Дигиталне компетенције универзитетских професора у XXI веку

  • Aleksandar M. Novaković Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet, Departman za srbistiku
  • Branislav M. Ranđelović Univerzitet u Prištini sa privremenim sedištem u Kos. Mitrovici, Učiteljski fakultet, Prizren - Leposavić
  • Danijela P. Đukić Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, Beograd
Ključne reči: дигиталне компетенције, универзитетски професори, савремене информационо-комуникационе технологије, осавремењивање наставе

Sažetak


Најновија дешавања у образовању изазвана пандемијом вируса 2019-nCoV и прелазак са традиционалне наставе на електронску наставу, утицала су да се појави посебно интересовање методичара наставе у вези са сагледавањем дигиталних компетенција наставног особља у XXI веку. Промене су посебно утицале на универзитетске професоре од којих је стручна јавност очекивала да буду узори у примени савремених информационо-комуникационих технологија. Група наставника која је раније схватила значај рачунара и мобилних телефона у настави безболније је прошла кроз транзицију са једног вида наставе на други, док је далеко теже било оном делу наставника који је од почетка негирао њихову функционалност. Такво чињенично стање утицало је да се крене у дубље сагледавање њихове функције у осавремењивању академске праксе, да се анализирају званичне стратегије развоја образовања и постојећи оквири потребних дигиталних компетенција. Стога аутори у овом раду износе предлог оквира дигиталних компетенција професора на високошколским институцијама у Републици Србији, класификујући их у шест категорија неопходних за успешну реализацију академске наставе: 1) основна информатичка знања о савременим информационо-комуникационим технологијама; 2) успостављање комуникације у виртуелном окружењу; 3) управљање виртуелним окружењем за учење; 4) припрема наставног материјала помоћу апликативних софтвера; 5) креирање и вођење електронског портфолија; 6) безбедно коришћење онлајн окружења и етика.

Reference

Кузмановић, Д. (2017). Емпиријска провера конструкта дигиталне писмености и анализа предиктора постигнућа (одбрањена докторска дисертација). Филозофски факултет, Београд.

Миљаковић, М. (2017). Могућности примене програма PRAAT у практичној настави фонетике руског језика. Университетская славистика: традиции, современное состояние, перспективы, 257‒267.

Новаковић, А. (2021). Функционалност електронских интерактивних платформи у онлајн настави. Настава и васпитање, 70 (1), 105–125.

Оквир дигиталних компетенција: Наставник за дигитално доба 2019. Београд: ЗУОВ, МПНТ, ЗВКОВ.

Оквир дигиталних компетенција: Наставник за дигитално доба 2019. Београд: ЗУОВ, МПНТ, ЗВКОВ.

Стратегија развоја образовања у Србији до 2020. године. Београд: Службени гласник.

Azeez, N. & Mustafa, A. (2019). Use of Viber Platform as a Social Media Application in TEFL at Erbil Polytechnic University. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 23, 622‒633.

Babić-Kerkez, S. (2008). Kompetencije visokoškolskog nastavnika. U: V. Katić (ur.), Trendovi razvoja – Efikasnost i kvalitet Bolonjskih studija (144‒146). Kopaonik: Tehnički fakultet.

Bayraktar, F. (2017). Online Risks and Parental Mediation Strategies Comparison of Turkish Children/Adolescents Who Live in Turkey and Europe. Ted Eğitim ve Bilim, 42 (190), 25‒37.

Bitner, N. & Bitner, J. (2002). Integrating Technology into the Classroom: Eight Keys to Success. Journal of Technology and Teacher Education, 10 (1), 95–100.

Björk Gudmundsdottir, G. & Hatlevik, O. E. (2018). Newly Qualified Teachers’ Professional Digital Competence: Implications for Teacher Education. European Journal of Teacher Education, 41 (2), 214–231.

Chakravarty, R. & Jain, A. (2015). Use of Internet by the Faculty Members & Students: A Case Study of Swami Devi Dyal Institute of Engineering. International Journal of Information Dissemination and Technology, 5 (1), 21‒26.

Devi, K., Eragamreddy, G., & Lakshmi V. (2019). Role of Social Media in Teaching-Learning Process. Journal of Emerging Technologies and Innovative Research, 6, 96–103.

Gilakjani, A. P. (2013). Factors Contributing to Teachers’ Use of Computer Technology in the Classroom. Universal Journal of Educational Research, 1 (3), 262‒267.

