Проблеми учења математике у предметној настави и могућности њиховог превазилажења у контексту дидактичко-методичких поступака наставника

  • Dragiša S. Vučinić Univerzitet u Prištini s privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet, Katedra za pedagogiju
Ključne reči: didactic methodological procedures||, ||дидактичко-методички поступци, teaching mathematics||, ||наставе математике, learning mathematics||, ||учење математичких садржаја,

Sažetak


Опште је познато становиште да математичка знања данас заузимају све већи значај у друштву, као и да математика своју примену проналази у готово свим научним и практичним делатностима. С тим у вези, оправдано је сматрати да квалитетно образовање у области математике представља један од основних услова за професионално или академско напредовање сваког ученика. Међутим, резултати различитих истраживања указују на то да ученици већ у основном образовању, нарочито ученици старијих разреда, постижу слабије резултате у савладавању математичких задатака, као и да математика за њих представља један од мање популарних наставних предмета.

Имајући у виду значај математичког образовања, у овом раду разматрани су различити проблеми и тешкоће са којима се, током учења математичких садржаја, сусрећу ученици старијих разреда основне школе. У складу са значајном улогом наставника, као једног од кључних чинилаца квалитетног образовног процеса, у раду се указује и на могућности превазилажења одређених проблема у контексту дидактичких и методичких поступака у наставника математике.

Reference

Гашић-Павишић, С. и Станковић, Д. (2012). Образовна постигнућа ученика из Србије у истраживању ТИМСС 2011. Зборник Института за педагошка истраживања, 44 (2), 243–265.

Дејић, М. (2000). Методика наставе математике 1. Јагодина: Учитељски факултет.

Ђорђевић, Ј. (1989). Тешкоће у учењу и проблеми неуспеха у настави. Настава и васпитање, 4, 291–302.

Егерић, М. (2008). Фактори који утичу на квалитет наставе а контролишу их учитељи: Зборник радова са међународног научног скупа. Јагодина: Педагошки факултет.

Ивић, И., Пешикан, А., Антић, С. (2001). Активно учење 2, Приручник за примену метода активног учења/наставе. Београд: Институт за психологију ‒ Министарство просвете и спорта Републике Србије – Министарство за просвјету и науку Црне Горе.

Маричић, С. (2006). Сложеност и комплексност математичког мишљења. Ужице: Учитељски факултет.

Павловић-Бабић, Д. и Бауцал, А. (2013). ПИСА 2012 у Србији: први резултати: Подржи ме, инспириши ме. Београд: Институт за психологију Филозофског факултета у Београду – Центар за примењену психологију.

Првановић, С. (1970). Методика савременог математичког образовања. Београд: Завод за издавање уџбеника Социјалистичке Републике Србије.

Романо, А. Д., (2009). Истраживање математичког образовања. Едиториал: Истраживање математичког образовања, I (1), 1–10.

Сузић, Н. (2005). Педагогија 21. века. Бања Лука: ТТ-центар.

Сузић, Н. (2010). Старе особине и нове улоге наставника. Годишњак српске академије образовања, 215–230.

Требјешанин, Ж. (2011). Речник Јунгових појмова и симбола. Београд: Завод за уџбенике и ХЕСПЕРИА еду.

Ћебић, С. (2000). Савремена математика и њен одраз на наставу математике. Педагошка стварност, XLVI, 7–8.

Хавелка, Н. (2000). Ученик и наставник у образовном процесу. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Цветковић, Ж. (1981). Нека новија схватања о усвајању математичких појмова у основној школи. Настава и васпитање, 1, 69–79.

Шпијуновић, К. и Маричић, С. (2016). Методика почетне наставе математике. Ужице: Учитељски факултет.

Azuka, B. F. (2013a). Attitude of secondary school mathematics teachers towards the teaching of school mathematics in Nigeria. Journal of Mathematical Sciences Education, 2 (1), 181–191.

