Предлози у савременом грчком језику - акузатив или генитив?
Sažetak
Циљ овог истраживања је да испита на који начин група студената савременог грчког језика као Ј2 на Катедри за неохеленске студије Филолошког факултета Универзитета у Београду перципира употребу појединих предлога који синтаксички одговарају генитиву и акузативу, а који, истовремено, у зависности од тога уз који се падеж користе, мењају своје значење. Конкретније, спроведено је неекспериментално квантитативно истраживање, које је садржало питања затвореног типа са вишеструким избором одговора у оквиру којих је од испитаника тражено да уз предлоге који се могу користити и уз генитив и уз акузатив (επί, υπό, από, προς, μετά и κατά) у наставку одаберу именске речи или синтагме у једном од наведена два падежа. Будући да падежни систем савременог грчког језика чине четири падежа (номинатив, генитив, акузатив и вокатив), управо се предлози, неретко, користе да се искаже велики број релација у које ступају реченични конституенти. Овим истраживањем настојимо да идентификујемо оне семантичке и синтаксичке компоненте које студентима савременог грчког као Ј2 могу бити проблематичне приликом употребе предлога и предлошко-падежних конструкција, што може бити корисно за будућа истраживања у вези са начином подучавања ове адеклинабилне врсте речи у савременом грчком језику.
Reference
Аксић, К. (2017). Семантика и прагматика предлога у савременом енглеском језику (необјављена докторска дисертација). ФИЛУМ, Крагујевац.
Баћић Ћосић, М. (2022). О неким предлозима у граматикама и приручницима за учење савременог грчког језика као страног. Philologia Mediana, 14, 573–586. https://doi.org/10.46630/phm.14.2022.39
Белић, А. (1998). Општа лингвистика. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Станојчић, Ж. и Поповић, Љ. (2011). Граматика српског језика. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Стевановић, М. (1986). Савремени српскохрватски језик I (граматички системи и књижевнојезичка норма). Београд: Научна књига.
Anagnostopoulou, E., & Sevdali, C. (2020). Two modes of dative and genitive case assignment: Evidence from two stages of Greek. Natural Language & Linguistic Theory, 38, 987–1051.
Blake, B. (2001). Cases. Cambridge: Cambridge University Press.
Horrocks, G. (2010). Greek: A History of the Language and Its Speakers. New Jersey: John Wiley & Sons.
Klikovac, D. (2006). Semantika predloga. Beograd: Filološki fakultet.
Mertyris, D. (2015). Dissertation Summaries: The loss of the genitive in Greek: A diachronic and dialectological analysis. Journal of Greek Linguistics, 15(1), 159–169.
Saint-Dizier, P. (2006). Syntax and Semantics of Prepositions. Dordrecht: Springer.
Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Α. (2003). Η μορφολογική δομή της νέας ελληνικής και η διδακτική της. Γλωσσολογία, 15, 25–34.
Νάκας, Α. (1987). Επιρρηματικά της Νέας ελληνικής (προβλήματα υποκατηγοριοποίησης) (διδακτορική διατριβή). Αθήνα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Θωμόπουλος, Γ. (1945). Γραμματική της Νεοελληνικής Κοινής. Αθήνα: Φλεβάρης.
Τζάρτζανος, A. (1946). Νεοελληνική Σύνταξις (της Κοινής Δημοτικής). Αθήνα: ΟΕΣΒ.
Χατζησάβας, Α. (1992). Το βασικό λεξιλόγιο της ελληνικής. Στα: Πρακτικά του Διεθνούς Συμποσίου για τη Σύγχρονη Ελληνική Γλώσσα (71–88). Αθήνα: ΟΕΔΒ.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293