Кантов естетички формализам: форма, материја и судови укуса
Sažetak
Рад испитује естетички формализам Имануела Канта, са посебним освртом на тврдњу да универзална комуникативност о судовима укуса произилази искључиво из форме објеката, а не чулног садржаја или материје. У средишту овог аргумента јесте Кантов концепт „сврсисходности без сврхе”, који омогућава хармоничну интеракцију маште и разумевања. Рад се осврће на савремене критике, посебно на аргумент Пола Гајера да боје и тонови, традиционално повезани са чулним садржајем, такође могу изазвати естетске реакције, активирајући слободну игру маште и разумевања.
Анализом уметничких дела као што је Carbon Gunmetal/Divide Лизе Лу, рад показује да чулни елементи обогаћују форму, утичући на дубину и хармонију. Предлаже се ревидирани кантовски формализам у којем чулни елементи добијају естетичку релевантност једино због свог доприноса форми. На крају, студија стаје у одбрану релевантности Кантове естетичке теорије у савременим расправама о естетском суду.
Reference
Allison, H. (2001). Kant’s Theory of Taste. Cambridge: Cambridge University Press.
Elliot, A. J., & Maier, M. A. (2007). Color and psychological functioning. Current Directions in Psychological Science, 16(5), 250–254. https://doi.org/10.1111/j.1467-8721.2007.00514.x
Ginsborg, H. (1991). Kant on aesthetic and biological purposiveness. Philosophical Topics, 19(2), 51–71.
Guyer, P. (1997). Kant and the Claims of Taste (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
Hughes, F. (2007). Kant’s Aesthetic Epistemology. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Hughes, F. (2010). Kant’s Critique of Aesthetic Judgment. London: Continuum International Publishing Group.
Kant, I. (2007). Critique of Judgement. New York: Oxford University Press.
Pazda, A. D., Thorstenson, C. A., & Fetterman, A. K. (2024). Colorfulness influences perceptions of valence and arousal. Journal of Experimental Psychology: General, 153(1), 145–158. https://doi.org/10.1037/xge0001484
Phillips, J. (2022). The troubling relationship between pleasure and universality in Kant’s impure aesthetic judgments. Kant-Studien, 113(2), 219–237. https://doi.org/10.1515/kant-2022-2011
Reiter, A., & Geiger, I. (2023). Kant’s missing analytic of artistic beauty. European Journal of Philosophy, 32(2), 360–377. https://doi.org/10.1111/ejop.12884
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293
