Карактеристике и проблеми професионалног и стручног усавршавања наставника у земљама Балкана

  • Dragiša S. Vučinić Univerzitet u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet, Katedra za pedagogiju
  • Igor R. Đurić Univerzitet u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet, Katedra za pedagogiju
  • Aleksandra M. Andrić Univerzitet u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet, Katedra za pedagogiju
Ključne reči: наставник, образовање, професионални развој, стручно усавршавање, образовни систем

Sažetak


Опште је прихваћено становиште да квалитет наставе у значајној мери доприноси квалитету целокупног образовног процеса. Један од кључних чинилаца квалитета наставе јесте наставник, чије особине, улоге, стил наставног рада, али и професионални развој и усавршавање представљају увек актуелни предмет истраживања, не само у педагогији већ и у другим друштвеним и хуманистичким наукама. У овом раду представљене су карактеристике и проблеми професионалног и стручног усавршавања наставника у неколико земаља Балкана. Компаративно-критичком анализом упоређивани су програми стручног и професионалног усавршавања наставника у нашој земљи са програмима у Црној Гори, Северној Македонији, БиХ, Хрватској, Бугарској, Грчкој и Албанији. Циљ анализе био је да се утврде карактеристике поменутих програма, њихове међусобне сличности и разлике, као и евентуални проблеми у њиховој организацији и реализацији, што би помогло унапређивању програма професионалног и стручног усавршавања наставника у нашој земљи.

Reference

Вучинић, Д. (2018). Улога наставника и успех ученика у настави математике (необјављена докторска дисертација). Филозофски факултет, Београд.

Вучинић, Д. и Антонијевић, Р. (2020). Улога наставника у остваривању квалитетног образовног процеса. Теме, 3, 723–744.

Грандић, Р. и Стипић, М. (2011). Професионални развој наставника – пут до квалитетног образовања. Педагошка стварност, 3–4 (57), 198–209.

Ђурић, И. (2017). Образовање и усавршавање наставника средњих стручних школа. Косовска Митровица: Филозофски факултет.

Марушић, М. (2013). Системи образовања наставника и модели њиховог професионалног развоја – компаративна анализа Србије и Грчке (одбрањена докторска дисертација). Филозофски факултет, Београд.

Николова, Н. (2019). В подкрепа на професионалното обучение за развиването на компетенции на учителите по STEМ учителите в България. Преузето са: https://www.learning-in-teaching.eu/docs/EN/IO3/Bulgaria_final_BG.pdf>

Попић, Б. (2019). Унапређење система континуираног професионалног развоја наставника у Босни и Херцеговини. У: J. Добрацик (ур.), Промјењива природа образовања наставника – пракса и потребе у Босни и Херцеговини (149–192). Сарајево: Мисија ОСЦЕ-а у Босни и Херцеговини.

Поповић, Д., Суботић, Љ., Бешовић Ивановић, А. (2017). Професионални развој на нивоу школе/вртића – приручник за наставнике у школама, предшколским установама и домовима ученика. Подгорица: Завод за школство.

Стаматовић, Ј. (2006). Стручно усавршавање као сегмент професионалног развоја наставника – процес и потребе. Настава и васпитање, 4, 473–482.

Сузић, Н. (2008). Модел доживотног усавршавања и напредовања наставника. У: С. Маринковић (ур.), Образовање и усавршавање наставника – облици и модели (43–58). Ужице: Учитељски факултет.

Аbadžija, M. (2015). Inicijalno obrazovanje predmetnih nastavnika u BiH. Sarajevo: Centar za politike i upravljanje. Preuzeto sa: http://www.cpu.org.ba/media/30657/Inicijalne-kompetencije-nastavnika.pdf>

Alimehmeti, M. & Danglli, L. (2013). Criteria Related to Processes of Teachers’ Successful Professional Development and Qualification Improvement. Problems of Education in the 21st Century, 51, 7–17.

Beara, M. & Petrović, D. (2020). Study on Teacher Education and Training (Continuous Professiona Development) Needs Analysis Systems in South Eastern Europe. Belgrade: Education Reform Initiative of South Eastern Europe.

Branković, N. (2016). Continuing Professional Development for Vocational Teachers and Trainers in Bosnia and Herzegovina. European Training Foundation.

Vlahović Štetić, V. i Vizek Vidović, V. (2005). Obrazovanje učitelja i nastavnika u Hrvatskoj. U: V. Vizek Vidović (ur.), Cjeloživotno obrazovanje učitelja i nastavnika: višestruke perspektive (101–115). Zagreb: Institut za društvena istraživanja u Zagrebu.

Gyoreva, R. (2019). The Qualification of Teachers in Bulgaria – Necessity or Obligation. Proceedings IFTE-2019, 251–262.

Mickovska, G., Kondik Mitkovska, V., Georgieva, L., Stamboliev, A., Reci, B. (2013). Policy and Practice Analysis of the Teacher Professional and Career Development in the Republic of Macedonia. Skopje: USAID. Retrieved from: http://www.mcgo.org.mk/wp-content/uploads/2013/12/Policy-and-Practice-Analysis-of-the-TeacherProfessional-and-Career-Development.pdf (4. 4. 2021).

NAVET (2016). Vocational Education and Training in Europe – Bulgaria. Cedefop ReferNet VET in Europe Reports 2016. Retrieved from: http://libserver.cedefop.europa.eu/vetelib/.pdf (4. 4. 2021).

Nikolić-Vučinić, A., Mrvaljević, I., Nikolić, O., Tomić, V., Bulatović, V., Durković, N., Vujović, A., Paljević-Šturm, D., Backović, S., Vučinić, I., Šćekić, D. (2019). Rezultati studije PISA 2015. i preporuke za obrazovne politike. Podgorica: Predstavništvo UNICEF-a u Crnoj Gori – Ministarstvo prosvjete Crne Gore.

OECD (2014). Education at a Glance 2014: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing.

OECD (2019). Review of Evaluation and Assessment in Education in North Macedonia: Assessment and Recommendation. Skopje: UNICEF.

Petrovska, S., Sivevska, D., Runceva, J. (2018). Establishment and Functionality of the System of Professional Development of Teachers in Republic of Macedonia. KNOWLEDGE – International Journal, 2 (26), 421–426.

Reid, E. & Horváthová, B. (2016). Teacher Training Programs for Gifted Education with Focus on Sustainability. Journal of Teacher Education for Sustainability, 18 (2), 66–74.

Strategija razvoja stručnog obrazovanja u Crnoj Gori (2020–2024). Podgorica, 2019.

Terzis, N. & Moutsios, S. (2000). The Greek Educational System. In: N. Terzis (Еd.), Educational Systems of Balkan Countries: Issues and Trends (99–132). Thessaloniki: Balkan Society for Pedagogy and Еducation.

Zrno, J. (2012). Obrazovanje strukovnih nastavnika u Hrvatskoj i europskim zemljama. Andragoški glasnik, 1 (16), 43–54.

Objavljeno
2022/07/14
Rubrika
Оригинални научни чланак