Чаролија битка: промене идентитета у прози и на филму
Sažetak
У раду ће бити анализирани књижевни и филмски јунаци из перспективе потраге за променом идентитета: Теодор Твомбли, главни јунак филма Она, и Керолајн Дестер из романа Чаробни април покушавају да побегну из света који их присилно одређује, он из контекста високо технологизоване дистопијске 2025, док она у времену непосредно након Првог светског рата, у ком је изгубила вољеног младића, преиспитује своју привилеговану социјалну позицију и своје духовне потребе. Теодор се мења под утицајем компјутерског оперативног система, дигиталне асистенткиње Саманте која му постаје емотивна партнерка, док Керолајн одговоре тражи у самоћи врта једне прелепе виле у Италији, куда је побегла са жељом да се препусти контемплацији. Док роман Елизабете фон Арним преиспитује бајколике и алегоријске потенцијале Италије као локације спасоносног осамљивања, у превратничком хибриду научнофантастичне драме и романтичне комедије виртуелна интелигенција је та која се развија, оплемењује и продубљује осећај за блискост и емпатију. Иронична порука филма Она указује да су људска бића програмирана, ништа мање но машине, породичним везама, друштвом и образовањем, док Чаробни април указује на могућност промене која се догоди управо кад се преиспитају детерминанте идентитета.
Нужност да се пажљиво приступи анализи промене идентитета коју у књижевност и филм уводи технологија подразумева и редефинисање реалистичког поступка у романескном и филмском наративу. У нову дефиницију реалистичког стога се укључују разноврсни аспекти дигиталне димензије свакодневице, односно свест о различитим концепцијама упоредних светова: света емпиријске и света виртуелне реалности.
Reference
Alexander, C. (2002). The Garden as Occasional Domestic Space. Signs, 27 (3), 857–71.
Arnim, von E. (2007). The Enchanted April. New York: NYRB Classics.
Bennett, B. (2008). Children, Robots, Cinephilia and Technophobia. In: B. Bennett, M. Furstenau and A. Mackenzie. (Eds.). Cinema and Technology: Cultures, Theories. Basingstoke: Palgrave Macmillan, pp. 168–182.
Davies, W. (2018). Nervous States: How Feeling Took Over the World. London: Penguin and Vintage.
Doane, M. A. (1991). Femmes Fatales: Feminism, Film Theory and Psychoanalysis. New York & London: Routledge.
Doane, M. A. (1996). The Economy of Desire: The Commodity Form in/ of the Cinema. In: J. Belton. (Ed.). Movies and Mass Culture. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press, pp. 119–134.
Dolan, J. (1993). Presence and Desire: Essays on Gender, Sexuality, Performance. Ann Arbor: The University of Michigan Press.
Eckhard, P. (2012). Contact Spaces of American Culture: Globalizing Local Phenomena. Wien and Berlin: Lit Verlag.
Hansen, M. (1991). Pleasure, Ambivalence, Identification: Valentino and Female Spectatorship. In: J. G. Butler. (Ed.). Star Texts: Image and Performance in Film and Television. Detroit: Wayne State University Press, pp. 266–299.
Hook, D. (ed.) (2011). The Social Psychology of Communication. Houndmills: Palgrave Macmillan.
Gan, W. (2009). Women, Privacy and Modernity in Early Twentieth-Century British Writing. Hampshire, UK: Palgrave.
Gill, R. (2007). Gender and the Media. Cambridge: Polity Press.
Gordić Petković, V. (2020). Digital Desire on Film: Spike Jonze's Her and The Concept of Gaze in a Technological Dystopia. In: D. Pralica and S. Janjić. (Ed.). Digitalne medijske tehnologije i društveno-obrazovne promene 9. Filozofski fakultet, Novi Sad, pp. 131–143
Jonze, S. (2011). Her. http://www.screenplaydb.com/film/scripts/her.pdf. Accessed August 23, 2019.
Malkova, T. (2018). Philosophy of Technology: Modern Technological Reality and the Regularities of Development. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 283, 856–859.
Manlove, C. T. (2007). Visual "Drive” and Cinematic Narrative: Reading Gaze Theory in Lacan, Hitchcock, and Mulvey. Cinema Journal, 3, 83–108.
Mulvey, L. (1992). Visual Pleasure and Narrative Cinema. In: M. Merck. (Ed.). The Sexual Subject: A Screen Reader in Sexuality. New York & London: Routledge, pp. 15–32.
Showalter, E. (2009). A Jury of Her Peers: American Women Writers from Anne Bradstreet to Annie Proulx. London: Virago Press.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293