Васпитно деловање у периоду Хитлерове националсоцијалистичке омладине

  • Živorad M Milenović Univerzitet u Prištini, Učiteljski fakultet u Prizrenu
  • Петар Ђ. Рајчевић Универзитет у Приштини - Косовска Митровица, Учитељски факултет у Призрену - Лепосавић
Ključne reči: васпитање, нацистичка Немачка, Хитлер југенд, Савез немачких девојака, еугенизам, идеологизам, расизам, антисемитизам, окултизам

Sažetak


Проблем проучавања овог рада је васпитно деловање у периоду Хитлерове националсоцијалистичке омладине у њена два огранка: Хитлер југенду и Савезу немачких девојака. Оба огранка су настала у периоду Вајмарске републике, али су екстремна обележја добила после 1933. Нацисти су рано увидели значај васпитног деловања на немачку омладину за остварење стратешких циљева своје партије: стварање чисте Аријевске расе, Немачке као водеће светске силе у политичком, војном, економском и културном погледу и немачког народа који треба да завлада светом као најцивилизованији народ са својом узвишеном традицијом и културом. Васпитно деловање из овог периода је било засновано на еугенистичким, тоталитарним, милитаристичким, расистичким, идеологистичким, антисемитистичким, окултистичким и осталим нехуманим, античовечним и антипедагошким начелима. Поред бројних негативних последица које је оставило у историји педагогије, допринело је уништењу читаве једне генерације немачке деце и омладине. Из наведеног разлога се истиче потреба његовог целовитијег проучавања, с циљем опомене на последице које би у будућности проузроковало васпитање које би било засновано на начелима на којима је било темељено у периоду Хитлерове националсоцијалистичке омладине нацистичке Немачке.

Biografije autora

Živorad M Milenović, Univerzitet u Prištini, Učiteljski fakultet u Prizrenu

doktor pedagoških nauka u zvanju docenta univerziteta

Петар Ђ. Рајчевић, Универзитет у Приштини - Косовска Митровица, Учитељски факултет у Призрену - Лепосавић

Доктор педагошких наука. Ванредни професор Дидактике на Учитељском факултету у Призрену - Лепосавић, Универзитета у Приштини - Косовска Митровица. Области интересовања педагогија, дидактика, курикулум и посебно историја педагогије.

Reference

Миленовић, Ж. (2020). Васпитно деловање и учење у Лебензборн пројекту нацистичке Немачке. Зборник радова Педагошког факултета у Ужицу, 23(22), 121-130.

Миленовић, Ж. (2013). Наставник у инклузивној настави. Београд: Задужбина Андрејевић.

Ценић, С. и Петровић, Ј. (2005). Васпитање кроз историјске епохе: (енциклопедијски приступ). Универзитет у Нишу, Учитељски факултет у Врању и Београду: Едука.

Aichhorn, A., & Redl, F. (2012). A Dialogue on Reclaiming Troubled Youth. Reclaiming Children and Youth, 20 (4), 18–22.

Benecke, J. (2019). Between Exclusion and Compulsory Service: The Treatment of the Jewish „Mischlinge“ as an Example for Social Inequality Creation in the „Hitler-Jugend“. Policy Futures in Education, 17 (2), 222–245.

Brickman, W. (1985). Nazi Negation at Nuremberg: The Racial Laws of 1935 and German Education. Western European Education, 17(2), 3-15.

Childers, T. (2017). The Third Reich a History of Nazi Germany. New York: Simon & Schuster Paperbacks.

De Nevi, D. (1970). The Nazi University Eclipse. Improving College and University Teaching, 18 (4), 287–288.

Endacott, Ј., & Pelekanos, К. (2015). Slaves, Women, and War! Engaging Middle School Students in Historical Empathy for Enduring Understanding. Social Studies, 106 (1), 1–7.

Evans, R. (2006). The Third Reich in Power. New York: Pengium Books.

Evans, R. (2010a). The coming of the Third Reich. New York: Pengium Books.

