Утицај родних разлика на језичку анксиозност наставника страних језика у Републици Србији

Ključne reči: језичка анксиозност, језичка анксиозност наставника страних језика, језичка анксиозност ученика страних језика, страх од усмене комуникације, родне разлике, родна социјализација

Sažetak


У раду су представљени резултати истраживања о утицају родних разлика на ниво језичке анксиозности наставника страних језика у Републици Србији. Истраживање је спроведено употребом онлајн упитника састављеног од постојећих скала језичке анксиозности наставника страних језика, у комбинацији са питањима демографског карактера и питањима отвореног типа. Упитник је дистрибуиран путем Фејсбук страница наставника страних језика у Републици Србији и обухватио је узорак од 331 испитаника. За анализу добијених квантитативних података коришћен је програмски пакет SPSS. Одговори испитаника на питања отвореног типа анализирани су техником анализе садржаја. Утврђено је да је код испитаника присутан умерен ниво језичке анксиозности, али и да већина испитаника није упозната са постојањем феномена познатог под називом „језичка анксиозност наставника страних језика”. У већини ситуација ниво језичке анксиозности је виши код наставница него код наставника, с тим што се статистички значајна разлика јавља у четири ситуације, којима је заједнички страх од усмене комуникације, могућих грешака и потенцијалне осуде окружења. Посматрано из угла социолингвистике и родних студија, поменута разлика постаје јаснија. Значајно већи број наставница него наставника страних језика у Републици Србији показује да је у нашем друштву изражена родна социјализација, према којој је ово занимање подесније за жене, што код њих појачава инструменталну мотивацију за учење језика и нереална очекивања у погледу достизања компетенције изворних говорника, услед чега њихово самопоуздање опада, а језичка анксиозност расте. Истовремено, наставничка професија подразумева константну усмену комуникацију, као врсту јавног говора, који је вековима био привилегија мушкараца, због чега се они осећају пријатније и слободније при комуникацији у јавности него жене. С друге стране, жене су наклоњеније приватним разговорима и сматрају да би им управо већа могућност обављања оваквих разговора помогла у превазилажењу проблема језичке анксиозности, док мушкарци излаз не виде у разговарању о проблему, већ у решавању проблема путем директног суочавања са његовим изворима.

Reference

Aydin, B. (2001). A Study of Sources of Foreign Language Classroom Anxiety in Speaking and Writing Classes. Eskişehir: Anadolu University Publication.

Aydin, S., & Uştuk, Ö. (2020). A descriptive study on foreign language teaching anxiety. International Online Journal of Education and Teaching, 7(3), 860–876.

Bailey, K. M. (1983). Competitiveness and anxiety in adult second language learning: Looking at and through the diary studies. In: H. W. Seliger & M. H. Long (Eds.), Classroom Oriented Research in Second Language Acquisition (pp. 67–102). New York: Newbury House Publishing Inc. https://doi.org/10.12691/education-6-6-21

Balemir, S. H. (2009). The Sources of Foreign Language Speaking Anxiety and the Relationship Between Proficiency Level and the Degree of Foreign Language Speaking Anxiety (unpublished master’s thesis). Bilkent University, Ankara.

Cameron, D. (2003). Gender and language ideologies. In: J. Holmes & M. Meyerhoff (Eds.), The Handbook of Language and Gender (pp. 447–467). Oxford: Blackwell. https://doi.org/10.1002/9780470756942

Campbell, C. M., & Shaw, V. M. (1994). Language anxiety and gender differences in adult second language learners: Exploring the relationship. In: C. A. Klee (Ed.), Faces in a Crowd: The Individual Learner in Multi-Section Courses (pp. 47–80). Boston: Heinle & Heinle.

Carter, R., & Nunan, D. (2001). The Cambridge Guide to Teaching English to Speakers of Other Languages. Cambridge: Cambridge University Press.

Gürata, А. (2008). The Grammar Learning Strategies Employed by Turkish University Preparatory School EFL Students (unpublished master’s thesis). Bilkent University, Ankara.

Hismanoglu, M. (2013). Foreign language anxiety of English language teacher candidates: A sample from Turkey. Procedia – Social and Behavioural Sciences, 93, 930–937. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.09.306

Horwitz, E. K. (1996). Even teachers get the blues: Recognizing аnd alleviating non-native teachers’ feelings оf foreign language anxiety. Foreign Language Annals, 29(3), 365–372. https://doi.org/10.1111/j.1944-9720.1996.tb01248.x

Horwitz E. K., Horwitz, M. B., & Cope, J. (1986). Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal, 70(2), 206–220.

