Ефекти деловања контекстуалних чинилаца на квалитет математичких постигнућа ученика

  • Aleksandra K. Anđelković Univerzitet u Nišu, Pedagoški fakultet - Vranje, Katedra za pedagogiju i psihologiju
Ključne reči: математика, наставници, математичка постигнућа ученика, школски контекст, учионичка пракса

Sažetak


Поучавање је комплексан процес, који поред изузетног познавања наставног предмета од стране наставника, изискује и имплицира бројне корелативне односе и чиниоце од утицаја на ученичка постигнућа у учењу. Предмет радa јесу анализе шире мреже потенцијалних контекстуалних чинилаца деловања на ученичка постигнућа у математици. Сходно томе, циљ рада је усмерен на сагледавање ресурса из образовног система и контекстуалних околности од утицаја на квалитет постигнућа ученика у математици. Теоријском анализом разматране су три целине: утицај професионалног образовања предавача математике на квалитет постигнућа ученика; наставници и стратегије поучавањакао основе за математичку резилијентност или анксиозност код ученика; и улога школског контекста и анализа специфичних тешкоћа ученика у математици. У закључку се указује на то да. поред наставника, њиховог професионалног образовања и усавршавања, стратегија поучавања, значајан утицај на постигнућа ученика у математици заузима и ревносан рад ученика, што је налаз потврђен на подручју когнитивне неуропсихологије. Квалитативним анализама делимично су отворене импликације за школску праксу, које указују на постојање ученика који теже савладавају математику, али и на чињеницу да додатни рад наставника са њима значајно утиче на отклањање постојећих потешкоћа. Разматрањем поменутих аспеката из учионичке праксе и њихових утицаја на постигнућа ученика у математици, отворене су могућности даљих истраживања, која би се специфично бавила контекстима и начинима реализације настава математике, уз посебну позорност на постојање ученика са специфичним потешкоћама у математици и кључну улогу наставника у њиховом препознавању.

Reference

Анђелковић, А. (2017). Професионални развој у образовању – педагошки концепт наставника и изазови школске праксе. Врање: Педагошки факултет у Врању.

Анић, И., Павловић-Бабић, Д. (2011). Решавање математичких проблема у реалном контексту – квалитативна и квантитативна анализа постигнућа. Настава и васпитање. 60(2), 193-205.

Антић, С., Пешикан, А., Ивић, И. (2015). Васпитна функција наставе природних наука. Настава и васпитање, 65(4), 615-629.

Антонијевић, R. (2012). Contextual factors of the students' achievements in the area of mathematics. Inovacije u nastavi - časopis za savremenu nastavu, 25(3), 5-14.

Вујисић-Живковић, Н., Зељић, М., Антонијевић, Р. (2014). Почеци методичке концептуализације и практичне реализације наставе рачунице у основном школама у Кнежевини Србији. Настава и васпитање, вол. 63(1), 45-57.

Ђурић, И. (2017). Образовање и усавршавање наставника средњих школа. Филозофски факултет: Косовска Митровица.

Тошић Радев, M., Пешикан, A. (2017). „Комадић који недостаје“ у процесу образовања: социоемоционално учење. Настава и васпитање, (66)1, 37-54.

Anić, I., Pavlović-Babić, D. (2015). How we can support success in solving mathematical problems? Inovacije u nastavi - časopis za savremenu nastavu, 28(3), 36-49. DOI:10.5937/inovacije1503036A

Anthony, G., & Walshaw, M. (2009a) Effective Pedagogy in Mathematics. Dostupno na: http://www.iaoed.org/index.php/ed-practices-series.

Anthony, G., & Walshaw, M. (2009b). Characteristics of Effective Teaching of Mathematics: A View from the West. Journal of Mathematics Education. Vol. 2, No. 2, pp.147-164

Ball, D. L. (1993). With an eye on the mathematical horizon: Dilemmas of teaching elementary school mathematics. Elementary School Journal, 93(4), 373–397.

Butterworth, B. (1999). The Mathematical Brain. Macmillan: London, UK.

Chinn S., Ashcroft, R. (2007). Mathematics for Dyslexics Including Dyscalculia. Southern Gate, Chi Chester, West Sussex: John Wiley & Sons, Ltd. The Atrium.

Cobb, P., & Hodge, L. L. (2002). A relational perspective on issues of cultural diversity and equity as they play out in the mathematics classroom. Mathematical Thinking and Learning, 4, 249–284.

Dickey, E. (1997). Challenges of mathematics teaching today: how can school leaders help? NASSP Bulletin, 81(586), 1-10.

Dorier, JL., Mass, K. (2014). Inquiry-Based Mathematics Education In: S. Lerman, (Ed.) Encyclopedia of Mathematics education (300-304).

Dowker, A., Sarkarand, A., Yen Looi, Ch. (2016). Mathematics Anxiety: What Have We Learned in 60 Years? Frontiers in Psychology. doi: 10.3389/fpsyg.2016.00508

Eurydice (2006). Quality assurance in teacher education in Europe. Brussels: EURYDICE.

