Због чега је важна културолошки компетентна комуникација у здравству?

  • Nataša M. Bakić Mirić Univerzitet u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet, Katedra za engleski jezik i književnost
  • Danijela G. Kulić Univerzitet u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet, Katedra za enlgeski jezik i književnost
  • Sofija Bat Kings koledž, London, Fakultet za umetnost i društvene nauke
Ključne reči: културолошка компетенција, здравство, здравствeни радници, пацијент

Sažetak


Успостављање инклузивније и културолошки компетентније здравствене заштите од изузетног је значаја за здравство уопште јер је право на лечење основно људско право без обзира на легални статус неког лица. Како би се ово спровело, здравствени радници морају бити културолошки спремни за овакве изазове када лече пацијенте из различитих култура који имају другачије погледе на свет, веровања и ставове према болести. Студије у области здравствене заштите показале су да је медицинским радницима потребна додатна обука у културолошки компетентној комуникацији, посебно у етнички хетерогеном окружењу, где потенцијалне баријере као што су различити језици, културолошке норме, историја међу групама, етноцентризам, итд., могу представљати препреке за ефикacнy интеракцију између здравствених радника и пацијената. Овај рад нуди нека решења за могуће недостатке у комуникацији и предлаже вештине и стратегије које би студенти медицине и медицинско особље могли научити кроз обавезне или изборне предмете или пак кроз додатну обуку у болницама. Обуке би укључивале: ћутање, неосуђивање пацијента, прихватање онога што пацијент говори, похвалу пацијента, доступност, давање пацијенту могућности да започне разговор, вођење дискусије, запажањe, подстицање комуникације и парафразирањe. Адекватна културoлoшкa компетенција може осигурати да пацијенти добију негу која им је потребна за здравији живот, без обзира на расу, етничку припадност, пол или сексуалну оријентацију.

Reference

Attum, B., Hafiz, S., Malik, A., Swamoon, Z. (2018). Cultural Competence in the Care of Muslim Patients and Their Families. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing.  

Bakić-Mirić, N. et al. (2018). Communicating with Patients from Different Cultures: Intercultural Medical Interview. Srpski arhiv, 1–2, 97–101.

Bouder, B. & Martin, L. (2013). Culture in Clinical Care: Strategies for Competence. Thorofare (NJ): Slack Incorporated.

Cole, S. A. & Bird, J. (2014). The Medical Interview: The Three Functional Approach. Philadelphia: Elsevier Sounders.

Coulehan, J. & Block, M. (2006). The Medical Interview: Mastering Skills for Clinical Practice. Philadelphia: F. A. Davis Company.

Dreachslin, J. L., Gilbert, M. J., Malone, B. (2013). Diversity and Cultural Competence in Health Care – A Systems Approach. San Francisco: Jossey-Bass, A Wiley Imprint.

McCorry, L. K. & Mason, J. (2020). Communication Skills for Healthcare Professionals. Philadelphia: Wolters Kluwer Health.

Ofri, D. (2017). What Patients Say What Doctors Hear. Boston: Beacon Press.

Samovar, L. A., Porter, R. E., McDaniel, E. R., Roy, C. S. (2017). Communication Between Cultures. Boston: Cengage Learning.

Somanth, S., Beach, M. C., Cooper, L. (2008). Patient Centerdness: Cultural Competence and Healthcare Quality. Journal of the National Medical Association, 100(11), 1275–1285.

Марковић Савић, О. & Бакић Мирић, Н. (2022). Друштвене и индивидуалне претпоставке за интеркултуралну комуникацију. Социолошки преглед, LVI (1), 189–209.

Objavljeno
2022/09/26
Rubrika
Прегледни чланак