Aunola, K., Viljaranta, J., Lehtinen, E., Nurmi, J. E. (2013). The role of maternal support of competence, autonomy and relatedness in children's interests and mastery orientation. Learning and Individual Differences, 25, 171–177.

Bogutovac, A. (2008). Razvoj definicija pojmova astronomija, fizika i matematika u hrvatskim jednojezičnim rečnicima. Studia lexicographica, 2 (1), 51–75.

Barwell, R. (2013). Formal and informal language in mathematics classroom interaction: a dialogic perspective. Proceedings of 37th conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME), (2), 73–80.

Bell, D. (1999). The Coming of Post-Industrial Society. New York: Basic Books.

Blanton, M. L. (2008). Algebra and the elementary classroom: Transforming thinking, transforming practice. Portsmouth, NH: Heinemann.

Bourdieu, P. & Wacquant, L. J. D. (1992). An Invitation to Reflexive Sociology. Cambridge: Polity Press.

Buxton, L. (1981). Do you panic about maths? Coping with maths anxiety. London: Heinemann Educational.

Castells, M. (2000). Uspon umreženog društva. Zagreb: Golden marketing.

Carpenter, T. P. & Levi, L. (2000). Developing conceptions of algebraic reasoning in the primary grades: National Center for Improving Student Learning and

Achievement in Mathematics and Science. Madison: University of Wisconsin.

Charanchi, A. A. (2011). Catalogue of generators of interest in mathematics, JORIND 9 (2) ISSN 1596-8308. // www.ajol.info/journals/jorind//12.05.2015.

Dumma, C. M. (2009). Students’ experiences with mathematics teaching and learning: listening to unheard voices. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 40 (3), 309–322.

Eccles J. S. (1993). School and family effects on the ontogeny of children’s interests, self-perceptions, and activity choice. In: J. Jacobs (Ed.), Developmental Perspectives on Motivation (145–208). Lincoln: University Nebraska Press.

ERCIM News (2008). The Future of Mathematics Education in Europe. ERCIM News, April, 2008, 13. 2. 2017. http://ercim-news.ercim.eu/the-future-of-mathematics.

Fagan, E. (2005). Creating an environment for learning with understanding: The learning principle. Mathematics Teaching in the Middle School, 11 (1), 35–39.

Furner, J. M. & Duffy, M. L. (2002). Equity for all students in the new millennium: Disabling math anxiety. Intervention in School & Clinic, 38 (2), 67–75.

Frenzel, A. C., Goetz, T., Pekrun. R., Wartha, S. (2006). Antecedents and effects of teacher enjoyment and anger. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association. San Francisco, CA.

Frenzel, А, Thomas, G., Reinhard, P., Watt, H. (2010). Development of mathematics interest in adolescence: Influences of gender, family, and school context. Journal of Research on Adolescence, 20 (2), 507–537.

Glaser, W. (1994). Kvalitetna škola. Zagreb: Educa.

Greenes, C. & Findell, C. (1998). Algebra Puzzles and Problems (Grade 7). Mountain View, CA: Creative Publications.

Hidi, S. (2000). An interest researcher’s perspective on the effects of extrinsic and intrinsic factors on motivation. In: B. Sansone & J. M. Harackiewitz (Eds.), Intrinsic and extrinsic motivation: The search for optimum motivation and performance (309–330). New York: Academic Press.

Hidi, S. (2006). Interest: A unique motivational variable, Educational Research Review, 1, 69–82.

Kamal, M. & Bener, A. (2009). Factors contributing to school failure among school children in very fact developing Arabian Society. Oman Medical Journal, 24 (3), 212–217.

Kathleen, M. (1996). Active learning. Journal of Research & Education. Special issue: Teacher Education.

Keitel, C. (2006). Mathematics, Knowledge and Political Power. In: J. Maasz & W. Schloeglmann (Eds.), New Mathematics Education Research and Practice (11–22). Rotterdam: Sense Publishers.

