Ксенија Атанасијевић – о језику, одговорности и злоупотреби речи

  • Ivana Lj. Stojanović Prelević Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet, Departman za komunikologiju i novinarstvo
Ključne reči: језик, споразумевање, егоизам, злоупотреба речи, морал, етичка комуникација

Sažetak


Језик све ређе испуњава своју значајну улогу – споразумевање. Ксенија Атанасијевић чак сматра да је споразумевање међу људима немогуће, јер је човек по природи инертан и не труди се да разуме више од оквира у ком се крећу његове мисли. Уколико пођемо од човекове природе, која је, према мишљењу Атанасијевићеве, егоистична, и друштва у којем је човек човеку непријатељ, онда лакше можемо закључити како човек користи језик и због чега прибегава злоупотреби речи. Људска реч је Божија реч и њена снага је у исказивању мисли, осећања и одлука, међутим, реч је постала „инструмент за уништавање и утамњивање” (Атанасијевић, 2022, стр. 134). Атанасијевићева сматра да не треба изгубити наду да ће лоше време проћи и да ће језик и разговор повратити своју суштину. Према њеном мишљењу, човек радом на моралности може повратити и етичку комуникацију. Данашње споразумевање као да није много одмакло од стања каквим га је затекла Атанасијевићева у првој половини прошлога века. Стога, у раду поред експликације филозофије језика Ксеније Атанасијевић, њене антропологије и етике, правимо компарацију са језиком у употреби почетком XXI века.

Reference

Aтанасијевић, К. (1930). Филозофски фрагменти 2: Етички одломци. Београд: Просвета.

Атанасијевић, К. (1968). Смисао и вредност егзистенције. Аксиолошка разматрања. Београд: Др Ксенија Атанасијевић.

Атанасијевић, К. (2007). Античка филозофија. Прир. Илија Марић. Београд: Плато.

Атанасијевић, К. (2022). Епикуров атомизам. Београд: Библос.

Бубнер, Р. (2001). Савремена немачка филозофија. Београд: Плато.

Anderson, J. A. (1996). Communication Theory: Epistemological Foundations. New York: Guilford Press.

Anderson, J. A. (2009). Philosophical Approaches to Communication. In: W. F. Eadie (Ed.), 21st Century Communication: A Reference Handbook (41–49). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc.

Atanasijević, K. (2011). Etika hrabrosti. Prir. Lj. Vuletić. Beograd: Žene u crnom – Rekonstrukcija Ženski fond – Centar za ženske studije.

Atanasijević, K. (2011a). Anonimna pisma i njihovi tvorci – o potrebi moralne izolacije. U: K. Atanasijević, Etika hrabrosti (127–130). Prir. Lj. Vuletić. Beograd: Žene u crnom – Rekonstrukcija Ženski fond – Centar za ženske studije.

Atanasijević, K. (2011b). Anonimno pisanje današnjice – bezimenost i neodgovornost. U: K. Atanasijević, Etika hrabrosti (105–110). Prir. Lj. Vuletić. Beograd: Žene u crnom – Rekonstrukcija Ženski fond – Centar za ženske studije.

Atanasijević, K. (2011c). Nekonvencijalne laži. U: K. Atanasijević, Etika hrabrosti (79–82). Prir. Lj. Vuletić. Beograd: Žene u crnom – Rekonstrukcija Ženski fond – Centar za ženske studije.

Atanasijević, K. (2011d). O zloupotrebi govorene i pisane reči. U: K. Atanasijević, Etika hrabrosti (115–118). Prir. Lj. Vuletić. Beograd: Žene u crnom – Rekonstrukcija Ženski fond – Centar za ženske studije.

Atanasijević, K. (2011e). Reči i njihov moral – za punu odgovornost onoga što se kaže. U: K. Atanasijević, Etika hrabrosti (131–135). Prir. Lj. Vuletić. Beograd: Žene u crnom – Rekonstrukcija Ženski fond – Centar za ženske studije.

Baraković, V. (2019). Everything goes – postmoralne perspektive etike medija i novinarstva. Nikšić: Medijska kultura.

Chan, D. K. S. & Chen, H. G. L. (2004). A Comparison of Offline and Online Friendship Qualities at Different Stages of Relationship Development. Journal of Social and Personal Relationships, 21(3), 305–320.

Craig, R. T. (1999). Communication Theory as a Field. Communication Theory, 9, 119–161.

Đurić, V. (2020). Ksenija Atanasijević u kontekstu francuske filozofske i moralističke književnosti. U: Z. Mršević, M. Jovanović (ur.), Ksenija Atanasijević: O meni će govoriti moja dela (249–268). Beograd: Institut društvenih nauka.

Festinger, L. (1956). An Introduction to the Theory of Cognitive Dissonance. Retrieved from: http://www.panarchy.org/festinger/dissonance.html

Grice, H. P. (1975). Utterer’s Meaning and Intentions. Philosophical Review, 78, 147–177.

Habermas, J. (1984). The Theory of Communicative Action. Vol. 1: Reason and the Rationalization of Society. Boston: Beacon Press.

Makau, J. M. (2009). Ethical and Unethical Communication. In: W. F. Eadie (Ed.), 21st Century Communication: A Reference Handbook (435–444). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc.

McComiskey, B. (2017). Post-Truth Rhetoric and Composition. Boulder, Colorado: Utah State University.

Parks, M. R. & Roberts, L. D. (1998). ‘Making Moosic’: The Development of Personal Relationships on Line and a Comparison to Their Off-line Counterparts. Journal of Social and Personal Relationships, 15, 517–537.

Platon. (1976). Kratil. Zagreb: Biblioteka.

Slapšak, S. (2020). Ksenija Atanasijević i antropologija. U: Z. Mršević, M. Jovanović (ur.), Ksenija Atanasijević: O meni će govoriti moja dela (316–325). Beograd: Institut društvenih nauka.

Stojanović Prelević, I. (2019). Odgovornost novinara i postistina. Filozofske studije, 35, 55–69.

Vitgenštajn, L. (1980). Filozofska istraživanja. Nolit: Beograd.

Vuletić, Lj. (2011). Etika hrabrosti Ksenije Atanasijević. U: K. Atanasijević, Etika hrabrosti (3–18). Prir. Lj. Vuletić. Beograd: Žene u crnom – Rekonstrukcija Ženski fond – Centar za ženske studije.

Vuletić, Lj. (2020). Ksenija Atanasijević u raljama akademskih elita i čaršije. U: Z. Mršević, M. Jovanović (ur.), Ksenija Atanasijević: O meni će govoriti moja dela (10–25). Beograd: Institut društvenih nauka.

Objavljeno
2023/12/28
Rubrika
Оригинални научни чланак