На који начин користити српски уџбеник из историје за подучавање узрока Холокауста?

  • Danilo D. Kovač Univerzitet Sapijenca u Rimu, Fakultet za književnost i filozofiju
Ključne reči: настава Холокауста, анализа узрока, класификација, Србија, уџбеници, историја

Sažetak


Уџбеник из историје Мире Радојевић представља најдетаљнији актуелни српски уџбеник за четврти разред гимназије. У уџбенику су хронолошким редом изложени европски и свјетски политички догађаји од суштинског значаја за историју XX вијека. Овај рад има за циљ да отклони примарни недостатак уџбеника у контексту наставе Холокауста, а то је одсуство дидактичких материјала намијењених за развој критичког мишљења. Стога су у раду презентовани дидактички материјали који могу допунити уџбеник приликом обраде ове теме. Материјали садрже пет корака којима се поступно анализирају узроци Холокауста, а предвиђени су за четири часа историје. Осим тога, дијелови овог рада могу служити као допуна другим уџбеницима у којима су квалитетно обрађени историјски процеси, али им недостају дидактички материјали за развој критичког мишљења.

Reference

Bankier, D. (1992). The Germans and the Final Solution: Public Opinion under Nazism. Oxford: Blackwell.

Barton, K. C., & Levstik, L. S. (2004). Teaching History for the Common Good. Mahwah, N. J: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Bloxham, D. (2009). The Final Solution: A Genocide. Oxford: Oxford University Press.

Boroditsky, L. (2003). Linguistic Relativity. In: L. Nadel (Ed.), Encyclopaedia of Cognitive Science (917–921). London: MacMillan.

Chapman, A. (2003). Camels, Diamonds and Counterfactuals: A Model for Teaching Causal Reasoning. Teaching History, 112, 46–53.

Chapman, A. & Woodcock, J. (2006). Mussolini’s Missing Marbles: Simulating History at GCSE. Teaching History, 124, 17–26.

Dickinson, A. K. & Lee, P. J. (1978). History Teaching and Historical Understanding. London: Heinemann Educational.

Foster, S. (2020). To What Extent Does the Acquisition of Historical Knowledge Really Matter When Studying the Holocaust?. In: S. Foster, A. Pearce, A. Pettigrew (Eds.), Holocaust Education in the Twenty-first Century: Challenges and Controversies (28–50). London: UCL Press.

Gray, M. (2015). Teaching the Holocaust: Practical Approaches for Ages 11–18. Abingdon, Oxon – New York: Milton Park – Routledge.

Gulić, M. (2017). Stradanje mostarskih Srba u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj 1941–1945. Beograd: Svet knjige.

Hammond, K. (2011). Pupil-Led Historical Enquiry: What Might This Actually Be?. Teaching History, 144, 44–50.

Harris, R. (2005). Does Differentiation Have to Mean Different?. Teaching History, 118, 5–12.

https://www.ibo.org/benefits/why-the-ib-is-different/>

Jackson, D. (2013). ‘But I Still Don’t Get why the Jews’ Using Cause and Change to Answer Pupils’ Demand for an Overview of Antisemitism. Teaching History, 153, 11–17.

Kitson, A., Husbands, C., Steward, S. (2011). ‘History for All’. Teaching and Learning History 11–18: Understanding the Past. Maidenhead: Open University Press.

Kovač, D. (2021a). The Purposes of History Education in the Context of “Flourishing Life”, “Powerful Knowledge” and Political Reconciliation. European Journal of Teaching and Education, 3(1), 11–19.

Kovač, D. (2021b). On Open Questions in Holocaust Education. Иновације у историји, 34(3), 135–152.

Kovač, D. (2022). A Case Study Comparing Good Practice in the Use of Pedagogical ResourcesiIn Holocaust Education in England and Republika Srpska. Istorija 20. veka: časopis Instituta za savremenu istoriju, 40(1), 233–251.

Lee, P., Dickinson, A., Ashby, R. (1998). Researching Children’s Ideas about History. In: J. Voss & M. Carretero (Eds.), Learning and Reasoning in History (227–251). London: Woburn Press.

Lee, P. & Shemilt, D. (2009). Is any Explanation Better Than None? Over-Determined Narratives, Senseless Agencies and One-Way Streets in Students’ Learning about Cause and Consequence in History. Teaching History, 137, 42–49.

Newmann, F. M. & Wehlage, G. (1993). Five Standards of Authentic Instruction. Educational Leadership, 50(7), 8–12.

Pettigrew, A. et al. (2009). Teaching about the Holocaust in English Secondary Schools: An Empirical Study of National Trends, Perspectives and Practice. London: Holocaust Education Development Programme – Institute of Education – University of London.

Salmons, P. (2011). Universal Meaning or Historical Understanding? The Holocaust in History and History in the Curriculum. Teaching History, 141, 57–63.

Totten, S. & Feinberg, S. (2016). Essentials of Holocaust Education: Fundamental Issues and Approaches. New York, NY: Routledge.

Voss, J. F., Ciarrochi, J., Carretero, M. (1998). Learning and Reasoning in History: International Review of History Education. London: Woburn Press.

Wertsch, J. (1985). Vygotsky and the Social Formation of Mind. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Woodcock, J. (2005). Does the Linguistic Release the Conceptual? Helping Year 10 to Improve Their Causal Reasoning. Teaching History, 119, 5–14.

Woodcock, J. (2011). Causal Explanation. In: I. Davies (Ed.), Debates in History Teaching (124–136). London: Routledge.

Young, M. (2015). What Are Schools for?. In: M. Young & J. Muller (Eds.), Curriculum and the Specialisation of Knowledge: Studies in the Sociology of Education (46–56). London: Routledge.

Young, M. & Muller, J. (2014). On the Powers of Powerful Knowledge. In: B. Barret & E. Ratta (Eds.), Knowledge and the Future of the Curriculum: International Studies in Social Realism (108–125). New York: Palgrave Macmillan.

Young, M. (2013a). Overcoming the Crisis in Curriculum Theory: A Knowledge-Based Approach. Journal of Curriculum Studies, 45(2), 101–118.

Young, M. (2013b). Powerful Knowledge: An Analytically Useful Concept or Just a ‘Sexy Sounding Term?’. A Response to John Beck’s ‘Powerful Knowledge, Esoteric Knowledge, Curriculum Knowledge. Cambridge Journal of Education, 43(2), 195–198.

Ćulibrk, J. (2014). Historiography of the Holocaust in Yugoslavia. Belgrade: University of Belgrade – Faculty of Orthodox Theology – The Institute for Theological Research.

https://www.ibo.org/benefits/why-the-ib-is-different/>

Радојевић, М. (2014). Историја 4: уџбеник за трећи разред гимназије природно математичког смера, четврти разред гимназије друштвено-језичког смера и општег типа и четврти разред средње стручне школе за образовне профиле правни техничар и биротехничар. Београд: Klett.

Objavljeno
2022/09/26
Rubrika
Оригинални научни чланак