Конкурентност знања у контексту Четврте индустријске револуције

  • Filduza R. Prušević Sadović Univerzitet u Beogradu, Fakultet za obrazovanje učitelja i vaspitača, Katedra za didaktiku https://orcid.org/0000-0002-7479-6959
  • Sefedin F. Šehović Univerzitet u Beogradu, Fakultet za obrazovanje učitelja i vaspitača, Katedra za didaktiku
  • Danimir P. Mandić Univerzitet u Beogradu, Fakultet za obrazovanje učitelja i vaspitača, Katedra za didaktiku https://orcid.org/0000-0002-3986-6077
Ključne reči: друштво учења, знање, способности, вештине, компетенције

Sažetak


Знати и умети представљају примарне захтеве који се данас постављају пред појединца. Ко више зна, у стању је да лакше превазиђе проблемске ситуације и пронађе решења. Знање у савременом свету представља монету која не губи на значају и која је увек актуелна уколико се стално усавршава. У раду се разматра појам конкурентности знања и њена улога у друштвеном и економском позиционирању појединца у друштву у контексту Четврте индустријске револуције. Овом револуцијом која настаје развојем дигиталних и нано технологија, али и вештачке интелигенције која задире у све поре друштвеног бића, намећу се нове улоге појединца. У раду су описане пожељне вештине и знања човека данашњице и њихова веза са технолошким развојем.

Reference

Базић, Ј. (2017). Tрендови промена у друштву и образовању које генерише Четврта индустријска револуција. Социолошки преглед, LI (4), 526–546.

Ananiadou, K., & Claro, M. (2009). 21st Century Skills and Competencies for New Millenium Learners in OECD Countries. Paris: OECD Publishing.

Casner-Lotto, J., & Barrington, L. (2006). Are They Really Ready to Work?: Employers’ Perspectives on the Basic Knowledge and Applied Skills of New Entrants to the 21st Century U.S. Workforce. Washington DC: Partnership for 21st Century Skills.

Ćeha, M. (2015). Uloga procesa unapređenja znanja u funkciji postizanja konkurentnosti domaćih preduzeća. Beograd: Ministarstvo unutrašnjih poslova Republike Srbije.

Dede, C. (2007). Transforming Education for the 21st Century: New Pedagogies that Help All Students Attain Sophisticated Learning Outcomes. Retrieved April 26, 2010 from: http://www.gse.harvard.edu/~dedech/Dede_21stC-skills_semi-final.pdf

Drucker, P. (2003). Moj pogled na menadžment. Novi Sad: Adižes.

Drucker, P. F., & Nakauchi, I. (2011). Drucker on Asia. New York – London: Routledge.

Education Policy Analysis: Education and Skills. (2001). Paris: OECD, Center for Educational Research and Innovation.

Eleyyan, S. (2021). The future of education according to the fourth industrial revolution. Journal of Educational Technology & Online Learning, 4(1), 23–30.

Gidens, E. (2005). Sociologija. Beograd: Ekonomski fakultet.

Husen, T. (1974). Talent, Equality and Meritocracy. Availability and Utilization of Talent. Plan Europe 2000. Project 1: Education Man for the 21st Century, Vol. 9. The Hague: Martinus Nijhoff.

Kalantzis, M., & Bill, C. (2008). New Learning: Elements of a Science of Education. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Lesourne, J. (1993). Education & Society. Zagreb: Educa.

Merton, R. K. (1968). The Matthew effect in science (PDF). Science, 159 (3810), 56–63.

Mitrović, S., Brklјač, N., Melović, B., Nešić, A. i Nikolić, J. (2017). Primena savremenih koncepata obrazovanja i tehnologija u visokoobrazovnim ustanovama u cilјu jačanja konkurentnosti. U: V. Katić (ur.), Položaj visokog obrazovanja i nauke u Srbiji (str. 1–4). Zlatibor: Univerzitet u Novom Sadu, Fakultet tehničkih nauka.

Nedović, V. i Šehović, S. (2006). Učenje i čitanje u savremenoj kulturi. Beograd: Učiteljski fakultet.

Organization for Economic Co-operation and Development (OECD). (2021). OECD Skills Outlook 2021: Learning for Life. https://www.oecd-ilibrary.org/education/oecd-skills-outlook-2021_0ae365b4-en

Prušević Sadović, F. (2019). Digitalno okruženje i kompetencije nastavnika. Novi Pazar: Narodna biblioteka „Dositej Obradović”.

Radovanović, V., Savić, Lj. i Marković, S. (2012). Permanentno obrazovanje – nužnost savremenog doba. U: D. Golubović (ur.), Tehnika i informatika u obrazovanju (str. 868–875). Čačak: Tehnički fakultet.

Reaves, J. (2019). 21st century skills and the Fourth Industrial Revolution: A critical future role for online education. International Journal on Innovations in Online Education, 3(1), 1–21.

Stanovich, K. E. (1986). Matthew effects in reading: Some consequences of individual differences in the acquisition of literacy. Reading Research Quarterly, 21(4), 360–407. doi:10.1598/rrq.21.4.1

Storer, W. N. (1967). The hard sciences and the soft: Some sociological observations. Bull Med Libr Assoc., 55(1), 75–84.

Trilling, B., & Fadel, C. (2009). 21st Century Skills: Learning for Life in Our Times. San Fransisco: Jossey-Bass A Wiley Imprint.

Vidulin-Orbanić, S. (2007). „Društvo koje uči”: povijesno-društveni aspekti obrazovanja. Metodički obzori, 2 (1), 57–71.

World Economic Forum (WEF). (2020). Schools of the Future: Defining New Models of Education for the Fourth Industrial Revolution. Cologny – Geneva: WEF. https://www3.weforum.org/docs/WEF_Schools_of_the_Future_Report_2019.pdf

Objavljeno
2024/03/29
Rubrika
Прегледни чланак