Поузданост и ваљаност инвентара стилова учења за основце базиран на Мајерс-Бригсовом моделу стилова учења (ИСУМБ2-О)

  • Dušan J. Ranđelović Univerzitet u Prištini s privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet
  • Миљана Павићевић docent
Ključne reči: Psihometrijske karakteristike, inventar stilova učenja, Majers-Brigsov model

Sažetak


Последњих тридесетак година у фокусу истраживачке пажње стручњака у области психологије образовања је сам процес учења, за разлику од раније фаворизованих исхода учења. С тим у вези, једна од доминантних тема су и стилови учења. Постулиран је велики број модела и класификација различитих стилова учења, као и инструмената који служе за идентификовање карактеристичних начина учења ученика. Један од савремених модела стилова учења који има широку примену у школској пракси је и Мајерс-Бригсов модел стилова учења. По овом моделу, индивидуални профил стила се одређује на основу положаја дуж четири биполарне димензије: екстравертност/интровертност, чулност/интуитивност, размишљање/осећање и просуђивање/перцепција. Циљ рада је био проверавање поузданости и ваљаности инвентара стилова учења за основце ИСУМБ2-О. Овај инвентар је базиран је на Мајерс-Бригсовом моделу стилова учења, а сам модел у својој основи има Јунгову типологију личности. Инструмент је конструисан на основу Парагоновог инвентара стилова учења и први пут је употребљен на основцима у Републици Србији 2012. године. Аутор наводи да се после више пилот-истраживања (Н> 850 ) на узорцима ученика IV, V, VI и VII разреда основних школа у Нишу и Косовској Митровици, и вишеструких модификација, дошло до коначне форме инструмента са 64 ставке (за сваку од димензија по 16 ставки). Добијени резултати (на узорку од 100 ученика IV разреда основних школа у Нишу) везани за поузданост, како за поједине
димензије (изражене преко Кронбах алфа коефицијента) тако и на основу ајтем анализе, указују на то да се ради о стабилном инструменту. Три од четири димензије имају поузданост изнад 0,93 изражену Кронбах алфа коефицијентом. Ваљаност је испитивана на два начина: а) конструкт ваљаност је проверавана преко факторске анализе како би се проверила факторска структура инструмента; б) проверавана је екстерна ваљаност преко степена корелације вредности добијених на димензијама стилова учења на инструменту ИСУМБ2-О и процена наставника појединих полова испитиваних димензија стилова учења код њихових ученика на основу описа који су добили. Четворофакторско решење је оптимално и најбоље могуће у погледу датог инструмента и оно може да објасни 57% укупне варијансе. Постоји статистички значајна позитивна корелација између резултата на димензијама инвентара стилова учења и процена наставника појединих полова испитиваних димензија стилова учења код њихових ученика на основу описа који су добили. Та корелација је велика у случају димензија Е-И, С-Н и Ј-п, а средњег интензитета када је у питању димензија Ф-Т. Нису добијене полне разлике у стиловима учења, док су димензије сензација–интуиција и суђење–перцепција повезане са школским успехом.Закључак је да је инструмент показао добре психометријске карактеристике, сагледане, пре свега, преко изузетно високе поузданости, високих вредности за ајтем-тотал корелације, задовољавајуће конструкт валидности, али и адекватне екстерне валидности, које указују на то да инструмент мери управо оне карактеристике за које је изворно и намењен. Истакнута су и ограничења истраживања, поготову она везана за величину узорка.

Reference

Aliakbari, M., Abol-Nejadian, R. (2015). Trait emotional intelligence and learning styles: the case of Iranian English for Academic Purposes learners. Journal of Educational and Social Research, 35(7), 779–793.

Bjekić, D., Dunjić-Mandić, K.(2007). Stilovi učenja i profesionalne preferencije maturanata gimnazije, Pedagogija, LXII, str. 48–59

Brew, C. R. (2002). Kolb’s learning style instrument: sensitive to gender. Educational and psychological measurement, 62 (2), 373–390.

Cassidy, S. (2004). A learning style: An overview of theories, models and measures. Educational psychology, 24 (4), 419–444.

Coffield, F., Moseley, D., Hall, E., Ecclestone, K. (2004). Learning styles and pedagogy in post-16 learning: A systematic and critical review. London: Learning and skills research centre.

Curry, L. (1983). An organization of learning styles theory and constructs. ERIC.

Dunn, R., Honigsfeld, A., Doolan, L. S., Bostrom, L., Russo, K., Schiering, M. S. (2009). Impact of learning-style instructional strategies on students' achievement and attitudes: Perceptions of educators in diverse institutions. The Clearing House: A Journal of educational strategies, issues and ideas, 82 (3), 135–140.

Felder, R. M., Silverman, L. K. (1988). Learning and teaching styles in engineering education. Engineering education, 78 (7), 674–681.

Felder, R. Brent, R. (2005). Understanding student differences. Journal of engineering education, 94 (1), 57–72.

Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligence. New York, besic Books.

Garner-O'Neale, L. Harrison, S. (2013). An Investigation of the Learning styles and Study Habits of Chemistry Undergraduates in Barbados and their Effect as Predictors of Academic Achievement in Chemical Group Theory. Journal of Educational and Social Research. 3(2), 107–122. DOI: 10.5901/jesr.2013.v3n2p107.

Hargrove, K. S., Wheatland, J. A., Ding, D., Brown, C. M. (2008). The effect of individual learning styles on student GPA in engineering education at Morgan state university. Journal of STEM education: innovations and research, 9(3), 37–46.

