Ангажовање и мотивација студената англистике за учење на даљину у периоду након завршетка пандемије ковида 19
Sažetak
Вртоглаво брзи напредак и развој технологије показао је свој значај и постигнућа суочивши се са једним од највећих изазова до сада у последњих неколико година током, а и непосредно након пандемије ковида 19, посебно у области образовања. Наше истраживање имало је за циљ да испита мотивацију и ангажовање српских студената англистике у онлајн окружењу. Студију је најпре понукало свакодневно искуство у настави ауторки рада, које се срећу са све већим бројем студената који осећају недостатак мотивације и безвољност да обављају онлајн задатке сада када пандемије малтене више нема. Стога смо се фокусирали на истраживање степена мотивације и ангажовања студената, али и њихових ставова о утицају који је пандемија коронавируса имала на њихову мотивацију за онлајн учење. У истраживању je учествовало 82 студената англистике на Филолошко-уметничком факултету Универзитета у Крагујевцу. У време анкетирања сви су похађали трећу или четврту годину основних студија. Главни инструмент за прикупљање података о мотивацији ученика и ангажовању у онлајн учионици био је упитник адаптиран из две раније студије (Reeve, 2013; Altunay, 2019). Већ постојеће изјаве модификоване су како би одговарале потребама наше студије, док је последњих шест изјава о утицају коронавируса на мотивацију за онлајн учење додато од стране аутора рада како бисмо додатно поткрепили постојеће налазе. Када је у питању мотивација за онлајн учење, резултати упитника показали су да студентима одговара начин учења онлајн, али да преферирају традиционалне учионице. Подскала учинковитости учења од нарочите је важности јер је показала да ученици не сматрају онлајн учење ефикаснијим од традиционалног које се одвија уживо у учионици. Добијени резултати могу бити последица специфичности студијског програма који студенти похађају, јер они схватају важност непосредне интеракције и увиђају њене користи за унапређење језичких вештина. Подскала навика у учењу чини се посебно важном, јер наглашава свеприсутан проблем са којим се наставници енглеског као страног језика свакодневно суочавају, а то је подстицање ученика да прихвате одговорност за сопствена достигнућа.
Посматрајући типове ангажовања у учионици, могли бисмо закључитида ученици показују висок ниво когнитивног ангажовања онлајн, док њиховопонашање и емоционално ангажовање указују на нешто негативније тенденције.Чини се да је ангажовање везано за самоиницијативу у наставном процесу потребно знатно побољшати како би се уједно унапредила и комуникација измеђунаставника и ученика, а тиме и коначни резултати.
Ученици наводе да су свесни да је пандемија променила њихов став према онлајн учењу, али,нажалост, већина испитаника не сматра да промена води ка позитивнијем ставу.Испитаници такође сматрају да су се услед пандемије уморили од онлајн учења.
Помало изненађујући резултати анкете подвлаче неке важне педагошкеимпликације. Имајући у виду да студенти проводе доста времена онлајн, судећипо одговорима на уводна питања у анкети, резултати указују на неопходностактивног рада и ангажовања у наставном процесу. Ипак, објашњење за овакверезултате додатно можемо потражити у чињеници да ученици више воле дапроводе време на интернету да би се забавили, док сматрају да је право учењерезервисано за физичке, формалне учионице. Дата перспектива се, наравно, можепроменити одговарајућим изменама, применљивим и на онлајн и на традиционалне учионице. Чини се да резултати нашег рада указују на неопходност онлајнучења у XXI веку, које не сме бити једина могућност, већ тек додатно средство унастави енглеског као страног језика, које ће допунити непосредну интеракцијуу традиционалној учионици са циљем постизања жељених резултата.