Kilpatrick, J. & Swafford, J. (2002). Helping Children Learn Mathematics. Mathematics Learning Study Committee. Center for Education, Division of Behavioral and Social Sciences and Education. National Research Council DC 20418.

Koller, O., Baumert, J., Schnabel, K. (2001). Does interest matter? The relationship between academic interest and achievement in mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 32 (5), 448–470.

Kurnik, Z. (2006). Jezik u nastavi matematike. Matematika i škola, 33, 99–105.

Leitwood, K., Harris, A., Strauss, T. (2010). Leading School Turnaround, How Successful Leaders Transform Low-Performing Schools. New York: Yohn Wiley & Sons. Inc.

Mackay, H. (2007). Information society. In: G. Ritzer (Ed.), The Blackwell Encyclopedia of Sociology (2326–2331). Malden, USA: Blackwell.

Morgan, C., Craig, T., Marcus, S., Wagner, D. (2014). Language and communication in mathematics education: an overview of research in the field. Mathematics Education, 46 (6), 843–853.

Naziev, K. A. (2015). The Conception of Humanitarianly Oriented Mathematics Teaching. Ryazan State University, Russian Federation: Department of Mathematics and Mathematics Teaching.

O'Halloran, K. L. (2005). Mathematical discourse: Language, symbolism and visual images. London and New York: Continuum.

Perina, K. (2002). The sum of all fears. Psychology Today, 35 (6), 19.

Prescott, J. O. (2001). We love math! Instructor, 110 (76), 24–27.

Prenzel, M. (1992). The role of interest in learning and development. In: K. A. Renninger, S. Hidi & A. Krapp (Eds.), Selective persistence of interest (71–98). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Puzić, S. i Baranović, B. (2012). Društveni aspekti matematičkog obrazovanja. Revija za sociologiju, 42, 161–186.

Reifman, A., Villa, C. l., Amans., J. A., Rethinam, V., Telesca, T. Y. (2001). Children of divorce in the 1990s: A meta-analysis., Journal Article, APA PsycNET, posetio 21. 11. 2016. DOI: 10.1300/J087v36n01_02

Schwartz, A. E. (2000). Axing math anxiety. Education Digest, 65 (5), 62–65.

Usiskin, Z. (1997). Doing Algebra in Grades K-4. Teaching children Mathematics, 3, 346–356.

Yunus, A., Oktay, Y., Isik A. (2004). Mathematics and Language. Journal of the Korea Society of Mathematical Education Series: Research in Mathematical Education, 8 (1), 31–37.

Woodrow, D. (2003). Mathematics, Mathematics Education and Economic Conditions. Second International Handbook of Mathematics Education, 9–30. Kluwer Press.

Wigfield, A., Eccles, J., Mac Iver, D., Reuman, D., Midgley, C. (1991). Transition to early adolescence: Changes in children’s domain-specific self-perceptions and general self-esteem across the transition to junior high school. Developmental Psychology, 27, 552–565.

Watt, H. M. G. (2004). Development of adolescents’ self-perceptions, values, and task perceptions according to gender and domain in 7th- through 11th-Grade Australian students. Child Development, 75, 1556–1574.

Windsor, W. J. J. (2010). Algebraic thinking – more to do with why than X and Y, 13. 4. 2016. http:// math.unipa.it/~grim/21_ project/Windsor. 592–595.

Zimmerman, B. J. & Kitsantas, A. (1999). Acquiring writing revision skills: Shifting from process to outcome self-regulatory goals. Journal of Educational Psychology, 91, 1–10.

Žakelj, A. (2012). Detection and identification of learning difficulties as well as the assistance measures for pupils with learning difficulties in mathematics. In: S. Kmetič (Ed.), Conference proceedings of KUPM 2012: 1st International Conference on learning and teaching mathematics (67‒78). Maribor–Ljubljana: National education institute.

Objavljeno
2019/07/17
Rubrika
Оригинални научни чланак