Ергодичност, графизам и мултимедијалност као књижевне стратегије у делима српских писаца

  • Snežana V. Božić Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet, Departman za srbistiku
Ključne reči: ергодичност, мултимедијалност, дигитална књижевност, графизам, визуелно, хибридни жанрови, колаборативна фикција

Sažetak


Полазећи од експликације насловних појмова који долазе из теорија ергодичности, нових медија и визуелних уметности, односно из праксе дигиталне књижевности и графичког романа, у раду се указује на њихово све значајније присуство у оквирима савремене српске (штампане) књижевности, што се сагледава као резултат импликација промењеног технолошко-комуникацијског, социокултурног и економског контекста на књижевно стваралаштво и рецепцију књижевности. Јесу ли стратегије ергодичности, графизма и мултимедијалности (присутне у виду нелинеарности, игривости, интерактивности, синкретичности визуелних и наративних форми, кинематографске динамике и др.) израз аутентичне уметничке инспирације која трага за новим изражајним средствима и проналази их у сфери визуелног и дигиталног, или производ тежње аутора да се приближи читаоцу и прошири круг својих адресата? Налазимо ли се овде на простору књижевног експеримента или је реч о новим, хибридним жанровима који су ипак нешто више од књижевности схваћене у традиционалном смислу? Иду ли сва графичка и мултимедијална „проширења“ наратива у корист или на штету литерарности и укупне естетске вредности? Ово су нека од питања на која се у раду тражи одговор, преко теоријских увида, као и краћих аналитичких осврта на конкретна дела, узета као студије случаја – аутора Слободана Владушића (Ми, избрисани), Тање Ступар Трифуновић и Татјане Видојевић (Море је било мирно) и Уроша Kрчадинца, Лазара Пашћановића и Марка Ђедовића (Бантустан: Атлас једног путовања).

Reference

Антанасиевич, И. (2018). Русский комикс королевства Югославия. Санкт-Петербург: Скифия.

Божић, С. (2018). Пријатељство на мрежи – о интернету и настави књижевности. Ниш: Филозофски факултет.

Божић, С. и Новаковић, А. (2020). О читалачким навикама средњошколаца и настави књижевности. Иновације у настави – часопис за савремену наставу, XXXIII, 3, 14–27.

Гордић Петковић, В. (2004). Виртуелна књижевност. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Живковић, Д. (2007). Отворено дело и хипертекст. Наслеђе: часопис за књижевност, језик, уметност и културу, IV (8), 25–32.

Живковић, Д. (2016). Отворени лавиринти: Еко и Павић. Крагујевац: ФИЛУМ.

Живковић, Д. (2019). Херметизам и хипертекст. Наслеђе: часопис за књижевност, језик, уметност и културу, XVI (42), 107–124.

Татаренко, А. (2013). Поетика форме у прози српског постмодернизма. Београд: Службени гласник.

Aarseth, E. (1997). Cybertext: Perspecitves on Ergodic Literature. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.

Abot, P. (2009). Uvod u teoriju proze (prev. M. Vladić). Beograd: Službeni glasnik.

Dragomirović, N. (2020). Izvod iz recenzije. U: T. Stupar Trifunović i T. Vidojević, More je bilo mirno. Beograd: Besna kobila.

Đorđević, Ј. (2008). Studije kulture. Beograd: Službeni glasnik.

Hačion, L. (1996). Poetika postmodernizma. Novi Sad: Svetovi.

Кrčadinac, U., Pašćanović, L., Đedović, M. (2015). Bantustan: Atlas jednog putovanja. Novi Sad: Кlub putnika.

Mijić, I. (2014). Grafička novela Sendmen na razmeđi između visoke i popularne kulture. U: V. Lopičić i B. Mišić Ilić (ur.), Jezik, književnost, marginalizacija. Književna istraživanja (57–67). Niš: Filozofski fakultet.

Milosavljević Milić, S. (2016). Virtuelni narativ. Sremski Karlovci: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića.

Paić, Ž. (2008). Vizuelne komunikacije – uvod. Zagreb: Centar za vizualne studije.

Stupar Trifunović, T. i Vidojević, T. (2020). More je bilo mirno. Beograd: Besna kobila.

Terzić, P. (2013). Od percepcije do uronjenosti. Filozofska istraživanja, 33 (2), 203–213.

Vladušić, S. (2014). Mi, izbrisani. Beograd: Laguna.

Objavljeno
2023/07/11
Rubrika
Прегледни чланак