Испитивање ставова универзитетских наставника енглеског језика струке о евалуацији наставног предмета

Ključne reči: евалуација предмета, енглески језик струке, евалуација на терцијарном нивоу, компетенције наставника у вези са евалуацијом предмета

Sažetak


У раду се испитују искуства и перцепције универзитетских наставника енглеског језика струке у вези са евалуацијом наставног предмета у савременом теоријском оквиру како би се утврдио подстицај за евалуацију, идентификовали недостаци у погледу дисеминације резултата евалуације, испитале потребе наставника у смислу јачања компетенција и сагледали проблеми и сугестије у вези са процесом евалуације. Анализа је мотивисана све већим утицајем предмета енглеског језика струке, критиком тренутне праксе евалуације на универзитетима и недовољном истраженошћу ове области. Испитивање има за циљ продубљивање разумевања процеса евалуације и јачање компетенција наставника и других учесника у образовном процесу за њено спровођење, што на крају доприноси изврсности у образовању и успеху студената. Узорак обухвата 43 наставника са приватних и државних високошколских установа у Србији, који су попуњавали електронски упитник. Квантитативни подаци су анализирани путем дескриптивне статистике и непараметријског Фишеровог теста, а квалитативни употребом тематске анализе садржаја. Налази су показали да евалуација наставних предмета још увек није у потпуности прихваћена као редовна процедура на терцијарном нивоу у Србији, јер је не иницирају све институције и постоје очигледне мањкавости у процесу саопштавања резултата. Упркос томе, подаци указују да наставници евалуацију сматрају кључном компонентом предмета енглеског језика струке, те да им треба пружити могућност обуке за стицање знања и вештина релевантних за њено ефикасно спровођење. Педагошке импликације истраживања указују на потребу за професионалним развојем наставника, усклађивањем процедура евалуације са педагошком реалношћу и унапређењем сарадње са институцијама и другим заинтересованим странама.

Biografija autora

Mirna M. Vidaković, Univerzitet u Novom Sadu, Ekonomski fakultet u Subotici

Docent na Ekonomskom fakultetu u Subotici, Univerzitet u Novom Sadu. Predaje na predmetu Engleski jezik za ekonomiste. Oblast interesovanja: strani/engleski jezik struke, metodika nastave i stručno usavršavanje. 

Reference

Abrami, P. C. (2001). Improving judgments about teaching effectiveness using teacher rating forms. New Directions for Institutional Research, 109, 59–87. https://doi.org/10.1002/ir.4

Anthony, L. (2018). Introducing English for Specific Purposes. London: Routledge.

Assessment and Evaluation Language Resource Center [AELRC]. (2024). References on Evaluation in Language Education Programs. https://aelrc.georgetown.edu/evaluation-bibliography

Beretta, A. (1986). Toward a methodology of ESL program evaluation. TESOL Quarterly, 20, 144–155. https://doi.org/10.2307/3586398

Birckbichler, D. W. (Ed.). (2006). Evaluating Foreign Language Programs: Content, Context, Change. Columbus, OH: Foreign Language Center, Ohio State University.

Borch, I. (2020). Lost in translation: From the university’s quality assurance system to student evaluation practice. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 6(3), 231–244. https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1818447

Borch, I., Sandvoll, R., & Risør, T. (2021). Student course evaluation documents: Constituting evaluation practice. Assessment & Evaluation in Higher Education, 47(2), 169–182. https://doi.org/10.1080/02602938.2021.1899130

Burden, P. (2008). Does the end of semester evaluation forms represent teacher’s views of teaching in a tertiary education context in Japan? Teaching and Teacher Education, 24(6), 1463–1475. https://doi.org/10.1016/j.tate.2007.11.012

Cousins, J. B. (2003). Utilization effects of participatory evaluation. In: T. Kellaghan & D. L. Stufflebeam (Eds.), International Handbook of Educational Evaluation 9 (pp. 245–265). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-010-0309-4_16

Dassier, J. P., & Powell, W. (2001). Formative foreign language program evaluation: Dare to find out how good you really are. In: C. M. Cherry (Ed.), The Odyssey Continues: Dimension 2001 (pp. 91–110). Valdosta, GA: SCOLT Publications.