Huang, H. W. (2005). The Relationship Between Learning Motivation and Speaking Anxiety Among EFL Non-English Major Freshmen in Taiwan (unpublished master’s thesis). Chaoyang University of Technology, Taichung City.

İpek, H. (2006). Foreign Language Teaching Anxiety (unpublished PhD thesis). Anadolu University, Eskişehir.

Kesen, A., & Aydin, Z. (2014). Anxiety levels of novice and experienced EFL instructors: Istanbul Aydin University case. Procedia – Social and Behavioural Sciences, 116, 880–883. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.314

Kim, S. Y., & Kim J. H. (2004). When the learner becomes a teacher: Foreign language anxiety as an occupational hazard. English Teaching, 59(1), 165–185.

Kitano, K. (2001). Anxiety in the college Japanese language classroom. Modern Language Journal, 85(4), 549–566. https://doi.org/10.1111/0026-7902.00125

Kobul, M. K., & Saraçoğlu, I. N. (2020). Foreign language teaching anxiety of non-native pre-service and in-service EFL teachers. Journal of History, Culture and Art Research, 9(3), 350–365.

Kralova, Z., & Tirpakova, A. (2019). Nonnative EFL teachers’ speaking anxiety: Postcommunist country context. SAGE Open, 9(2), 1–13. https://doi.org/10.1177/2158 244019846698

Koul, R., Roy, L., Kaewkuekool, S., & Ploisawaschai, S. (2009). Multiple goal orientations and foreign language anxiety. System, 37(4), 376–688. https://doi.org/10.1016/j. system.2009.09.011

MacIntyre, P. D., & Gardner, R. C. (1991). Methods and results in the study of anxiety on cognitive processing in the second language. Language Learning, 41(1), 85–117. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1991.tb00677.x

Manić, Ž. (2017). Analiza sadržaja u sociologiji. Beograd: Čigoja štampa.

Mercer, S. (2018). Psychology for language teachers: Spare a thought for the teacher. Language Тeaching, 51(4), 504–525.

Merç, А. (2015). Foreign language teaching anxiety and self-efficacy beliefs of Turkish pre-service EFL teachers. The International Journal of Research in Teacher Education, 6(3), 40–58.

Na, Z. (2007). A study of high school students’ English learning anxiety. The Asian EFL Journal, 9(3), 22–34.

Öztürk, G. (2012). Foreign Language Speaking Anxiety and Learner Motivation: A Case Study at a Turkish State University (unpublished master’s thesis). Middle East Technical University, Turkey.

Öztürk, G. (2016). Foreign language anxiety among non-native teachers of English: A sample from Turkey. Sakarya University Journal of Education, 6(3), 54–70.

Öztürk, G., & Gürbüz, N. (2013). The impact of gender on foreign language speaking anxiety and motivation. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 70, 654–665. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.01.106

Papi, M. (2010). The L2 motivational self system, L2 anxiety, and motivated behaviour: A structural equation modeling approach. System, 38(3), 467–479. https://doi.org/10.1016/j.system.2010.06.011

Park, G. P., & French, B. F. (2013). Gender differences in the Foreign Language Classroom Anxiety Scale. System, 41(2), 462–471. https://doi.org/10.1016/j.system.2013.04.001

Parsons, J. S. (1973). Assessment of Anxiety about Teaching Using the Teaching Anxiety Scale: Manual and Research Report [ERIC Documents Reproduction Service No. 079 330]. Austin, TX: University of Texas at Austin, Research and Development Centre for Teacher Education. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED079330.pdf

Reves, T., & Medgyes P. (1994). The non-native English speaking EFL/ESL teacher’s self-image: An international survey. System, 22(3), 353–367. https://doi.org/0.1515/9781501504143-007

Scovel, T. (1978). The effect of affect on foreign language learning: A review of the anxiety research. Language Learning, 19(1), 129–142. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1978.tb00309.x

Talbot, M. (2003). Gender stereotypes: Reproduction and challenge. In: J. Holmes & M. Meyerhoff (Eds.), The Handbook of Language and Gender (pp. 468–486). Oxford: Blackwell. https://doi.org/10.1002/9780470756942.ch20

Tannen, D. (1990). You Just Don’t Understand: Women and Men in Conversation. New York: Ballantine Books.

Tum, D. O. (2012). Feelings of language anxiety amongst non-native student teachers. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 47, 2055–2059. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.948

Tum, D. O. (2014). Foreign language anxiety’s forgotten study: The case of anxious pre-service teacher. TESOL Quarterly, 49(4), 627–658.

Objavljeno
2025/06/26
Rubrika
Оригинални научни чланак