Историјска умност и Хајдегерове Црне свеске

(Историјско мишљење и херменеутички кључеви мистериозних текстова Црне свеске Мартина Хајдегера – ничеовски неопаганизам и наци-оријентација више није услов философствовања)

  • Aleksandar M. Petrović Univerzitet u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet, Katedra za filozofiju
Ključne reči: историјско мишљење, феноменолошка редукција, онтолошки нихилизам, нацизам, Црне свеске Мартина Хајдегера

Sažetak


Нарасла литература расправа о Хајдегеровој постхумној оставштини – Црним свескама захтева и адекватна разматрања тог питања. Она се више не могу заобилазно гледати из раздвајања политичког и философствујућег Хајдегера (као што је углавном било до сада), јер је пружени садржај разматрања у њима готово недвосмислен. Појам ’одлуке’ конкретизован је готово универзално и тај децизионизам чини негативно јединство свих пропитујућих категорија. Наше мишљење је да је то цена напуштања критичког става и са њиме повезаним дијалектичким расправљањем изворних онтолошких појмова, а затим и херменеутичких последица које оно изазива. Апсурдност ћутања на глорификацију неонацистичких склоности не припада философији ни на који начин.

Reference

Баста, Д. Н. (2020). Црне свеске и Хајдегеров антисемитизам: Херменеутичкокритички преглед (Сабрани списи, „Хајдегер 3“). Београд: Досије студио; Обреновац: Гутенбергова Галаксија.

Братина, Б. (2010). Проблем другог у модерни. Београд: Плато.

Жуњић, С. (1992). Мартин Хајдегер и националсоцијализам: Документи и интерпретације. Нови Сад: Књижевна заједница Новог Сада.

Петровић, А. М. (1998/1999). Археологика ума. Бања Лука: Сварог.

Петровић, А. М. (2010). Хегел и идејни динамизам платоновске дијалектике: Прилог савременом разумевању научне логике као онтолошког и теолошког вида бивствовања. Нови Сад: Култура полиса; Графомаркетинг; Kосовска Митровица: Филозофски факултет у Косовској Митровици.

Петровић Петар II Његош. (1984). Целокупна дела Петра II Петровића Његоша, I–V. Цетиње: Обод; Београд: Просвета.

Проле, Д. (2011). Хуманост страног бића. Сремски Карловци – Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића.

Узелац, М. (2006). Метафизика. Вршац: Виша школа за образовање васпитача.                                                                                                                                              
Узелац, М. (2015). Друга метафизика. Нови Сад: Ветерник. http://www.uzelac.eu/Knjige/MilanUzelacDrugaMetafizika

Фаријас, В. (1998). Хајдегер и нацизам. Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића.

Финк, E. (1989). Увод у филозофију. Београд: Нолит.

Хајдегер, М. (1999). Предавања и расправе. Београд: Плато.

Хајдегер, М. (2001). Битак и време. Београд: Службени гласник /превод М. Тодоровић/.

Хајдегер, М. (2003). Путни знакови. Београд: Плато.

Хегел, Г. В. Ф. (19872). Енциклопедија филозофијских знаности. Сарајево: Свјетлост. G. W. F. Hegel. (1965). Enzyklopädie der philosophischen Wissenschaften im Grundrisse (1817). Hamburg: F. Meiner.

Хусерл, Е. (2012). Прва филозофија: Критичка повест идеја. Сремски Карловци – Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића.

ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ (2006). ΛΟΓΟΣ ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΙΕΡΩΣ ΗΣΥΧΑΖΟΝΤΩΝ /Ερευνητικό έργο: ∆ΡΟΜΟΙ ΤΗΣ ΠΙΣΤΗΣ – ΨΗΦΙΑΚΗ ΠΑΤΡΟΛΟΓΙΑ. Χρηµατοδότηση: ΚΠ Interreg ΙΙΙΑ (ETΠΑ Εργαστήριο ∆ιαχείρισης Πολιτισµικής Κληρονοµιάς, www.aegean.gr/culturaltec/chmlab. Πανεπιστήµιο Αιγαίου, Τµήµα Πολιτισµικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας.

Aristotelis Metaphysica (1978). Recognovit Brevique Adnotatione Critica Instruxit W. Jaeger, Oxonii /prevod B. Gavela, Bgd., 1975; T. Ladan, Zgb., 1987; S. Blagojević, 2008/.

Fink, E. (1977a). Hegel: Phaneomenologische Interpretationen der “Phanomenologie des Geistes”. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.

Fink, E. (1977б). Sein und Mensch: Vom Wesen der ontologischen Erfahrung. Freiburg (Breisgau) – München: Verlag Karl Alber.

Fink, E. (1994). Philosophie des Geistes. Wüerzburg: Köeningshausen und Neumann.

Fischer, A. M. (2008). Martin Heidegger – Der gottlose Priester: Psychogramm eines Denkers. Zürich: Rüffer und Rub.

Heidegger, M. (1976). Logik. Die Frage nach der Wahrheit – Gesamtausgabe, Bd. 21, Wintersemester 1925/26. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.

Heidegger, M. (19922). Gesamtausgabe, Band 54: Parmenides. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.

Heidegger, M. (2014–2015). Gesamtausgabe, Band 94, 95, 96 (“Schwarze Hefte” T. III). Frankfurt am Main: Klostermann.

Husserl, E. (1991). Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzendentale Phänomenologie. Hrsg. Walter Biemel, Husserliana Bd. VI, M. Nijhoff, Haag. / превод З. Ђинђић. Београд: Дечје новине.

Löwith, K. (1986). Mein Leben in Deutschland vor und nach 1933. Stuttgart: Ein Bericht (J. B. Metzelerche Verlagsbuchhandlung).

Sutlić, V. (1988). Kako čitati Heideggera: Uvod u problematsku razinu “Sein und Zeit”-a i okolnih spisa. Zagreb: Avgust Cesarec.

Trawny, P. (2015). Heidegger und der Mythos der jüdischen Weltverschwörung. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.

Objavljeno
2022/04/09
Rubrika
Оригинални научни чланак