Замена родних улога, женска солидарност и пoсрнуле жене у Вајлдовим драмама

  • Marija Milosavljević Filozofski fakultet; Univerzitet u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici
Ključne reči: Вајлд, феминизам, женски ликови, родне улоге, сексуалност

Sažetak


Вајлдове драме Битно је звати се Ернест, Жена без значаја, Лепеза госпође Виндермер и Салома релевантне су за домен феминистичке критике због начина на који се баве заменом родних улога, солидарношћу међу женским ликовима и такозваним посрнулим женама (fallen women), а у контексту односа између мушкараца и жена, брака, сложености женских ликова, родних улога и начина на који су оне приказане. У драми Битно је звати се Ернест, Вајлд је исмејао родне улоге у Викторијанском друштву и како су мушкарци имали моћ над женама, док у драмама Жена без значаја, Лепеза госпође Виндермер и Салома, главни ликови су посрнуле жене, стереотип који су Викторијанци осмислили да би обележили жене које су сматрали нечистима. Битно је споменути да Вајлдове посрнуле жене нису приказане у негативном светлу: Жена без значаја и Лепеза госпође Виндермер су драме о потешкоћама које је етикета посрнуле жене нанела двема женама које су направиле грешке у прошлости и пријатељствима које оне формирају са другим женским ликовима, док је трагедија Салома о жени која умире због чина који је у очима друштва обележава као посрнулу. Уз наведено, рад ће истражити и друге блиско повезане теме, као што су мајчинство, сексуалност и негативни родни стереотипи.

Reference

Bentley, T. (2002). Sisters of Salome. New Haven & London: Yale University Press.

Bennet, M. Y. (2015). The Importance of Laughing in Earnest. In: M. Y. Bennet (Ed.), Oscar Wilde’s Society Plays (1–15). New York: Palgrave Macmillan.

Caine, B. (2013). Feminism. In: K. Powell & P. Raby (Eds.), Oscar Wilde in Context (289–297). Cambridge: Cambridge University Press.

Carrillo, E. G. (1979). How Oscar Wilde Dreamed of Salome. In: E. H. Mikhail (Ed.), Oscar Wilde: Interviews and Recollections (190–192). London and Basingstoke: The Macmillan Press Ltd.

Davies, H. (2015). “You Will Call Me Sister, Will You Not?”: Friendship, Solidarity, and Conflict between Women in Wilde’s Society Plays. In: M. Y. Bennet (Ed.), Oscar Wilde’s Society Plays (169-189). New York: Palgrave Macmillan.

Dierkes-Thrun, P. (2015). Wilde’s Comedic Takes on the New Woman: A Comparison with Ibsen and Shaw. In M. Y. Bennet (Ed.), Oscar Wilde’s Society Plays (75–95). New York: Palgrave Macmillan.

Donohue, J. (1997). Distance, Death and Desire in Salome. In: P. Raby (Ed.), The Cambridge Companion to Oscar Wilde (118–143). Cambridge: Cambridge University Press.

Dottin-Orsini, M. (1993). Cette femme qu'ils disent fatale. Paris: The Grasset Editions.

Eltis, S. (1996). Revising Wilde: Society and Subversion in the Plays of Oscar Wilde. Oxford: Oxford University Press.

Fernbach, A. (2001). Wilde’s Salome and the Ambiguous Fetish. Victorian Literature and Culture, 29 (1), 195–218. doi.org/10.1017/S1060150301291128

Fitzsimons, E. (2016). Wilde’s Women: How Oscar Wilde Was Shaped by the Women He Knew. New York: Overlook Press.

Kaye, R. A. (2007). Sexual Identity at the Fin de Siècle. In: G. Marshall (Ed.), The Cambridge Companion to the Fin de Siècle (53–73). Cambridge: Cambridge University Press.

Kohl, N. (2011). Oscar Wilde: The Works of a Conformist Rebel. Cambridge: Cambridge University Press.

Marcus, J. (1988). Art & Anger: Reading Like A Woman. Columbus: Ohio State University Press.

Niederhoff, B. (2011). Parody, Paradox and Play in The Importance of Being Earnest. In: H. Bloom (Ed.), Bloom’s Modern Critical Views: Oscar Wilde (101–123). New York: Infobase Publishing.

Praz, M. et al. (1978). The Romantic Agony. Oxford: Oxford University Press.

Raby, P. (1997). Wilde's comedies of Society. In: P. Raby (Ed.), The Cambridge Companion to Oscar Wilde (143–161). Cambridge: Cambridge University Press.

Robertson, K. (2017, March 13). Why Female Cannibals Frighten and Fascinate: The danger and appeal of the insatiable woman in Raw, Santa Clarita Diet, and The Lure. The Atlantic. Retrieved from:

https://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2017/03/why-female-cannibals-frighten-and-fascinate/519276/

 Rowden, C. S. (2013). Performing Salome, Revealing Stories. Farnham: Ashgate Publishing.

Steinbach, S. L. (2012). Understanding the Victorians: Politics, culture and society in nineteenth-century Britain. New York: Routledge.

Varty, A. (1998). A Preface to Oscar Wilde. Boston: Addison Wesley Publishing Company.

Wilde, O. (2007). A Woman of No Importance. London: Penguin.

Wilde, O. (2011). Lady Windermere’s Fan. New York: Dover Publications.

Wilde, O. (1947). Salome and Other Plays. London: Penguin Books.

Wilde, O. (2004). The Importance of Being Earnest. London: A&C Black.

Objavljeno
2021/12/17
Rubrika
Оригинални научни чланак