of Graduating Students on a BA TESL Course in Hong Kong: A Comparison with First-Year Students. Hong Kong Journal of Applied Linguistics, 3, 17-46.

Phipps, S., & Borg S. (2009). Exploring Tensions between Teachers' Grammar Teaching Beliefs and Practices. System, 37 (3), 380-390.

Sheridan, L. (2016). Examining Changes in Pre-Service Teachers' Beliefs of Pedagogy. Australian Journal of Teacher Education, 41 (3), 1-20.

Urmston, A. (2003). Learning to Teach English in Hong Kong: The Opinions of Teachers in Training. Language and Education, 17, 112-137.

Valcke, M., Sang, G., Rots, I., & Hermans, R. (2010). Taking Prospective Teachers’ Beliefs into Account in Teacher Education. In: P. Peterson, E. Baker & B. McGaw (Eds.), International Encyclopedia of Education (622-628). Oxford: Elsevier.

Wall, G. C. (2016). From Student to Teacher: Changes in Preservice Teacher Educational Beliefs throughout the Learning-to-Teach Journey. An International Journal of Teachers' Professional Development, 20, 364-379.

Williams, M., & Burden, R. L. (1997). Psychology for Language Teachers: A Social Constructivist Approach. Cambridge: Cambridge University Press.

Wilson, S. M. (1990). The Secret Garden of Teacher Education. Phi Delta Kappan, 72, 204-209.

Yero, J. L. (2002). Teaching in Mind: How Teacher Thinking Shapes Education. Hamilton, MT: MindFlight Publishing.

Objavljeno
2019/04/05
Rubrika
Оригинални научни чланак