Reference
Altunay, D. (2019). EFL students’ views on distance English language learning in a public university in Turkey. Studies in English Language Teaching, 7(1), 121–134. https://dx.doi.org/10.22158/selt.v7n1p121
Brophy, J. E. (2004). Motivating Students to Learn (2nd ed.). New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781410610218
Crookes, G., & Schmidt, R. W. (1991). Motivation: Reopening the research agenda. Language Learning, 41(4), 469–512. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1991.tb00690.x
Dörnyei, Z. (1994). Motivation and motivating in the foreign language classroom. The Modern Language Journal, 78(3), 273–284. https://doi.org/10.2307/330107
Dörnyei, Z. (1998). Motivation in second and foreign language learning. Language Teaching, 31(3), 117–135. https://doi.org/10.1017/S026144480001315X
Dörnyei, Z. (2001). Teaching and Researching Motivation. Edinburgh Gate: Longman Pearson Education.
Dörnyei, Z. (2005). The Psychology of the Language Learner: Individual Differences in Second Language Acquisition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Dörnyei, Z., & Ryan, S. (2015). The Psychology of the Language Learner Revisited. New York – London: Routledge.
Dörnyei, Z., & Ushioda, Е. (Eds.) (2011). Teaching and Researching Motivation (2nd ed.). Harlow: Pearson Education Limited. https://doi.org/10.4324/9781315833750
Ellis, R. (1994). The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press.
Fredricks, J. A., & McColskey, W. (2012). The measurement of student engagement: A comparative analysis of various methods and student self-report instruments. In: S. L. Christenson, A. L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of Research on Student Engagement (pp. 763–782). New York: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-2018-7_37
Gardner, R. C. (1985). Social Psychology and Second Language Learning. The Role of Attitudes and Motivation. London: Edward Arnold.
Gardner, R. C., & Lambert, W. E. (1959). Motivational variables in second-language acquisition. Canadian Journal of Psychology / Revue canadienne de psychologie, 13(4), 266–272. https://doi.org/10.1037/h0083787
Gardner, R. C., & Lambert, W. E. (1972). Attitudes and Motivation in Second Language Learning. Rowley, MA: Newbury House Publishers.
Lightbown, P. M., & Spada, N. (2006). How Languages are Learned (3rd ed.). Oxford: Oxford University Press.
Noels, K. A, Clément, R., & Pelletier, L. G. (1999). Perception of teachers’ communicative style and students’ intrinsic and extrinsic motivation. Modern Language Journal, 83(1), 23–34. https://doi.org/10.1111/0026-7902.00003
O’Donnell, M., Wallace, M., Melano, A., Lawson, R., & Leinonen, E. (2015). Putting transition at the centre of whole-of-curriculum transformation. Student Success, 6(2), 73–79. https://doi.org/10.5204/ssj.v6i2.295
Ormrod, J. E. (2003). Educational Psychology: Developing Learners (4th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
Oxford, R. L. (Ed.). (1996). Language Learning Motivation: Pathways to the New Century. Mānoa: Second Language Teaching & Curriculum Center, University of Hawaiì at Mānoa.
Reeve, J. (2013). How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Journal of Educational Psychology, 105(3), 579–595. https://doi.org/10.1037/a0032690
Richards, J. C., & Schmidt, R. (2010). Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics (4th ed.). Harlow: Pearson Education Limited.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivation: Classical definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54–67. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020
Saeed, S., & Zyngier, D. (2012). How motivation influences student engagement: A qualitative case study. Journal of Education and Learning, 1(2), 252–267. http://dx.doi.org/10.5539/jel.v1n2p252
Senffner, D., & Kepler, L. G. (2015). Blended Learning That Works. Alexandria, VA: Association for Talent Development.
Trebješanin, B. (2009). Motivacija za učenje. Beograd: Učiteljski fakultet.
Williams, M. (1994). Motivation in foreign and second language learning: An interactive perspective. Educational and Child Psychology, 11(2), 77–84.
Williams, M., & Burden, R. L. (1997). Psychology for Language Teachers. A Social Constructivist Approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Woolfolk, A., Hughes, M., & Walkup, V. (2013). Psychology in Education. Harlow: Pearson Education.
Zhang, Z., & McNamara, O. (2018). Undergraduate Student Engagement: Theory and Practice in China and the UK. New York: Springer.
Визек Видовић, В., Влаховић-Штетић, В., Ријавец, М. и Миљковић, Д. (2014). Психологија образовања. Београд: Klett.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293