Ivanović, B. (2016). Primena Web 2.0 alata u nastavi. Ekonomski signali: poslovni magazin, 11 (2), 25‒32.

Hiltz, S. R. (1995). Teaching in a Virtual Classroom. International Journal of Educational Telecommunications, 1 (2), 185‒198.

Kariuki, M. (2004). Factors Influencing Pre-service Teachers’ Use of Laptops for Teaching/Learning Purposes during Practicum. European Journal of Social Sciences, 7 (1), 146‒160.

Kelly, N. & Antonio, A. (2016). Teacher Peer Support in Social Network Sites. Teaching and Teacher Education, 56, 138‒149.

Krulj, R. & Arsić, Z. (2011). Aktuelni problemi savremene edukacije na visokoškolskim ustanovama. U: M. Đuričković (ur.), Zbornik radova sa šestog Simpozijuma: Vaspitač u 21. veku (47–61). Aleksinac: Visoka škola za obrazovanje vaspitača strukovnih studija.

Krumsvik, R. A. (2012). Teacher Educators’ Digital Competence. Scandinavian Journal of Educational Research, 58 (3), 1–12.

Lari, F. S. (2014). The Impact of Using PowerPoint Presentations on Students’ Learning and Motivation in Secondary Schools. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 98, 1672‒1677.

Liccardi, I., Ounnas, A., Pau, R., Massey, E., Kinnunen, P., Lewthwaite, S., Midy, M.-A., & Sarkar, C. (2007). The Role of Social Networks in Students’ Learning Experiences. In: S. Lewthwaite (Ed.). ITiCSE-WGR ’07, Working Group Reports on ITiCSE on Innovation and Technology in Computer Science Education (224–237). ACM: New York, USA.

Lorenzo, G. & Ittelson, J. (2005). An Overview of E-Portfolios. Educause Learning Initiative, 1 (1), 1‒27.

Mishra, L., Gupta, T., & Shree, A. (2020). Online Teaching-Learning in Higher Education during Lockdown Period of COVID-19 Pandemic. International Journal of Educational Research Open, 1, 1‒8.

Nicholas, D., Herman, E., & Clark, D. (2016). Scholarly Reputation Building: How Does ResearchGate Fare?. International Journal of Knowledge Content Development & Technology, 6 (2), 67‒92.

Purvis, A. J., Rodger, H. M., & Beckingham, S. (2020). Experiences and Perspectives of Social Media in Learning and Teaching in Higher Education. International Journal of Educational Research Open, 1, 1‒9.

Ranieri, M., Manca, S., & Fini, A. (2012). Why (and How) Do Teachers Engage in Social Networks? An Exploratory Study of Professional Use of Facebook and Its Implications for Lifelong Learning. Journal of Educational Technology, 43 (5), 754‒769.

Rogers, P. L. (2000). Barriers to Adopting Emerging Technologies in Education. Journal of Educational Computing Research, 22 (4), 455–472.

Sabaliauskas, T., Bukantaitė, D., & Pukelis, K. (2006). Designing Teacher Information and Communication Technology Competencies’ Areas. Vocational Education: Research & Reality, 12, 152‒165.

Shi, M. & Bichelmeyer, B. A. (2007). Teachers’ Experiences with Computers: A Comparative Study. Educational Technology and Society, 10 (2), 180‒190.

Siemens, G. & Weller, M. (2011). Higher Education and the Promises and Perils of Social Network. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 8 (1), 164–170.

Stojanović, D., Ilić, B., & Mihajlović, D. (2012). Strategic Approach to the Development of E-Learning. Journal for Economic Theory and Practice and Social Issues, 58 (1), 147‒156.

Tomczyk, Ł. & Wąsiński, A. (2017). Parents in the Process of Educational Impact in the Area of the Use of New Media by Children and Teenagers in the Family Environment. Egitim ve Bilim, 42 (190), 305–323.

Tsvere, M., Swamy, S., & Nyaruwata Tendayi, L. (2013). Perceived Competence of Zimbabwean Academics in the Use of Information Technology in University Academic Business. International Journal of Science and Research (IJSR), 2 (8), 284–289.

Šćepanović, D., Marjanović, U., Korać, I., & Stefanović, D. (2017). Digitalne kompetencije univerzitetskih nastavnika. U: V. Katić (ur.), XXIII skup: Trendovi razvoja: Položaj visokog obrazovanja i nauke u Srbiji (1–4). Zlatibor: Fakultet tehničkih nauka.

 

Objavljeno
2022/07/14
Rubrika
Прегледни чланак