Text, Author, Context: Comparative Parallels of Shakespeare, Selimović, Hamlet, Ahmed Nuruddin, Hamlet and Death and the Dervish

  • Marija S. Terzić Institute for Literature and Arts, Belgrade
Keywords: Text, author, context, Shakespeare, Selimović, Hamlet, Ahmed Nurrudin

Abstract


This paper examines the authors William Shakespeare and Meša Selimović, their works, the play Hamlet and the novel Death and the Dervish, their heroes, Hamlet and Ahmed Nuruddin, and their coping in the socio-political and social context in which they live, through the transposition motifs from the societies in which they lived among which the murder of an innocent person for political purposes is crucial. The dominating topic of death in both the play and the novel is taken from the lives of the authors which at first glance appear to be too far apart in many aspects, making it difficult to form a connection between them. The relationship that Nietzsche finds between elements such as the author, the text, and the context, which Slobodan Grubačić speaks about in his book, is the theoretical backbone on which the resemblance between the two said authors, their mentioned masterpieces, and their protagonists is built.

References

Бечановић-Николић, З. (2007). Шекспир иза огледала: сукоб интерпретација у рецепцији Шекспирових историјских драма у двадесетом веку. Београд: Геопоетика.

Грубачић, С. (2012). Александријски светионик: тумачења књижевности од александријске школе до постмодерне. Сремски Карловци – Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића.

Јасперс, К. (1973). Филозофија егзистенције. Београд: Просвета.

Јерков, А. (2004). „Златна књига Меше Селимовића“. У: М. Селимовић, Дервиш и смрт (413–433). Београд: НИН.

Костић, В. (1982). Хамлет Виљема Шекспира. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Кот, Ј. (1963). Шекспир наш савременик. Превео Петар Вујичић. Београд: Српска књижевна задруга. Доступно на: https://kupdf.net/download/jan-kot-sekspir--nas-savremenik_59f4e07be2b6f5bd0ee4932f_pdf>

Лешић, З. (2003). Нови историцизам и културни материјализам. Београд: Народна књига – Алфа.

Ниче, Ф. (2020). Рођење трагедије. Београд: Дерета.

Палавестра, П. (1991). Књижевност – критика идеологије. Београд: Српскa књижевнa задругa.

Петровић, М. (1981). Роман Mеше Селимовића. Ниш: Градина.

Селимовић, М. (2004). Дервиш и смрт. Београд: НИН.

Селимовић, М. (2018). Сјећања. Београд: Вулкан.

Спремић, М. (2011). Политика, субверзија, моћ: новоисторијска тумачења Шекспирових великих трагедија. Београд: Задужбина Андрејевић.

Танасковић, Д. (2018). Ислам: догма и живот. Београд: Српска књижевна задруга.

Ћосић, Д. (2010). Скица за портрет Меше Селимовића. У: П. Палавестра (ур.), Споменица Меше Селимовића (7–12). Београд: Српска академија наука и уметности.

Ћосовић, Т. (2020). Мотив слободе код јунака Шекспирових трагедија Хамлет, Отело, Краљ Лир и Магбет у егзистенцијалистичком и хришћанском кључу (одбрањена докторска дисертација). Филолошки факултет, Београд.

Шекспир, В. (2007). Хамлет. Београд: Грамат.

Bloom, H. (1998). Bloom’s Shakespeare Through the Ages: Hamlet, Edited and with an Introduction by Harold Bloom, Bloom’s Literary Criticism, An Imprint of Infobase Publishing. New York: Bloom’s Literary Criticism.

Greenblatt, S. (2004). The Death of Hamnet and the Making of Hamlet. New York Review of Books, 51, 42–47.

Greenblatt, S. (2011). Samooblikovanje u renesansi: od Mora do Šekspira. Beograd: Clio.

Wilson, J. D. (1967). What Happens in Hamlet. Cambridge: Cambridge University Press.

Published
2022/12/12
Section
Original Scientific Paper