Улога и значај слободног времена у животу младих

  • Tatjana S. Radojević Univerzitet u Prištini s privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet, Katedra za pedagogiju
  • Biljana N. Jaredić Univerzitet u Prištini s privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet, Katedra za psihologiju
  • Jelena Lj. Minić Univerzitet u Prištini s privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet, Katedra za psihologiju
Ključne reči: leisure time||, ||слободно време, the young||, ||млади, structured leisure time||, ||структурисано слободно време,

Sažetak


У раду се разматра слободно време као друштвени феномен који захтева темељит приступ у свим сферама живота. Слободно време представља један од важних чинилаца развоја личности деце и младих, јер пружа могућност младима да активирају стваралачке снаге и задовоље своја интересовања и потребе. Квалитет провођења слободног времена зависи од квалитета садржаја у њему. Уколико је недовољно осмишљен и вођен, простор слободног времена може постати извор неприхватљивих понашања и зависности. Код младих је неопходно развијати свест о квалитетном и структурисаном провођењу слободног времена и помоћи им у организацији и креирању програма њеног провођења. Улога психолога и педагога у том процесу је значајна.

Рад има за циљ скретање пажње научној и стручној јавности на значај структурисања слободног времена код младих.

Reference

Archer, J. & McDonald, M. (1990). Gender roles and sports in adolescent girls. Leisure Studies, 9, 224–240.

Anderson, K. L. & Burchardt, C. S. (1999). Conceptualisation and Measurment of Quality of Life as an Outcome Variable for Health Care Intervention and Research. Journal of Advanced Research, 29 (2), 298–306.

Bašić, J. (2009). Teorije prevencije: prevencija poremećaja u ponašanju i rizičnih ponašanja djece i mladih. Zagreb: Školska knjiga.

Bolčić, S. i Milić, A. (2002). Srbija krajem milenijuma – razaranje društva, promene i svakodnevni život. Beograd: Institut za sociološka istraživanja Filozofskog fakulteta.

Vlajković, J. (2009). Od žrtve do preživelog – Psihološka pomoć u nesrećama. Beograd: IP „Žarko Albulj“.

Vukasović, A. (2001). Pedagogija. Zagreb: HKZ „MI“.

Gilman, R. (2001). The relationship between life satisfaction, social interest, and frequency of extracurricular activities among adolescent students. Journal of Youth and Adolescence, 30, 749–767.

Godbey, G. (2008). Leisure in your life. New perspectives. State College, PA: Venture Publishing.

Datillo, J. (2008). Leisure Education Program Planning: A Systematic Approach (3rd ed.). State College, PA: Venture Publishing, Inc.

Dumazedier, J. (1974). Sociology of leisure. Amsterdam: Elsevier.

Đorđević, D. (2003). Pedagoški smisao slobodnog vremena. Pedagogija. Beograd: Pedagoško društvo Srbije.

Erikson, E. (2008). Identitet i životni ciklus. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Eccles, J. S. & Barber, B. L. (1999). Student council, volunteering, basketball, or marching band: What kind of extracurricular involvement matters? Journal of Adolescent Research, 14, 10–43.

Zaff, J. F., Moore, K. A., Romano Papillo, A., Williams, S. (2003). Implications of extracurricular activity participation during adolescence on positive outcomes. Journal of Adolescent Research, 18, 599–630.

Zloković, Ј. i Vrcelj, S. (2010). Rizična ponašanja djece i mladih. Odgojne znanosti, 12 (1), 197–213.

Ilišin, V. (2002). Interesi i slobodno vrijeme mladih. Mladi uoči trećeg milenija. Zagreb: Biblioteka znanost i društvo.

Ilišin, V. (2000). Promjene u slobodnom vremenu mladih. Napredak, 141 (4), 419–429.

Irby, M. & Tolman, J. (2002). Rethinking leisure time: Expanding opportunities for young people and communities (Tech. Rep.). Washington, DC: The Forum for Youth.

Iso-Ahola, S. E. & Crowley, E. D. (1991). Adolescent substance abuse and leisure boredom. Journal of Leisure Research, 23, 260–271.

Jugović, A. (2004). Rizična ponašanja omladine u Srbiji. U: S. Mihailović (ur.), Mladi zagubljeni u tranziciji (177–203). Beograd: Centar za proučavanje alternativa.

Kačavenda-Radić, N. M. (1989). Slobodno vreme i obrazovanje. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Kačavenda Radić, N., Nikolić Maksić, T., Ljujić, B. (2012). Komunikaciono-medijsko obrazovanje andragoških profesionalaca – svetske relacije. U: Š. Alibabić, S. Medić, B. Bodroški Spariosu (ur.), Kvalitet u obrazovanju – izazovi i perspektive (57–79). Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu.

Kelly, J. R. (1990). Leisure (2nd edition). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

Kleiber, D. A. (1999). Leisure Experience and Human Development: A Dialectical Interpretation. New York, NY: Basic Books.

Kuburić, Z. (1994). Porodica i psihičko zdravlje dece. Beograd: Teološki institut za obrazovanje i statistiku.

Larson, R. W. & Verma, S. (1999). How children and adolescents spend their time across the world: Work, play, and developmental opportunities. Psychological Bulletin, 125, 701–736.