Garderen, D.V. (2006). Spatial Visualization, Visual Imaginary and Mathematical Problem Solving of Students with Varying Abilities. Journal of Learning Disabilities. 39(6): 496 - 506.

Gardner, H. (1993). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books.

Hannula, M. (2014). Affect in Mathematics Education. In: S. Lerman, (Ed.) Encyclopedia of Mathematics Education, Dordrecht: Springer Nature America, Inc, (23-27).

Johnston-Wilder, S., Lee, C. (2010). Mathematical Resilience. Mathematics Teaching. n218, pp. 38–41.

Johnston-Wilder, S., Lee, C. Bridley, E., Garton, E. (2015). Developing mathematical resilience in school students who have experienced repeated failure. Proceedings of the 8th International Conference of Education, Research and Innovation, ICERI 2015, Seville (SPAIN).

Landerl, K., Fussenegger B, Moll K Willburger, E. (2009). Dyslexia and dyscalculia: Two learning disorders with different cognitive profiles. Journal of Experimental Child Psychology 103, 309–324

Lee, C., Johnston -Wilder, S. (2013). Learning mathematics-letting the pupils have their say. Educational Studies in Mathematics, 83(2), 163-180.

Lockheed, M. (1995). The condition of primary education in developing countries. In: H. Levin, M. Lockheed (Eds). Effective Schools in Developing Countries (21-46). London, Washington DC: Flamer Press.

Marinković, B, (2010). Čarolija matematičkog dragstora, Vreme, 1. Preuzeto 5. februara 2017. sa http://www.vreme.co.rs/cms/view.php?id=1109044.

Marjanović, M., (2013). Kakav treba da bude kurs matematike na učiteljskim fakultetima, Retrieved February 1, 2017. from www: http://elib.mi.sanu.ac.rs/files/journals/nm/247/nm591207.pdf.

Martin, M. O., Mullis, I.V.S., Foy, P. (with Olson, J.F., Erberber, E., Preuschoff, C., & Galia, J.) (2008). TIMSS 2007 International Mathematics Report: Findings from IEA′s Trends in International Mathematics and Science Study at the Fourth and Eight Grades. Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.

Mason, J. (2014). Questioning in Mathematics Education. In: S. Lerman, (Ed.) Encyclopedia of Mathematics Education, Dordrecht: Springer Nature America, Inc, (513-519).

Meese, R. L. (2001). Teaching learners with mild disabilities: Integrating research and practice. Stanford, C. T.: Wadsworth: Thomson Learning.

Murphy, J. (1992). School effectiveness and school restructuring: contributions to educational improvement, School Effectiveness and School Improvement, 3(2); 90-109.

Obradović, D., Zeljić, M. (2015). Metode i strategije rešavanja tekstualnih zadataka u početnoj nastavi matematike. Inovacije u nastavi – časopis za savremenu nastavu, 28(1), 69-81.

OECD (2005). Teachers matter. Attracting, developing and retaining effective teachers. Paris: OECD.

Pantić, N., Closs, A., Ivošević, V. (2010). Teachers for the future – Teacher development for Inclusive Education in the Western Balkans. Turin: European Training Foundation.

Pešikan, A. (2002). Profesionalni razvoj nastavnika-šta je tu novo? Hemijski pregled, Vol. 43(5), 115-120.

Pešikan, A., Antić S., Marinković S. (2010). Analiza koncepcije stručnog usavršavanja nastavnika u Srbiji proklamovani i skriveni nivo (I i II deo), Nastava i vaspitanje, vol.59(2), 287-296.

Popović, D. (2012). Sistemski pristup u saradnji porodice i vaspitno-obrazovnih ustanova. Pedagogija, br. 3, 318-328.

Posokhova, I. (2001). Matematika bez suza, Kako pomoći djetetu s teškoćama u učenju matematike. Buševec: Ostvarenje.

Radišić, J., Baucal, A. Videnović, M. (2014). Unfolding the assessment process in a whole class mathematics process. Psihološka istraživanja. Vol. XVII (2). 137-158.

Richardson, F. C., & Suin, R.M. (1972). The Mathematics Anxiety Rating Scale: Psychometric data. Journal of Counseling Psychology, 19 (6), 551–554.

Schreiber, J. B. (2002). Institutional and student factors and their influence on advanced mathematics achievement, Journal of Educational Research, 95(5), 274-286.

Stepanović, S. (2012). Attitudes of teachers towards conditions and ways of prevention of school failure of students. Inovacije u nastavi - časopis za savremenu nastavu, 25(4), 78-89.

Tambychika, T. Subahan, T., Meerah, M. (2010). Students’ Difficulties in Mathematics Problem-Solving: What do they Say? Procedia Social and Behavioral Sciences. 8, 142–151.

Valero, P. (2009). What has power got to do with mathematics education? In: P. Ernest, B. Greer, & B. Siraman (Eds.), Critical issues in mathematics education (pp. 237–254). Charlotte, NC: Information Age.

Vučinić, D. (2018). Uloga nastavnika i uspeh učenika u nastavi matematike (odbranjena doktorska disertacija). Filozofski fakultet, Beograd.

Objavljeno
2020/06/22
Rubrika
Оригинални научни чланак