Професорово ново одело: нове компетенције наставника у високом образовању
Sažetak
Улога наставника у процесу учења је сложена и варира у зависности од културе и нивоа образовања. Принципи дигиталног друштва и економије знања довели су до трансформације у образовању стварајући потребу за иновативним приступима у настави и учењу, а високо образовање налази се на челу ове промене, јер припрема студенте за тржиште рада будућности. Да би се развили као ефикасни предавачи, од кључне је важности да наставници разумеју развојну културу академске заједнице и улоге коју играју у њој. Упркос променљивом пејзажу образовања, постоји недостатак разумевања у погледу тога како предавачи перципирају своје улоге и компетенције у XXI веку. Ова студија има за циљ да премости тај јаз тако што ће забележити самопроцену предавача у високом образовању како би се идентификовале области за побољшање и развиле стратегије за осигурање квалитета наставе. Ова студија је квантитативне природе и базира се на подацима добијеним путем упитника који је заснован на концептуалном оквиру Наставне компетенције за XXI век. Истраживачки приступ подразумева дистрибуцију упитника погодном узорку од 53 предавача Универзитета у Приштина са привременим седиштем у Косовској Митровици. Анализа података добијених анкетирањем сугерише да предавачи имају позитивну перцепцију о својим професионалним компетенцијама и генерално себе сматрају компетентним у својим улогама. Међутим, резултати студије, такође, наглашавају одређене изазове и области које захтевају побољшање, као што су унапређење вештина вођења изван учионице, рад са студентима са посебним потребама, примена наставних приступа усмерених на студента и ефективна интеграција дигиталне технологије у наставни процес. Резултати добијени анализом помажу ауторима да стекну увид у то како предавачи у високом образовању перципирају своје улоге и компетенције као наставници у XXI веку.
Reference
Adendorff, M., Mason, M., Maropeng, M., Faragher, L., Kunene, Z. (2002). Being a Teacher: Professional Challenges and Choices, Learning Guide. South African Institute for Distance Education (SAIDE).
Awasthi, R. K. (2021). Futuristic Competency-Based Approaches in Higher Education. Globus Journal of Progressive Education, 11(2), 34–37.
Eden, C. & Ackermann, F. (2010). Competences, Distinctive Competences, and Core Competences. In: R. Sanchez & A. Heene (Eds.), A Focussed Issue on Identifying, Building, and Linking Competences, Vol. 5 (3–33). Bingley, UK: Emerald Group Publishing Limited.
Harden, R. M. & Crosby, J. (2000). AMEE Guide No 20: The Good Teacher is more than a Lecturer-The Twelve Roles of the Teacher. Medical Teacher, 22(4), 334–347.
David, F. & Abreu, R. (2014, June). Information Technology in Education: Recent Developments in Higher Education. In A. Rocha (ed.) 2014 9th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI) (1–6). IEEE.
Fernández-Batanero, J. M., Montenegro-Rueda, M., Fernández-Cerero, J., García-Martínez, I. (2022). Digital Competences for Teacher Professional Development. Systematic Review. European Journal of Teacher Education, 45(4), 513–531.
Gawe, N. & De Kock, C. (2002). Higher Education: Spectators or Players in Globalisation. South African Journal of Higher Education, 16(1), 36–40.
Guilfoyle, K. (1995). Constructing the Meaning of Teacher Educator: The Struggle to Learn the Roles. Teacher Education Quarterly, Summer 1995, 11–26.
Koehler, M. & Mishra, P. (2009). What is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)?. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60–70.
Kulić, D. (2019). Dramske tehnike u nastavi stranog jezika. Kosovska Mitrovica: Filozofski fakultet.
Lai, K. W. (2002). Role of the Teacher. In: H. H. Adelsberger, B. Collis, J. M. Pawlowski (Eds.), Handbook on Information Technologies for Education and Training (343–354). Heidelberg: Springer Berlin.
Lightfoot, A., Janemi, R., Rudman, D. L. (2018). Perspectives of North American Postsecondary Students with Learning Disabilities: A Scoping Review. Journal of Postsecondary Education and Disability, 31(1), 57–74.
Lin, S. H. P. & Jiar, Y. K. (2018). Relationships Between LINUS Teachers' Knowledge of Basic Language Constructs, Teaching Experience and Perceived Teaching Abilities. Universal Journal of Educational Research, 6(9), 1962–1973.
Moreno-Murcia, J., Torregrosa, Y. S., Pedreo, N. B. (2015). Questionnaire Evaluating Teaching Competencies in the University Environment. Evaluation of Teaching Competencies in the University. Journal of New Approaches in Educational Research, 4(1), 54–61.
Mulder, M., Gulikers, J., Biemans, H., Wesselink, R. (2009). The New Competence Concept in Higher Education: Error or Enrichment?. Journal of European Industrial Training, 33(8/9), 755–770.
Naibaho, L. (2019). Teachers’ Roles in English Language Teaching: A Students Centered Learning Approach. International Journal of Research-Granthaalayah, 7(4), 206–212.
Nessipbayeva, O. (2012). The Competencies of the Modern Teacher. In N. Popov et al. (Eds.) International Perspectives on Education (148–154). Bulgarian Comparative Education Society.
Renandya, W. A. (2012). Teacher Roles in EIL. The European Journal of Applied Linguistics and TEFL, 1(2), 65–80.
Rido, A. (2020). “Why They Act the Way They Do?”: Pedagogical Practices of Experienced Vocational English Language Teachers in Indonesia. International Journal of Language Education, 4(1), 24–37.
Sillat, L. H., Tammets, K., Laanpere, M. (2021). Digital Competence Assessment Methods in Higher Education: A Systematic Literature Review. Education Sciences, 11(8), 402–415.
Taguma, M., Feron, E., Lim, M. H. (2018). Future of Education and Skills 2030: Conceptual Learning Framework. Organization of Economic Co-operation and Development.
Teaching—Mediator of Learning, Judge of Achievement, and Curriculum Organizer | Britannica. (n.d.). Retrieved June 19, 2023, from https://www.britannica.com/topic/teaching/Functions-and-roles-of-teachers>
UNESCO. (2011). Competency Framework for Teachers. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Wells, C. M. (2012). Superintendents' Perceptions of Teacher Leadership in Selected Districts. International Journal of Educational Leadership Preparation, 7(2), 2–10.
Xie, D., & Shen, J. (2013). Teacher Leadership at Different School Levels: Findings and Implications from the 2003–04 Schools and Staffing Survey in US Public Schools. International Journal of Leadership in Education, 16(3), 327–348.
Zhu, C. (2010). Teacher Roles and Adoption of Educational Technology in the Chinese Context. Journal for Educational Research Online 2(2),72–86.
Zhu, C., Valcke, M., Schellens, T. (2010). A Cross‐Cultural Study of Teacher Perspectives on Teacher Roles and Adoption of Online Collaborative Learning in Higher Education. European Journal of Teacher Education, 33(2), 147–165.
Михајловић, Ј. (2019). Проблемски приступ настави граматике у основној школи. Београд: Чигоја штампа.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293