„Блуз за Месију” Артура Милера: најмање милеровска драма?

Ključne reči: Артур Милер, „Блуз за Месију”, друштвена критика, кривица, невиност

Sažetak


Полазећи од запажања да је драма „Блуз за Месију” Артура Милера по много чему особена у односу на пређашњи опус драматурга, нудимо доказ да ова драма сведочи о еволуцији пишчевог стила, али не и фокуса. Закључак да је ова драма најмање милеровска, последица је њене савремености и прилагођавања теме постмодерним интелектуалним струјама. Иако је контекст Милерове претпоследње драме непобитно постмодеран, теме које прожимају читав његов опус, теме друштвене критике, као и кривице и невиности, кључне су и за ову драму. Аутор у овом раду тврди да драма „Блуз за Месију”, иако често тумачена као цинична, сугерише да могућност пружања отпора систему и препорода постоји. Међутим, драма не имплицира да је дубинска промена могућа политичком револуцијом, већ једино променом унутар појединца, тј. револуцијом свести. 

Reference

Baudrillard, J. (1981). Simulacra and Simulation. Ann Arbor: Michigan UP.

Bigsby, C. (2005). Arthur Miller: A Critical Study. Cambridge: Cambridge UP.

Brucher, R. (2013). Progress and parody in Resurrection Blues. The Arthur Miller Journal, 8(1), 69–84. http://dx.doi.org/10.2307/42909104

Centola, S. (2007). Arthur Miller and the art of the possible. In: H. Bloom (Ed.), Bloom’s Modern Critical Views: Arthur Miller – New Edition (pp. 197–214). New York: Chelsea House Publishers.

Churchwell, S. (2019). Requiem for an American Dream. New Statesman, 148(5460), 46–50.

Culberston, D. (2005). Sacrificing reality: Arthur Miller’s Resurrection Blues. In: P. Wolfgang & P. Steinmair-Pösel (Eds.), Passions in Economy, Politics and the Media: In Discussion with Christian Theology (pp. 345–361). Wien: Lit Verlag.

Driver, T. (1987). Strength and weakness in Arthur Miller. In: H. Bloom (Ed.), Bloom’s Modern Critical Views: Arthur Miller (pp. 17–26). New York: Chelsea House Publishers.

Hutcheon, L. (2002). The Politics of Postmodernism (2nd edition). London: Routledge.

Iannone, C. (2003). In Arthur Miller’s America. Commentary, 116(5), 50–52.

Leinster, C. (2018). Postmodernism, or the Changed Logic of Late Arthur Miller (Unpublished doctoral dissertation). University of Seville, Seville.

Lodge, D. (1977). Modernism, Antimodernism and Postmodernism. Birmingham: University of Birmingham.

Mason, J. (2003). Arthur Miller’s ironic resurrection. Theatre Journal, 55(4), 657–677.

Miller, A. (1949, February 27). Tragedy and the common man. New York Times. https://archive.nytimes.com/www.nytimes.com/books/00/11/12/specials/miller-common.html?_r=1&oref=slogin

Miller, A. (2006). Resurrection Blues. New York: Penguin Books.

Otten, T. (2002). The Temptation of Innocence in the Dramas of Arthur Miller. Missouri, Columbia: Missouri UP.

Шошкић, Р. (2022a). Мотив Христовог другог доласка у драми Блуз за Месију Артура Милера. Црквене студије, 19, 581–596. https://doi.org/10.18485/ccs_cs.2022.19.19.37

Шошкић, Р. (2022б). Постмодернизам у позним драмама Артура Милера. Косовска Митровица: Филозофски факултет.

Objavljeno
2025/10/17
Rubrika
Оригинални научни чланак