Larson, R. W. (2000). Toward a psychology of positive youth development. American Psychologist, 55, 170–183.

Lazarević, B. (2001). Andragoški aspekti Aristotelovog shvatanja dokolice. Andragoške studije, 8 (1–2), 27–41.

Lloyd, K. M. & Auld, C. J. (2002). The Role of Leisure in Determining Quality of Life: Issues of Content and Measurement. Social Indicators Research, 57 (1), 43–71.

Mahoney, J. L. & Cairns, R. B. (1997). Do extracurricular activities protect against early school dropout? Developmental Psychology, 33, 241–253.

Mahonеy, J. L., Schweder, A. E., Stattin, H. (2002). Structured after-school activities as a moderator of depressed mood for adolescents with detached relations to their parenst. Journal of Community Psychology, 30, 69–86.

Maehr M. L. & Meyer, H. A. (1997). Understanding motivation and schooling: where we've been, where we are, and where we need to go. Educational Psychology Review, 9 (4), 371–409.

Митровић, Д., Смедеревац, С., Грујичић, С., Чоловић, П. (2006). Типолошки приступ ризичном понашању адолесцената. Зборник Института за педагошка истраживања, 1, 264–278.

Nikolić-Maksić, T. i Ljujić, B. (2012). O igri u odraslom dobu i njenim obrazovnim implikacijama. Andragoške studije, 2, 105–119.

Neulinger, J. (1974). The Psychology of Leisure: Research Approaches to the Study of Leisure. Springfield, IL: Charles. C. Thomas.

Osgood, D. W., Wilson, J. K., O’Malley, P. M., Bachman, J. G., Johnston, L. D. (1996). Routine activities and individual deviant behavior. American Sociological Review, 61, 635–655.

Palmer, R. B. & Liddle, H. A. (1996). Adolescent drug abuse: Contemporary perspectives on etiology and treatment. U: G. M. Blau & T. P. Gullota (ur.), Adolescent dysfunctional behavior: Causes, interventions and prevention (114–139). Thousand Oaks: Sage Publications.

Педагошки речник (1967). Београд: Завод за издавање уџбеника СРС.

Pedagoška enciklopedija (1989). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Поповић, Б. (2018). Филозофија феникс птице: Етички аспекти косовске драме. Косовска Митровица: Филозофски факултет.

Поповић, Б. (2011). Интуиција и наука у Хусерловој феноменологији. Косовска Митровица: Филозофски факултет.

Previšić, V. (2000). Slobodno vrijeme između pedagogijske teorije i odgojne prakse. Napredak, 141 (4), 403–410.

Rosić, V. (2005). Slobodno vrijeme – slobodne aktivnosti. Rijeka: Biblioteka Educo.

Rodriguez, A. & Gamble, D. (2010). Leisure and Quality of Life. In: Henderson, K., Kanters, M., Levine, L., Yoder, D.: Human Kinetics: Dimensions of Leisure for Life – Individuals and Socity (47–56). Champaign, IL: Human Kinetics Inc.

Sakoman, S. (2009). Školski programi prevencije ovisnosti. Zagreb: Agencija za odgoj i obrazovanje.

Shaw, S. M., Kleiber, D. A., Caldwell, L. L. (1995). Leisure and identity formation in male and female adolescents: A preliminary examination. Journal of Leisure Research, 27, 245–263.

Tomić-Koludrović, I. i Leburić, A. (2002). Sociologija životnog stila, prema novoj metodološkoj strategiji. Zagreb: Jesenski Turk.

Trnavac, N. i Đorđević, J. (2010). Pedagogija. Beograd: Naučna KMD.

Uzelac, S. i Bouillet, D. (2007). Osnove socijalne pedagogije. Zagreb: Školska knjiga.

Fredricks, J. A., Alfeld-Liro, C. J., Hruda, L. Z., Eccles, J. S., Ryan, A. M. (2002). A qualitative exploration of adolescents’ commitment to athletics and the arts. Journal of Adolescent Research, 17, 68–97.

Fredricks, J. A. & Eccles, J. S. (2006). Is extracurricular participation associated with beneficial outcomes? Concurrent and longitudinal relations. Developmental Psychology, 42, 698–713.

Henderson, K. (2010). Leisure studies in the 21st century: The sky is falling? Leisure Sciences, 32, 391–400.

Holt, M. (1998). Young People, Leisure and the Construction of Sexual Identities: A report on work in progress. UK: University of Birmingham.

Caldwell, L. L. & Baldwin, C. K. (2005). A Developmental approach to understanding constraints to adolescent leisure. In: E. L. Jackson (Ed.), Constraints to leisure (75–88). State College, PA: Venture Piblishing Inc.

Cooper, H., Valentine, J. C., Nye, B., Lindsay, J. J. (1999). Relationships between five after-school activities and academic achievement. Journal of Educational Psychology, 91, 369–378.

Cohen-Gewerc, E. & Stebbins, R. A. (2007). The idea of leisure. In: E. Cohen-Gewerc & R. A. Stebbins (Eds.), The pivotal role of leisure education: Finding personal-fulfillment in this century (1–14). State College, PA: Venture.

Objavljeno
2019/07/17
Rubrika
Оригинални научни чланак