Дезинхибиција у онлајн комуникацији студената и импликације у настави страног језика
Sažetak
Истраживања у вези са комуникацијом путем рачунара указала су на ефекат дезинхибиције, тј. на тенденцију ка интеракцији са мање уздржаности у онлајн окружењу него у контактима лицем у лице. Овај рад испитује присуство и ниво дезинхибиције у онлајн комуникацији студената и то поставља у контекст синхроне онлајн наставе страних језика. С тим циљем, путем анкете испитано је 284 студента који су похађали курс енглеског језика у оквиру својих студијских програма. Резултати анкете анализирани су помоћу дескриптивних и инференцијалних статистичких тестова у СПСС 25. Добијени резултати показују да је укупан ниво онлајн дезинхибиције прилично низак међу учесницима – студенти наводе да се осећају инхибирано при коришћењу интернета и онлајн комуникације. Резултати, такође, показују да су студенти мање инхибирани у онлајн комуникацији него студенткиње. Два фактора – способност да се уживе у окружење током онлајн наставе и коришћење слушалица током тих часова – доводе до већих нивоа дезинхибиције. Са аспекта педагошких импликација, истраживање показује да афективни домен заслужује посебну пажњу у креирању и извођењу онлајн курсева језика и да дигитално окружење као такво захтева један посебан наставни приступ усмерен ка индивидуалним потребама студената који тек треба да се детаљније истражи и дефинише.
Reference
Aardema, F., O’Connor, K., Côté, S., Taillon, A. (2010). Virtual Reality Induces Dissociation and Lowers Sense of Presence in Objective Reality. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 13(4), 429–435.
Bowman, S. L. (2010). The Functions of Role-Playing Games: How Participants Create Community, Solve Problems, and Explore Identity. Jefferson, NC: McFarland & Company, Inc.
Bowman, S. L. (2015). Connecting Role-Playing, Stage Acting, and Improvisation. Analog Game Studies, 2(4). Retrieved on February 14, 2022 from: http://analoggamestudies.org/2015/05/connecting-role-playing-stage-acting-and-improvisation/
Bowman, S. L. (2018). Immersion and Shared Imaginationin Role-Playing Games. In: Ј. Zagal & S. Deterding (Eds.), Role-Playing Game Studies: Transmedia Foundations (379–394). New York: Routledge.
Brown, H. D. (2001). Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. New York: Longman.
Cunningham, U. (2011). Liminality and Disinhibition in Online Language Learning. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 12(5), 27–39.
Fogel, J. & Nehmad, E. (2009). Internet Social Network Communities: Risk Taking, Trust, and Privacy Concerns. Computers in Human Behavior, 25, 153–169.
Joinson, A. N. (1998). Causes and Implications of Disinhibited Behavior on the Net. In: J. Gackenbach (Ed.), Psychology and the Internet: Intrapersonal, Interpersonal, and Transpersonal Implications (43–60). San Diego, CA: Academic Press.
Ko, H. C. & Kuo, F. Y. (2009). Can Blogging Enhance Subjective Well-Being Through Self-Disclosure?. Cyberpsychology & Behavior, 12(1), 75–79.
Lapidot-Lefler, N. & Barak, A. (2012). Effects of Anonymity, Invisibility, and Lack of Eye-Contact on Toxic Online Disinhibition. Computers in Human Behavior, 28(2), 434–443.
Lenhart, A., Madden, M., Smith, A., Purcell, K., Zickuhr, K., Rainie, L. (2011). Teens, Kindness and Cruelty on Social Network Sites: How American Teens Navigate the New World of “Digital Citizenship”. Washington, DC: Pew Internet & American Life Project.
McKenna, K. Y. A. (2008). Influences on the Nature and Functioning of Online Groups. In: A. Barak (Ed.), Psychological Aspects of Cyberspace: Theory, Research, Applications (228–242). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Mesch, G. S. (2009). Parental Mediation, Online Activities, and Cyberbullying. Cyberpsychology & Behavior, 12(4), 387–393.
Notten, N. & Nikken, P. (2014). Boys and Girls Taking Risks Online: A Gendered Perspective on Social Context and Adolescents’ Risky Online Behavior. New Media & Society, 18(6), 966–988.
Radić-Bojanić, B. (2007). Neko za chat?!: diskurs elektronskih ćaskaonica na engleskom i srpskom jeziku. Novi Sad: Filozofski fakultet.
Radić-Bojanić, B. (2014). Afektivna dimenzija u nastavi engleskog jezika. Novi Sad: Filozofski fakultet.
Radić-Bojanić, B. & Topalov, J. (2021). Anxiety in Academic Speaking Situations among EFL Majors. Language Learning in Higher Education, 11(1), 115–132.
Rose, E. (2014). “Would You Ever Say That to Me in Class?”: Exploring the Implications of Disinhibition for Relationality in Online Teaching and Learning. In: S. Bayne, C. Jones, M. de Laat, T. Ryberg, C. Sinclair (Eds.), Proceedings of the 9th International Conference on Networked Learning (253–260). Edinburgh: University of Edinburgh.
Sasson, H. & Mesch, G. (2014). Parental Mediation, Peer Norms and Risky Online Behavior among Adolescents. Computers in Human Behavior, 33, 32–38.
Saunders, P. L. & Chester, A. (2008). Shyness and the Internet: Social Problem or Panacea?. Computers in Human Behavior, 24, 2649–2658.
Shepherd, R. M. & Edelmann, R. J. (2005). Reasons for Internet Use and Social Anxiety. Personality and Individual Differences, 39(5), 949–958.
Skehan, P. (1989). Individual Differences in Second Language Learning. London: Edward Arnold.
Stuart, J. & Scott, R. (2021). The Measure of Online Disinhibition (MOD): Assessing Perceptions of Reductions in Restraint in the Online Environment. Computers in Human Behavior, 114, 1065342.
Suler, J. (2004). The Online Disinhibition Effect. Cyberpsychology & Behavior, 7, 321–326.
Topalov, J. & Radić-Bojanić, B. (2014). Istraživanja afektivnih faktora u visokoškolskom obrazovanju. Novi Sad: Filozofski fakultet.
Wachs, S. & Wright, M. F. (2019). The Moderation of Online Disinhibition and Sex on the Relationship Between Online Hate Victimization and Perpetration. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 22(5), 300–306.
Wang, L. & Wu, X. (2020). Influence of Affective Factors on Learning Ability in Second Language Acquisition. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 29(2), 1232–1240.
Woodrow, L. (2006). Anxiety and Speaking English as a Second Language. RELC Journal, 37(3), 308–328.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293