Шекспирове историјске драме: глорификација или субверзија владајуће идеологије?

  • Milena M. Kostić Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet
Ključne reči: Tudor's "Golden Age"||, ||тјудорско „златно доба”, subversion||, ||субверзија, glorification||, ||глорификација, history play||, ||историјска драма,

Sažetak


Због давања приоритета властољубивим макијавелистичким амбицијама над унутрашњим гласом савести, код већине владара из Шекспирових историјских драма долазе до изражаја трагичне последице „дисоцијације сензибилитета” (Еliot, 1921, стр. 64,66). Будући да је уздизање политичких обавеза над личним хтењима процес који се лако уочава у савременим политичким дешавањима, нарочито у облику наметнутог избора између легализма и моралности, у раду су илустроване значајне идеје хуманистичких теоретичара из XX века који су се бавили проблематиком ове подвојености (Канторовиц, Рубинштајн, Бауман, Елијаде, Хамваш). Њихови савремени увиди су током истраживања комбиновани са хуманистичком филозофском и етичком традицијом у делима Овидија, Фичина, Мирандоле, Бруна, Мора. Ренесансни гласноговорник ове хуманистичке традиције био је управо Шекспир, те смо кроз хронолошки преглед његових историјских драма разоткривали уметничку критику доминантне тјудорске идеологије и тежњу за њеним подривањем. Стога је мишљење новоисторичара, нарочито њиховог родоначелника, Стивена Гринблата, да друштвене институције у потпуности обликују, ограничавају и контролишу понашање појединаца, те сваки покушај подривања система осуђују на неуспех, у великој мери критиковано у раду. У раду се такође наводи да су важност „историјског чула” (Еliot, 1963, стр. 34), концепта који наглашава нераскидиву повезаност између прошлости и садашњости, зарад успостављања другачије, оплемењеније визије будућности, у Шекспировим историјским драмама након хуманиста из друге половине XX века, препознали и презентисти на почетку XXI века, нарочито њихови представници Хју Грејди и Теренс Хокс (2007), који неуморно истичу, попут Јана Кота (1990), да је Шекспир наш савременик.

Reference

Bauman, Z. (1995). Life in Fragments: Essays on Postmodern Reality. Oxford, UK: Blackwell Publishers.

Bettelheim, B. (1989). Freud and Man’s Soul. London: Penguin Books.

Betelhajm B. i Frankl V. (2003). Ž. Trebješanin (Ur.). Ubijanje duše. Beograd: Zavod za udžbenike. Preveo D. Albahari.

Bogoeva Sedlar, Lj. (2003). O promeni: kulturološki eseji 1992–2003. Niš: Prosveta.

Bond, E. (2006). Freedom and Drama, Plays 8. London: Methuen.

Campbell, J. (1986). The Masks of God: Occidental Mythology. London: Penguin Books.

Eliade, M. (1989). History and the Myth of Eternal Return. London: Arkana, Penguin Books.

Eliot, T.S. (1921). Metaphysical Poetry. U Selected Essays. London: Faber and Faber.

Eliot, T.S. (1963). Izabrani tekstovi. Beograd: Prosveta.

Faulkner, W. (1949). Banquet Speech. Preuzeto sa http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/literature/laureates/1949/faulkner-speech.html.

Frankl, V. (1986). The Doctor and the Soul. New York: Random House Inc.

Frankl, V. (1994). Zašto se niste ubili: traženje smisla življenja. Beograd: Žarko Albulj.

Freud, S. (1965). On Creativity and the Unconscious. New York: Harper and Row.

Grady, H., Hawkes, T. (2007). Presentist Shakespeares. London and New York: Routledge.

Greenblatt, S. (1980). Renaissance Self-Fashioning: From More to Shakespeare, Chicago: The University of Chicago Press.

Greenblatt, S. (1988). Invisible Bullets. U Shakespearean Negotiations. Berkeley, Los Angeles: University of California Press.

Hamvas, B. (1994). Patam. Beograd: Centar za geopoetiku.

Jung, C.G. (1964). Man and His Symbols. New York: Dell.

Kantorowicz, E. H. (1957). The King’s Two Bodies: A Study in Medieval Political Theology. Princeton: Princeton University Press.

Kot, J. (1990). Šekspir naš savremenik. Sarajevo: Svijetlost.

Levin, H. (1969). The Myth of the Golden Age in the Renaissance. New York: OUP.

Pinter, H. (2005). Art, Truth and Politics. Preuzeto sa http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/literature/laureates/2005/pinter-lecture-e.html.

Rubenstein, R. (1975). The Cunning of History: The Holocaust and the American Future. New York: Harper & Row Publishers.

Suhodolski, B. (1972). Moderna filozofija čoveka. Beograd: Nolit.

Tillyard, E.M.V. (1964). Shakespeare’s History Plays. Harmondsworth: Penguin.

Trilling, L. (1967). Freud: Within and Beyond Culture. U Beyond Culture: Essays on Literature and Learning. London: Penguin Books.

Yates, F. A. (1964). Giordano Bruno and Hermetic Tradition, Chicago: The University of Chicago Press.

Objavljeno
2014/07/13
Rubrika
Оригинални научни чланак