Друштвено-економски аспекти туризма у савременом друштву

  • Jelena Premović Ekonomski institut - Beograd
  • Ljiljana Arsić Univerzitet u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Ekonomski fakultet
Ključne reči: путовања, туризам, потребе, мотивације, друштвено-економски утицаји

Sažetak


Специфичност туристичког тржишта и повезаност савремених туристичких производа са бројним привредним и ванпривредним делатностима условљава вишеструкост друштвено-економских ефеката туризма. Развојем туризма стварају се могућности за покретање низа других делатности, што значи да туризам представља значајан фактор за покретање укупног привредног и економског развоја. Нарочито важну улогу туризам има у укупном друштвено-економском развоју недовољно развијених земаља и региона. Туризам може допринети позитивном друштвено-економском развоју, али истовремено, неадекватно и неконтролисано управљање туристичком дестинацијом, може условити низ негативних социолошко-културолошких, али и економских последица. У раду се истражују основни економски и социолошко-културолошки аспекти и утицаји туризма. Аутори посебну пажњу посвећују анализи мултипликативних ефеката туризма на развој одређене дестинације. Полазећи од историје појаве путовања и туризма као делатности, кључних мотива и друштвеноекономских ефеката, анализирана је Светска економска криза из 2008. године, њен настанак, узроци и последице деловања на целокупну светску привреду и економију, посебно на туристичку делатност, након чега су анализирани актуелни економски показатељи туристичке делатности у светској привреди и пројекције очекиваних трендова. У овом раду, у фокусу анализе налазе се туристичка путовања и економски и социолошко-културолошки аспекти деловања туристичке делатности на туристичку дестинацију појединца и друштва у целини.

Reference

Božović, R. (2009). Kultura turizma, Sociološka luča, III/1.

Boselman, F. P. (1983). Jedan vid omladinskog turizma u Amsterdamu. Kultura, br. 60–61.

Čomić, Đ. (1990). Psihologija turizma. Beograd: Turistička štampa.

Elaković, S. (2006). Sociologija slobodnog vremena i turizma (Fragmenti kritike svakodnevlja), treće izdanje, Centar za izdavačku delatnost Ekonomskog fakulteta u Beogradu, Beograd.

Encensberger, H. M. (1983). Jedna teorija turizma, časopis Kultura, broj 60–61, Beograd.

Gligorijević, Ž., Stefanović, V. (2012). Turizam kao društveno-ekonomski fenomen: pojavni i vremenski obuhvat. Ekonomske teme, 3/2012, 269–282.

Hese, H. (2002). Umetnost dokolice, Alfa, Beograd.

Jandrešić, V. (2001). Turizam u interdisciplinarnoj teoriji i primjeni – Zbornik istraživanja. Zagreb: Školska knjiga.

Jović, B. (1983). Organizacija kulturnih delatnosti u turizmu, časopis Kultura, broj 60–61, Beograd.

Milenković, S. (2009). Turizam i ekonomija. Kragujevac: Ekonomski fakultet.

Nikić, S. (2012). Sociologija turizma i održivi turizam. Tivat: Fakultet za mediteranske poslovne studije.

Premović, J., Jovanović, D., Arsić, Lj. (2015). The role of tourism in fostering rural development, Sixth International Scientific Symposium „Agrosym 2015“, Book of Proceedings, 1949–1954, October 15–18, 2015, Jahorina.

Premović, J. (2016). Characteristics of human resources in Serbian rural tourism, Economics of Agriculture 2/2016. EP 2016, (63) 2 pp. 633–647.

Premović, J., Arsić, Lj., Vujović, S. (2012). Globalni strategijsko-razvojni aspekti turizma. Zbornik radova XIII Majske konferencije o strategijskom menadžmentu MKSM2012, 580–587. Bor.

Premović, J., Arsić, Lj. (2018). Tourism as an important factor of economic development of the Western Balkans countries. Western Balkans Economies in EU Integration – Past, Present and Future. Nica: CEMAFI International Association.

Vujović, S. (2007). Agroturizam u funkciji razvoja privrede Vojvodine, Ekonomika poljoprivrede, vol. LIV, broj 2, str. 215–229, Beograd.

Vujović, S., Macura, R., Spajić, J. (2011). Razvojni aspekti turizma (opština Knić), Ekonomika poljoprivrede, vol. 58, specijalni broj 1/2011, god./vol. LVIII, SB/SI–1 (1–368), 41–47, Beograd.

Vujović, S., Cvijanović, D., Štetić, S. (2012). Destinacijski koncept razvoja turizma, monografija, Institut za ekonomiku poljoprivrede, Beograd.

Vujović, S., Spajić, J., Vukosavljević, D. (2011). Anatomiziranje turističke tražnje u svetlu ekonomskih zakonitosti, fenomena, efekata i paradoksa u potrošnji, Ekonomika poljoprivrede vol. 58, broj 4/2011, 563–575, Beograd.

Vujović, S. (2018). Turizam u svijetlu ekonomije, monografija, Ekonomski institut Beograd.

Vujović, S., Premović, J., Macura, R. (2019). Turistička destinacija u funkciji nosioca turističke ponude, Međunarodna konferencija: Mediji i ekonimija, Zbornik radova, str. 198–205, DOI:10.7251/BLCZB0219198V, 20. septembar 2019, „Banja Luka COLLEGE“, Banja Luka.

Vukadinović, P., Premović, J., Đokić, N. (2018). Intangible values of culture in the function of tourist offers, International May Conference on Strategic management- IMCSM18, ISSN 2620–0597, Volume XIV, Issue (2) (2018), ISBN 978-86-6305-082-2, pp. 67-75, Maj 25–27, 2018, Bor, Serbia.

Vukićević, S. (2007). Menadžment slobodnog vremena u turizmu, CID, Podgorica.

Objavljeno
2020/11/05
Rubrika
Прегледни чланак