Чаролија битка: промене идентитета у прози и на филму

  • Vladislava Gordić Petković Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet, Odsek za anglistiku
Ključne reči: идентитет, биће, реализам, култура, медији

Sažetak


У раду ће бити анализирани књижевни и филмски јунаци из перспективе потраге за променом идентитета: Теодор Твомбли, главни јунак филма Она, и Керолајн Дестер из романа Чаробни април покушавају да побегну из света који их присилно одређује, он из контекста високо технологизоване дистопијске 2025, док она у времену непосредно након Првог светског рата, у ком је изгубила вољеног младића, преиспитује своју привилеговану социјалну позицију и своје духовне потребе. Теодор се мења под утицајем компјутерског оперативног система, дигиталне асистенткиње Саманте која му постаје емотивна партнерка, док Керолајн одговоре тражи у самоћи врта једне прелепе виле у Италији, куда је побегла са жељом да се препусти контемплацији. Док роман Елизабете фон Арним преиспитује бајколике и алегоријске потенцијале Италије као локације спасоносног осамљивања, у превратничком хибриду научнофантастичне драме и романтичне комедије виртуелна интелигенција је та која се развија, оплемењује и продубљује осећај за блискост и емпатију. Иронична порука филма Она указује да су људска бића програмирана, ништа мање но машине, породичним везама, друштвом и образовањем, док Чаробни април указује на могућност промене која се догоди управо кад се преиспитају детерминанте идентитета.

Нужност да се пажљиво приступи анализи промене идентитета коју у књижевност и филм уводи технологија подразумева и редефинисање реалистичког поступка у романескном и филмском наративу. У нову дефиницију реалистичког стога се укључују разноврсни аспекти дигиталне димензије свакодневице, односно свест о различитим концепцијама упоредних светова: света емпиријске и света виртуелне реалности.

Biografija autora

Vladislava Gordić Petković, Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet, Odsek za anglistiku
Odsek za anglistiku, redovni profesor

Reference

Alexander, C. (2002). The Garden as Occasional Domestic Space. Signs, 27 (3), 857–71.

Arnim, von E. (2007). The Enchanted April. New York: NYRB Classics.

Bennett, B. (2008). Children, Robots, Cinephilia and Technophobia. In: B. Bennett, M. Furstenau and A. Mackenzie. (Eds.). Cinema and Technology: Cultures, Theories. Basingstoke: Palgrave Macmillan, pp. 168–182.

Davies, W. (2018). Nervous States: How Feeling Took Over the World. London: Penguin and Vintage.

Doane, M. A. (1991). Femmes Fatales: Feminism, Film Theory and Psychoanalysis. New York & London: Routledge.

Doane, M. A. (1996). The Economy of Desire: The Commodity Form in/ of the Cinema. In: J. Belton. (Ed.). Movies and Mass Culture. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press, pp. 119–134.

Dolan, J. (1993). Presence and Desire: Essays on Gender, Sexuality, Performance. Ann Arbor: The University of Michigan Press.

Eckhard, P. (2012). Contact Spaces of American Culture: Globalizing Local Phenomena. Wien and Berlin: Lit Verlag.

Hansen, M. (1991). Pleasure, Ambivalence, Identification: Valentino and Female Spectatorship. In: J. G. Butler. (Ed.). Star Texts: Image and Performance in Film and Television. Detroit: Wayne State University Press, pp. 266–299.

Hook, D. (ed.) (2011). The Social Psychology of Communication. Houndmills: Palgrave Macmillan.

Gan, W. (2009). Women, Privacy and Modernity in Early Twentieth-Century British Writing. Hampshire, UK: Palgrave.

Gill, R. (2007). Gender and the Media. Cambridge: Polity Press.

Gordić Petković, V. (2020). Digital Desire on Film: Spike Jonze's Her and The Concept of Gaze in a Technological Dystopia. In: D. Pralica and S. Janjić. (Ed.). Digitalne medijske tehnologije i društveno-obrazovne promene 9. Filozofski fakultet, Novi Sad, pp. 131–143

Jonze, S. (2011). Her. http://www.screenplaydb.com/film/scripts/her.pdf. Accessed August 23, 2019.

Malkova, T. (2018). Philosophy of Technology: Modern Technological Reality and the Regularities of Development. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 283, 856–859.

Manlove, C. T. (2007). Visual "Drive” and Cinematic Narrative: Reading Gaze Theory in Lacan, Hitchcock, and Mulvey. Cinema Journal, 3, 83–108.

Mulvey, L. (1992). Visual Pleasure and Narrative Cinema. In: M. Merck. (Ed.). The Sexual Subject: A Screen Reader in Sexuality. New York & London: Routledge, pp. 15–32.

Showalter, E. (2009). A Jury of Her Peers: American Women Writers from Anne Bradstreet to Annie Proulx. London: Virago Press.

Objavljeno
2020/11/05
Rubrika
Оригинални научни чланак