Фактографија и фикција: oгледавања у роману Време смрти Добрице Ћосића

  • Snežana V. Božić Универзитет у Нишу, Филозофски факултет, Одсек за српски језик и књижевност https://orcid.org/0000-0001-5326-9183
  • Jelena V. Jovanović Универзитет у Нишу, Филозофски факултет, Одсек за српски језик и књижевност https://orcid.org/0000-0002-5396-4335
Ključne reči: фактографија, фикција, историјски роман, Први светски рат, екстратекстуални идентитети

Sažetak


Предмет овог рада је анализа романа Време смрти I–IV (1972–1979) Добрице Ћосића превасходно из угла теорије могућих светова. Један од најзначајнијих српских романа о Првом светском рату, који критика често одређује као роман-епопеју, био је инспиративан за истраживање из најмање два разлога: први лежи у чињеници да је историографска метафикција још увек највидљивија струја у српској романескној продукцији, а друга да су се савремени читаоци вратили Ћосићу кроз интензивне екранизације у последњих неколико година. Управо анализа и преглед односа фактографског и фиктивног донекле је довела до расветљавања и бољег разумевања комплексног односа савремених читалаца према тзв. новоисторијском роману који, по речима Тихомира Брајовића, зачиње Добрица Ћосић. У центру истраживачке пажње нашло се тумачење ликова Времена смрти у терминима теорије могућих светова, посебно функције екстратекстуалних наративних идентитета војсковођа, државника, политичара, ратника (Никола Пашић, Александар Карађорђевић, Радомир Путник, Степа Степановић, Живојин Мишић, Петар Бојовић, Апис, Станислав Винавер). Циљ рада представља разумевање креативног процеса који је подразумевао трансформацију и обликовање ликова на путу од фактографског ка фикционалном, и у том контексту анализу документарне, уметничке функције различитих врста докумената инкорпорираних у наративно ткиво романа. Аутопоетички коментари самог писца сматрани су релевантним у откључавању процеса метаморфозе историјског у фикционално. Као посебан истраживачки изазов отворена су још два питања: (1) колико је специфичан начин изградње такозваних историјских ликова у овом роману важан за формирање националног идентитета и (2) општије питање историјске истине, односно природе историографског наратива. Методолошко полазиште у тумачењу ликова представљала су достигнућа посткласичне (когнитивне) наратологије, са посебним упориштем у типологији трансфикционалних идентитета Јурија Марголина и Хилари Даненберг. Закључак је, без обзира на дисонантне гласове који се могу чути у вези са обрадом историјске грађе у Времену смрти, да је при обликовању ектратекстуалних наративних идентитета / ликова историјских личности / аутор остајао у оквирима о њима познатих чињеница, али да је, унутар тих граница, његова имагинација била потпуно слободна; да код већине Ћосићевих ектратекстуалних трансветовних јединки (тзв. историјских ликова) претеже/доминира замишљање над фактографијом, те да у поступку карактеризације обе врсте ликова – тзв. историјских и неисторијских (фиктивних), нема суштинске разлике.

Reference

Aristotle. (2008). Poetics. https://www.gutenberg.org/files/1974/1974-h/1974-h.htm

Dannenberg, H. P. (2008). Coincidence and Counterfactuality, Plotting Time and Space in Narrative Fiction. Lincoln–London: University of Nebraska Press.

Jovanović, J. (2022). Alternative priče u različitim književnim i neknjiževnim žanrovima. U: B. Mišić Ilić i V. Lopičić (ur.), Jezik, književnost, alternative: tematski zbornik radova (str. 43–57). Niš: Filozofski fakultet.

Margolin, J. (1997). Jedinke u narativnim svetovima: jedna ontološka perspektiva. Reč, 30, 88–100.

Milosavljević Milić, S. (2016). Virtuelni narativ: ogledi iz kognitivne naratologije. Niš – Sremski Karlovci: Filozofski fakultet – Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića.

Божић, С. (2009). О односу мита, историје и романа у поетичким текстовима Добрице Ћосића. Књижевност и историја IX, Идеализација и митологизација историје у књижевности: Зборник реферата са научног скупа одржаног у Нишу 19. и 20. октобра 2007. (стр. 181–192). Ниш: Центар за научна истраживања САНУ и Универзитет у Нишу.

Божић, С. (2020). Емпатијско-етички модел читања у настави књижевности. Књижевна историја: часопис за науку о књижевности, LII, 170, 295–318.

Брајовић, Т. (2009). Кратка историја преобиља. Зрењанин: Агора.

Величковић, С. (1998). Документ и прича. Ниш: Градина.

Јеремић, Љ. (2005). Историја и утопија у делима Добрице Ћосића. У: В. Вукашиновић и М. Недић (ур.), Писац и историја: зборник радова о Добрици Ћосићу (стр. 33–39). Трстеник–Београд: Народна библиотека „Јефимија” – Српска књижевна задруга.

Јовановић, J. (2024). Разговор с прошлошћу: Кољка и Сашењка Угљеше Шајтинца. У: С. Божић (прир.), Прошло и будуће у култури Срба и Бугара (стр. 165–173). Ниш: Филозофски факултет.

Јоковић, М. (1994). Имагинација историје. Београд: Просвета.

Милосављевић Милић, С. (2014). Трансфикционални идентитети књижевних ликова. У: М. Ковачевић (ур.), Наука и глобализација (стр. 783–793). Пале: Филозофски факултет.

Ноцић, Ј. (2013). На граници светова: Д. М. Томас, Бели хотел. Теме, 36 (3), 1397–1415.

Радуловић, М. (1998). Роман Добрице Ћосића: Између идеологије и антиутопије. Београд: Народна књига – Алфа, ИКУМ.

Ћосић, Д. (1992/96). Писмо уреднику. У: М. Матицки (ур.), Историјски роман: зборник радова (стр. 29–37). Београд – Сарајево: Институт за књижевност и уметност – Институт за књижевност.

Ћосић, Д. (2001). Време смрти I, II, III, IV. У: М. Радуловић (прир.), Дела Добрице Ћосића, коло 2, књ. 9, 10, 11, 12. Београд: Филип Вишњић.

Ћосић, Д. (2001а). Стварно и могуће. У: Т. Инђић (прир.), Дела Добрице Ћосића, коло 2, књ. 13. Београд: Филип Вишњић.

Objavljeno
2024/10/08
Rubrika
Оригинални научни чланак