Davis, J. M. (2018). Best practices for language program evaluation success. In: J. M. Davis & T. H. McKay (Eds.), A Guide to Useful Evaluation of Language Programs (pp. 8–14). Washington, DC: Georgetown University Press.

Davis, J. M., & McKay, T. H. (2018). Planning for useful evaluation. In: J. M. Davis & T. H. McKay (Eds.), A Guide to Useful Evaluation of Language Programs (pp. 15–26). Washington, DC: Georgetown University Press.

Davis, J. M., Sinicrope, C., & Watanabe, Y. (2009). College foreign language program education: Current practice, future directions. In: J. M. Norris, J. M. Davis, C. Sinicrope, & Y. Watanabe (Eds.), Toward Useful Program Evaluation in College Foreign Language Education (pp. 209–226). Honolulu, HI: National Foreign Language Resource Center.

Đurić, M. (1998). ESP textbooks: Who should produce them and how? In: R. de Beaugrande, M. Grosman, & B. Siedlhofer (Eds.), Language Policy and Language Education in Emerging Nations (pp. 219–229). New York, NY: Ablex Publishing Corporation.

European Commission/EACEA/Eurydice. (2017). Modernisation of Higher Education in Europe: Academic Staff—2017. Eurydice Report. Publications Office of the European Union. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/8b5c98e7-c501-11e7-9b01-01aa75ed71a1/language-en

Flowerdew, L. (2013). Needs analysis and curriculum development in ESP. In: B. Paltridge & S. Starfield (Eds.), The Handbook of English for Specific Purposes (pp. 325–346). Boston, MA: Wiley-Blackwell.

Gorsuch, G. (2009). Investigating second language learner self‐efficacy and future expectancy of second language use for high‐stakes program evaluation. Foreign Language Annals, 42(3), 505–540. https://doi.org/10.1111/j.1944-9720.2009.01034.x

Gruba, P. (2024). Designs for Language Program Evaluation. Cham: Springer International Publishing.

Janković, A., & Jarić, I. (2009). Uslovi rada nastavnog osoblja na Univerzitetu u Beogradu: Evaluacija rada nastavnika. Filozofija i društvo, 20 (3), 3–22. https://doi.org/10.2298/FID0903003J

Kiely, R., & Rea-Dickins, P. (2005). Program Evaluation in Language Education. London: Palgrave Macmillan.

Kırkgöz, Y., & Dikilitaş, K. (2018). Recent developments in ESP/EAP/EMI contexts. In: Y. Kırkgöz & K. Dikilitaş (Eds.), Key Issues in English for Specific Purposes in Higher Education (pp. 1–10). Cham: Springer International Publishing.

Llosa, L., & Slayton, J. (2009). Using program evaluation to inform and improve the education of young English language learners in US schools. Language Teaching Research, 13(1), 35–54. https://doi.org/10.1177/1362168808095522

Loh, J., Renandya, W. A., Pang, E., & Aryadoust, V. (2023). Language programme evaluation. In: Z. Tajeddin & C. Griffiths (Eds.), Language Education Programs: Perspectives on Policies and Practices (pp. 37–52). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-38754-8_3

Lynch, B. K. (1996). Language Program Evaluation: Theory and Practice. Cambridge: Cambridge University Press.

Manić, D. Lj. (2016). Evaluacija projektnih zadataka u integrisanom učenju stranog jezika i sadržaja (neobjavljena doktorska disertacija). Filološki fakultet, Beograd.

Milutinović, J. (2023). Koncepcije nastave univerzitetskih nastavnika i njihovi pristupi nastavi. Nastava i vaspitanje, 72 (3), 307–323. https://doi.org/10.5937/nasvas2303397M

Morgan, P. (2008). The Course Improvement Flowchart: A description of a tool and process for the evaluation of university teaching. Journal of University Teaching & Learning Practice, 5(2), 1–14.

Norris, J. M. (2009). Understanding and improving language education through program evaluation: Introduction to the special issue. Language Teaching Research, 13(1), 7–13. https://doi.org/10.1177/1362168808095520

Norris, J. M. (2016). Language program evaluation. The Modern Language Journal, 100, 169–189. https://doi.org/10.1111/modl.12307

Norris, J. M., Davis, J. M., Sinicrope, C., & Watanabe, Y. (Eds.). (2009). Toward Useful Program Evaluation in College Foreign Language Education. Honolulu, HI: National Foreign Language Resource Center.