Evans, R. (2010b). The Third Reich at War. New York: Pengium Books.

Falk, D. (2020). Non-Complicit: Revisiting Hans Asperger’s Career in Nazi-Era Vienna. Journal of Autism and Developmental Disorders, 50 (7), 2573–2584.

Ferenc, T. (1968). Nacistička politika denacionalizacije u Sloveniji u godinama od 1941. do 1945. Maribor: Založba Obzorja.

Gross, R. (1983). Why Study about F.D.R. and Hitler?. Social Education, 47 (6), 372–373.

Grunberger, R. (1995). The 12-Year Reich – A Social History of the Third Reich, 1933–1945. New York: Da Capo Press.

Hiemer, E. (1938). Der Griftpilz. Nürnberg: Stürmerverlag.

Hirsch, H. (1988). Nazi Education: A Case of Political Socialization. Educational Forum, 53 (1), 63–76.

Horn, D. (1976). The Hitler Youth and Educational Decline in the Third Reich. History of Education Quarterly, 16 (4), 425–447.

Hovenier, P. (1983). The Education of a Loyal Nazi. Social Education, 47 (6), 391–395.

Karasoy, M. (2020). Effects of German Romanticism on National Socialist Education Policies: „Steely Romanticism“. Journal of Education and Learning, 9 (1), 69–78.

Karasoy, M. (2018). Idealistic Education in the National Socialist Era in Germany: Character and Race Unity. Journal of Education and Learning, 7 (5), 136–145.

Kennedy, K. (2016), Singing about Soldiers in German Schools, from 1890 to 1945. Paedagogica Historica: International Journal of the History of Education, 52 (1), 76–91.

Kirsaw, I. (2000). Hitler: 1936–45: nemesis. New Yord and London: W.W. Norton & Company.

McRoy, J. (1985). Youth Reflect on Hitler: A Cross-National Study. Social Education, 49 (6), 545–552.

Pagaard, S. (2005). Teaching the Nazi Dictatorship: Focus on Youth. History Teacher, 38 (2), 189–207.

Paddock, Т. (2016). Spatial Relations and the Struggle for Space: Friedrich Ratzel’s Impact on German Education from the Wilhelmine Empire to the Third Reich. Journal of Educational Media, Memory and Society, 8 (2), 1–15.

Priestman, K. (2009). Illusion of Coexistence: The Waldorf Schools in the Third Reich, 1933–1941. Ontario: Wilfrid Laurier University.

Resse, D. (1989). Growing Up Female in Nazi Germany. Michigan: The University of Michigan Press.

Retter, H. (2019). How William H. Kilpatrick’s Project Method Came to Germany: „Progressive Education“ against the Background of American-German Relations before and after 1933. International Dialogues on Education: Past and Present, 6 (1), 88–124.

Stackelberg, R., & Winkle, S. (2002). The Nazi Germany Sourcebook – an antology of texts. New York: Routledge.

Shirer, W. (2011). The Rise and Fall on the Third Reich: A History of Nazi Germany. New York: Resetta Books.

Schuch, Ј. (2017). Negotiating the Limits of Upbringing, Education, and Racial Hygiene in Nazi Germany as Exemplified in the Study and Treatment of Sinti and Roma. Race, Ethnicity and Education, 20 (5), 609–623.

Wegner, G. (2004). Mothers of the Race: The Elite Schools for German Girls under the Nazi Dictatorship. Journal of Curriculum and Supervision, 19 (2), 169–188.

Wegner, G. (1995). Buchenwald Concentration Camp and Holocaust Education for Youth in the New Germany. Journal of Curriculum and Supervision, 10 (2), 171–188.

Williams, Е. (1993). A Unit on Hitler and Nazism for Advanced Students. Unterrichtspraxis, 26 (2), 168–175.

Нирнбершки закони, 1934.

Закон о Хитлеровој омладини, 1935.

Закон о обнављању професионалних државних служби, 1938.

Objavljeno
2021/04/29
Rubrika
Прегледни чланак