„Напредак који угрожава живот“: питање природе и одгоја у причи Данкана Вилијамсона „Мери и фока“
Sažetak
Окосницу рада чине документарци Доне Рид, Знакови изван времена (2004) и Незаборављена богиња (1989), који се заснивају на истраживању мирнодопске традиције матријархалних насеобина на територији данашње Источне Европе у периоду неолита и бронзаном добу. Ридова се у њима позива на закључке археолога Марије Гимбутас која је доказала да се мирољубива култура старе Европе отелотворена у свемогућој Великој Богињи драстично променила на крају трећег миленијума када су насилни индоевропски номади дошли из Русије и уништили матријархалну утопију једнакости и природне хармоније. Ова агресивна патријархална племена су функционисала на принципу друштвене хијерархије. Налази Ридове и Гимбутасове се даље у раду повезују са идејама Рајане Ајслер и Ерика Фрома који у својим студијама такође тврде да је уочљив материјални напредак патријархалне културе знатно оштетио идиличну матријархалну везу између човека и природе. Наведени теоретски увиди се примењују у анализи приче ,,Мери и фока“ (1997) Данкана Вилијамсона и његовом виђењу питања природе и одгоја. Аутор доводи у питање темеље савремене патријархалне културе осликавањем брижног односа између Мери и фоке, као и трагично изнуђеном и надасве непотребном жртвовању поменуте животиње. Сама чињеница да постоји нераскидива спона између Мери и фоке, која је у причи приказана као отелотворење идиличног матријархалног јединства човека и природе, иде у прилог тезе о неопходности повратка суштинским, давно заборављеним егалитарним вредностима. Осим већ поменутих критичких увида, у анализи приче заступљене су идеје Грејвза, Алтисера, Фреира, Фискеа и Милерове.
Reference
Althusser, L. (2014). On the Reproduction of Capitalism: Ideology and Ideological State Apparatuses. London, New York: Verso.
Bond, E. (1971). Preface to Lear. London: Methuen.
Graves, R. (1993). The White Goddess. New York: Farrar, Straus and Giroux.
Eisler, R. (1987). The Chalice and the Blade: Our History, Our Future. Harper Collins.
Fiske, J. (2004). “Culture, Ideology, Interpellation”, in Literature, Culture, Identity: Introducing XX Century Literary Theory. Lena Petrović (ed.), p. 185-193. Niš: Filozofski fakultet.
Freire, P. (2005). Pedagogy of the Oppressed. Translated by Myra Bergman Ramos. New York: Continuum.
Fromm, E. (1951). The Forgotten Language: An Introduction to the Understanding of Dreams, Fairy Tales and Myths. Henry Holt & Co.
Frye, N. (1963). The Educated Imagination. Bloomington: Indiana University Press.
Miller, A. (1990). For Your Own Good: Hidden Cruelty in the Child-Rearing and the Roots of Violence. New York: Farrar, Straus, Giroux.
Read, D. (1989). Goddess Remembered. https://www.nfb.ca/film/goddess_remembered Accessed October 25, 2019.
Read, D. (2004). Signs Out of Time. https://www.youtube.com/watch?v=whfGbPFAy4w Accessed October 25, 2019.
Rich, A. (1995). What is Found There: Notebooks on Poetry and Politics. London: Virago Press.
Trilling, L. (1967). Beyond Culture: Essays on Literature and Learning. Harmonsworth: Penguin Books.
Williamson, D. (1997). “Mary and the Seal”, in The Picador Book of Contemporary Scottish Fiction. Peter Kravitz (ed.), p. 47-56. London: Picador.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293