Patton, M. Q. (1997). Utilization-Focused Evaluation: The New Century Text (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.

Patton, M. Q. (2008). Utilization-Focused Evaluation (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.

Patton, M. Q. (2013). Utilization-Focused Evaluation (U-FE) Checklist. Western Michigan University, Evaluation Center. https://wmich.edu/sites/default/files/attachments/u350/2014/UFE_checklist_2013.pdf

Patton, M. Q., & Campbell-Patton, C. E. (2021). Utilization-Focused Evaluation (5th ed.). Thousand Oaks: SAGE Publications.

Prieto, J., Guede-Cid, R., Cid-Cid, A. I., & Leguey, S. (2023). Major increases in teachers’ performance evaluations: Evidence from student evaluation of teaching surveys. Tuning Journal for Higher Education, 10(2), 105–125. https://doi.org/10.18543/tjhe.2299

Räisänen, Ch., & Fortanet-Gómez, I. (2008). The state of ESP teaching and learning in Western European higher education after Bologna. In: I. Fortanet-Gómez & Ch.

Räisänen (Eds.), ESP in European Higher Education: Integrating Language and Content (pp. 11–51). Philadelphia, PA: John Benjamins Publishing Company.

Rea-Dickins, P., & Germaine, K. (1992). Evaluation. Oxford: Oxford University Press.

Rea-Dickins, P., & Germaine, K. (1998). Managing Evaluation and Innovation in Language Teaching: Building Bridges (1st ed.). New York, NY: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315841014

Richards, J. (2001). Approaches to evaluation. In: J. Richards (Ed.), Curriculum Development in Language Teaching (pp. 286–310). Cambridge: Cambridge University Press.

Stojković, M. (2012). Evaluacija udžbenika u nastavi engleskog jezika za posebne svrhe na univerzitetskom nivou. U: B. Dimitrijević (ur.), Filologija i univerzitet: tematski zbornik radova (str. 810–826). Niš: Filozofski fakultet.

Stufflebeam, D. L., & Coryn, C. L. S. (2014). Evaluation Theory, Models, and Applications (2nd ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Theall, M., & Franklin, J. (2001). Looking for bias in all the wrong places: A search for truth or a witch hunt in student ratings of instruction?. New Directions for Institutional Research, 109, 45–56. https://doi.org/10.1002/ir.3

Tsou, W., & Chen, F. (2014). ESP program evaluation framework: Description and application to a Taiwanese university ESP program. English for Specific Purposes, 33(1), 39–53. https://doi.org/10.1016/j.esp.2013.07.008

Vidaković, M., Jerković, J., & Rakić, D. (2022). ESP course evaluation purposes and methodology: Tertiary teachers’ perspective and policy implications. TESOL Journal, 13(2), e653. https://doi.org/10.1002/tesj.653

Watanabe, Y., Norris, J. M., & Gonzales-Lloret, M. (2009). Identifying and responding to evaluation needs in college foreign language programs. In: J. M. Norris, J. M. Davis, C. Sinicrope, & Y. Watanabe (Eds.), Toward Useful Program Evaluation in College Foreign Language Education (pp. 5–56). Honolulu, HI: National Foreign Language Resource Center.

Yang, W. (2009). Evaluation of teacher induction practices in a US university English language program: Towards useful evaluation. Language Teaching Research, 13(1), 77–98. https://doi.org/10.1177/1362168808095524

Youker, B. (2018). Internal evaluation. In: B. B. Frey (Ed.), The SAGE Encyclopedia of Educational Research, Measurement, and Evaluation (pp. 857–859). Thousand Oaks, CA: SAGE.

Кулић, Д. и Костић Минић, А. (2022). Стручно усавршавање наставника енглеског језика: Анализа каталога програма стручног усавршавања запослених у просвети. Зборник радова Филозофског факултета у Приштини, 52 (4), 51–68. https://doi.org/10.5937/zrffp52-40662

Миленовић, Ж. (2015). Објективност студената у евалуацији рада факултета, његових делова и учесника у наставном процесу. У: С. Маринковић (ур.), Настава и учење: евалуација васпитнообразовног рада (стр. 99–108). Ужице: Учитељски факултет у Ужицу.

Objavljeno
2025/10/17
Rubrika
Оригинални научни чланак