Kayes, C. D. (2005). Internal validity and reliability of Kolb’s learning style inventory version 3 (1999). Journal of business and psychology, 20 (2), 249–257.

Kirby, L. K., Kendall, E., Barger, N. J. (2007). Type and Culture; Using the MBTI® Instrument in International Applications. Mountain View, CA: CPP, Inc.

Kendall E. (1998): Myers-Briggs Type Indicator European English Edition Step I Manual Supplement. Mountain View, CA: CPP, Inc., 1998.

Khaki, N, Ganjabi, M., Khodamoradi, A. (2015). The Effect of Learning Style on the Performance of Students in a Preemptive Focus-on-Form Instruction. Porta linguarum 24, 21–32

Kvaščev, R. (1978). Modeliranje procesa učenja. Prosveta, Beograd.

Kvaščev, R. (1980). Sposobnosti za učenje i ličnost. Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd.

Kolb, D. A. (1976). The learning style inventory: Tehnical manual, MCBer, Boston, Ma.

Kolb, A., Kolb, D. (2005). Learning styles and learning spaces: Enhancing experiential learning in higher education. Academy of management learning & education, 4 (2), 193– 212.

Li, Y. S., Chen, P. S., & Tsai, S. J. (2008). A comparison of the learning styles among different nursing programs in Taiwan: implications for nursing education. Nurse Education Today, 28(1), 70–76.

Metin, M., Yilmaz, G. K., Salih, B., Kerem, C. (2011). The investigating pre-service teachers’ learning styles with respect to the gender and grade level variables. Procedia-social and behavioral sciences, 15, 2728–2732.

Pritchard, A. (2009). Ways of learning: Learning theories and learning styles in the classroom. London: Routledge

Pušina, A. (2014). Stil u psihologiji: teorije i istraživanja. Sarajevo: Filozofski fakultet.

Ranđelović, D. (2012). Stilovi učenja i modeliranje procesa učenja. Doktorska disertacija. Banja Luka: Filozofski fakultet.

Ranđelović, D. (2013). Mogućnosti modeliranja procesa učenja u razrednoj nastavi. U: prof. dr B. Jovanović (glavni odgovorni ur) Pojedinac, porodica, društvo u tranziciji. Kosovska Mitrovica: Filozofski fakultet Univerziteta u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, 283-303.

Ranđelović, D. (2014). Dominantni stilovi učenja kod srednjoškolaca. U: Miroslav Krstić, Dušan Ranđelović, Gordana Nikolić (ur) Mladi i društvene promene – između nacionalnog identiteta i evrointegracija. Tematski međunarodni zbornik radova. Kosovska Mitrovica: Filozofski fakultet, 291-309.

Sak, U. (2004). A Synthesis of Research on Psychological Types of Gifted Adolescents. The Journal of Secondary Gifted Education, 15 (2), 70–79.

Salter, D. W., Evans, N. J., & Forney, D. S. (2006). A longitudinal study of learning style preferences on the Myers-Briggs type indicator and learning style inventory. Journal of college student development, 47 (2), 173–184.

Shindler, J. (2002). Exploring various structural options for performance assessment scale design: Which rubric is best? National Forum of Teacher Education Journal, 12, 3–12.

Shindler, J. (2003). Paragon learning style inventory. Retrieved September 15, 2011 from http://www.calstatela.edu/faculty/jshindl/plsi/

Shindler, J. (2004): Teaching for the Success of all Learning Styles: Five Principles for Promoting Greater Teacher Effectiveness and Higher Student Achievement for all Students, California State University, Los Angeles, skinuto sa sajta 20.01.2011, http://www.calstatela.edu/faculty/jshindl/plsi/teachingacrosstype.htm

Shindler, J. (2004). Teaching for the Success of all Learning Styles: Five Principles for Promoting Greater Teacher Effectiveness and Higher Student Achievement for all Students, California State University, Los Angeles, skinuto sa sajta 20.01.2011, http://www.calstatela.edu/faculty/jshindl/plsi/teachingacrosstype.htm

Stojaković, P. (2000). Kognitivni stilovi i stilovi učenja. Banja Luka: Filozofski fakultet.

Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2007). Using multivariate statistics (5th edn). Boston: Pearson Education.

Witkin, A. Goodenough, D. (1981). Cognitive style: Essence and Origins: Field dependence and field independence, New York, International Press

Zhang, L., Stenberg, R. (2011). Culture and intellectual styles. In L. Zhang, R. Stenberg, & S. Rayner, Handbook of intellectual styles: Preferences in cognition, learning, and thinking. New York: Springer Publishing Company. 131–152.

Ранђеловић, Д., Костић, П., Вукмировић, И. (2011): Карактеристични стилови учења студената Универзитета у Приштини. Зборник радова са научног скупа са међународним учешћем, Пале: Филозофски факултет, 22–23. мај 2010., књига 5, том 2, стр. 639–650. Тема скупа: Наука и политика. Главни и одговорни уредник: проф.др Милош Ковачевић.

Ранђеловић, Д. (2016). Стиловиучењастуденатауниверзитета у Нишу. У проф. др Бојана Димитријевић и Aлександар Благојевић (главни и одговорни ур.) Ментално здравље младих,. Ниш: Филозофски факултет и Студентски културни центар Ниш. стр 177–197.

Objavljeno
2020/11/05
Rubrika
Оригинални научни чланак