Стратегије за учење језика и екстраверзија/интроверзија у контексту наставе енглеског језика као страног
Sažetak
Пошто се екстравертне и интровертне личности понашају и реагују различито у многим ситуацијама, што укључује и наставу страних језика, и наставници и ученици верују да ова два типа личности имају различите навике у учењу и стога су им потребне другачије околности да би могли да напредују. Више истраживања утврдило је да екстравертни ученици више воле групне активности, јавно говорење, спонтано учешће у задацима, те да им такве активности не изазивају анксиозност. С друге стране, установљено је да интровертни ученици преферирају индивидуалне активности током којих имају времена да размисле и да припреме одговор, као и да се не осећају нарочито пријатно кад морају да говоре пред свима, поготово без претходне припреме. Међутим, у контексту наставе страних језика веома је значајно и испитати како се ова два типа личности односе према стратегијама за учење језика, тачније који тип личности чешће користи које врсте стратегија, да би се на основу резултата могле дати педагошке препоруке за развој стратешке компетенције сходно ономе што се установи за сваки тип личности. Стога се у овом раду испитује група од 60 средњошколаца да би се утврдило које стратегије чешће користе екстраверти, а које интроверти. Подаци су прикупљени уз помоћ два инструмента: Ајзенков кратки упитник за тип личности – димензија екстраверзије и Инвентар стратегија за учење језика. Док је први упитник дао податке о томе коме типу личности испитаници припадају, други је одредио стратешке преференције. Квантитативна анализа резултата је утврдила да екстравертни ученици најчешће користе компензаторне стратегије, док интроверти најчешће користе метакогнитивне стратегије, a обе групе најмање користе афективне стратегије. С обзиром на то да су у питању тинејџери, ниска или висока употреба неких стратегија није изненађујућа: овај узраст преферира да учи страни језик кроз аудиовизуелне медије, док с друге стране ретко користе стратегије које подразумевају покрете тела, цртање, прављење модела или мапа. На основу добијених резултата у раду се износе и предлози за развој стратешке компетенције код оба типа личности: подизање свести о постојању стратегија код ученика; подизање свести о различитим типовима личности код наставника; рад на развоју и употреби стратегија; смењивање различитих врста стратегија које више одговарају једном или другом типу личности са циљем да оба постану флексибилнија и испробају начине рада и учења које до тада нису пробали. Ово ће свим ученицима проширити репертоар стратегија и помоћи им да са више успеха савладају страни језик.
Reference
Bikicki, N. (2012). Razlike među polovima u upotrebi strategija za učenje vokabulara. In: B. Radić-Bojanić (Ed.), Strategije i stilovi u nastavi engleskog jezika (11–25). Novi Sad: Filozofski fakultet.
Brown, D. H. (2000). Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. New York: Longman.
Catalan, R. M. J. (2003). Sex differences in L2 vocabulary learning strategies. International Journal of Applied Linguistics, 13 (1), 54–77. doi:10.1111/1473-41 92.00037
Chamot, A. U. (1987). The power of learning strategies. Ohio Bilingual-Multicultural Update, 4, 6–11.
Chen, Z. J. (2016). Language learning strategies based on the educational concept of innovation and entrepreneurship. Open Access Library Journal, 3, e2780. http://dx.doi.org/10.4236/oalib.1102780
Cohen, A. D. (1998). Strategies in Learning and Using a Second Language. Harlow: Essex, Longman.
Cohen, A. (2003). The learner’s side of foreign language learning: Where do styles, strategies, and tasks meet? International Review of Applied Linguistics, 41, 279–291.
Crnogorac Stanišljević, B. (2018). Kompenzatorne strategije u razvijanju jezičke veštine slušanja u nastavi engleskog jezika – kvalitativno istraživanje. Metodički vidici, 9, 249–264. doi:10.19090/mv.2018.9.249-264
Dörnyei, Z. (2005). The Psychology of the Language Learner: Individual Differences in Second Language Acquisition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Ehrman, M. and Oxford, R. (1989). Effects of sex differences, career choice, and psychological type on adult language learning strategies. Modern Language Journal, 73 (1), 1–13.
Ehrman, M. and Oxford, R. (1990). Adult language learning styles and strategies in an intensive training setting. Modern Language Journal, 74, 311–326.
Ellis, R. (1994). The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press.
Eysenck, S. and Chan. (1982). A comparative study of personality in adults and children: Hong Kong vs. England. Personality and Individual Differences, 3(2), 153–160.
Eysenck, H. J. and Eysenck, M. W. (1985). Personality and Individual Differences. New York: Plenum.
Komaromi, B. (2012). Ocena uspešnosti prilagođavanja nastave različitim stilovima učenja. In: B. Radić-Bojanić (Ed.), Strategije i stilovi u nastavi engleskog jezika (103–114). Novi Sad: Filozofski fakultet.
Nelson-Jones, R. (2015). Nelson-Jones’ Theory and Practice of Counselling and Psychotherapy. Los Angeles: Sage Publications.
Nikoopour, J. and Farsani, M. A. (2010). On the relationship between language learning strategies and personality types among Iranian EFL learners. Journal of English Studies, 1 (1), 81–101.
O’Malley, M. J. and Chamot, A. U. (1990). Learning Strategies in Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
Oxford, R. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. New York: Newbury House/Harper & Row.
Oxford, R. L. and Ehrman, M. E. (1995). Adults’ language learning strategies in an intensive foreign language program in the United State. System, 23 (3), 359–386.
Pavičić Takač, V. (2008). Vocabulary Learning and Foreign Language Acquisition. Clevedon: Multilingual Matters.
Radić-Bojanić, B. (2019). Etnocentrizam i studije stranih jezika u Srbiji. Nasleđe, 44, 139–152.
Radić-Bojanić, B. (2021). Audiovisual media and the acquisition of EFL vocabulary. Nasleđe [in press].
Rubin, J. (1975). What the “good language learner” can teach us. TESOL Quarterly, 9, 41–51.
Wakamoto, N. (2000). Language learning strategy and personality variables: Focusing on extraversion and introversion. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 38 (1), 71–81.
Williams, M. and Burden, R. L. (2001). Psychology for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293