Родитељски узори и субверзија родних норми: читање романа „Труба” Џеки Кеј
Sažetak
Чланак разматра сложеност родног идентитета у роману Џеки Кеј „Труба” (1998). Теоријски оквир садржи кратак преглед друштвене конструкције рода засноване на родној бинарности која раздваја род у две различите категорије, мушки и женски, на основу пола додељеног при рођењу. Концепт трансродног и небинарног родног идентитета уводи се и проблематизује у првом сегменту истраживања, уз позивање на критичке увиде Страјкерове, Батлерове, Витигове, Фукоа, Алтисера и других. Ауторке рада испитују положај маргинализованих појединаца са родом који није ни женски ни мушки, већ представља њихово прожимање, и испитују како се ове особе, које се данас категоришу као примери небинарног рода или родне флуидности, третирају у савременом друштву. Чланак истражује критичке ставове Џеки Кеј о родном идентитету, наметнутој хетеросексуалности, родној неједнакости и друштвеном угњетавању. Такође проблематизује идеју романа да се субверзија родних норми може постићи комбинованим утицајем родитељских узора, као и уметничких (посебно из домена џез музике) и родитељских узора.
Reference
Althusser, L. (1971). Lenin and Philosophy and Other Essays. New York – London: Monthly Review Press.
Amideo, E. (2018). Translating gender and race through music in Jackie Kay’s Trumpet. Anglistica AION an Interdisciplinary Journal, 22(2), 15–27. https://doi.org/10.19231/angl-aion.201822
Bem, S. (1974). The measurement of psychological androgyny. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 42(2), 155–162. https://doi.org/10.1037/h0036215
Bosson, J. K., Joseph, A. V., & Buckner, C. E. (2019). The Psychology of Sex and Gender. Los Angeles: SAGE Publications.
Butler, J. (1988). Performative acts and gender constitution: An essay in phenomenology and feminist theory. Theatre Journal, 40(4), 519–531. https://doi.org/10.2307/3207893
Butler, J. (1993). Bodies that Matter: On the Discursive Limits of Sex. New York – London: Routledge.
Butler, J. (2004). Undoing Gender. New York – London: Routledge.
Eckstein, L. (2006). Performing jazz, defying essence: Music as a metaphor of being in Jackie Kay’s Trumpet. Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik, 54(1), 51–63. https://doi.org/10.1515/zaa-2006-0107
Foucault, M. (1978). The History of Sexuality: An Introduction. Vol I. New York: Pantheon Books.
Foucault, M. (1980). Herculine Barbin: Being the Recently Discovered Memoirs of a Nineteenth-Century French Hermaphrodite. New York: Vintage Books.
Frith, S. (1996). Music and identity. In: S. Hall & P. Gay (Eds.), Questions of Cultural Identity (pp. 108–127). London: SAGE Publications.
Gonneaud, J. (2020). Exceptionality and commonality in Jackie Kay’s Trumpet. Études britanniques contemporaines—Revue de la Société dʼétudes anglaises contemporaines, 58, 1–10. https://doi.org/10.4000/ebc.8146
González, C. R. (2007). Biographical improvisation in Jackie Kay’s Trumpet. Scottish Studies Review, 8(1), 88–100.
Hargreaves, T. (2003). The power of the ordinary subversive in Jackie Kay’s Trumpet. Feminist Review, 74(1), 2–16. https://doi.org/10.1057/palgrave.fr.9400
Heilbrun, C. (1974). Further notes toward a recognition of androgyny. Women’s Studies, 2(2), 143–149. https://doi.org/10.1080/00497878.1974.9978346
Homans, M. (2020). Jackie Kay’s Trumpet: Transnational and transracial adoption, transgender identity, and fictions of transformation. Tulsa Studies in Women’s Literature, 39(1), 123–150. https://doi.org/10.1353/tsw.2020.0004
Jaggi, M., & Dyer, R. (1999). Interview: Jackie Kay in conversation to Maya Jaggi and Richard Dyer. Wasafiri, 14(29), 53–61. https://doi.org/10.1080/02690059908589637
Kay, J. (2011). Trumpet. London: Picador.
King, J. M. (2001). “A woman’s a man, for a’ that”: Jackie Kay’s Trumpet. Scottish Studies Review, 2(1), 101–108.
Koolen, M. (2010). Masculine trans-formations in Jackie Kay’s Trumpet. Atlantis, 35(1), 71–80.
Kristeva, J. (2008). Desire in language. In: T. Eagleton (Ed.), Literary Theory: An Introduction. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Kristeva, J. (2011). Revolution in poetic language. In: B. Schippers (Ed.), Julia Kristeva and Feminist Thought. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Leeuwen, T. (2012). The critical analysis of musical discourse. Critical Discourse Studies, 9(3), 319–328. https://doi.org/10.1080/17405904.2012.713204
Lorber, J. (1994). Paradoxes of Gender. New Haven – London: Yale University Press.
Lorde, A. (1982). Zami: A New Spelling of My Name—A Biomythography. New York: The Crossing Press.
Lorde, A. (1984). Age, race, class and sex: Women redefining difference. In: A. Lorde, Sister Outsider: Essays and Speeches (pp. 114–123). New York: Crossing Press.
Middlebrook, D. (1998). The Double Life of Billy Tipton. Boston: Houghton Mifflin Company.
Monterrey, T. (2000). A Scottish metamorphosis: Jackie Kay’s Trumpet. Revista Canaria de Estudios Ingleses, 41, 169–183.
Morrow, D. F., & Messinger, L. (Eds.). (2006). Sexual Orientation and Gender Expression in Social Work Practice: Working with Gay, Lesbian, Bisexual, and Transgender People. New York: Columbia University Press.
Park, P. (2006). Homeward bound: The journey of a transgendered Korean adoptee. In: P. J. Tumang & J. Rivera (Eds.), Homelands: Women’s Journeys Across Race, Place, and Time (pp. 131–143). Emeryville, CA: Seal Press.
Richards, C., Walter, P. B., Leighton, S., Barker, M. J., Nieder, T. O., & T’Sjoen, G. (2016). Non-binary or genderqueer genders. International Review of Psychiatry, 28(1), 95–102. https://doi.org/10.3109/09540261.2015.1106446
Richardson, M. (2012). “My father didn’t have a dick”: Social death and Jackie Kay’s Trumpet. GLQ: A Journal of Lesbian and Gay, 18(2–3), 361–379. https://doi.org/10.1215/10642684-1472935
Stryker, S. (2004). Transgender theory: Queer theory’s evil twin. GLQ: A Journal and Lesbian and Gay Studies, 10(2), 212–225. https://muse.jhu.edu/article/54599
Stryker, S. (2008). Transgender History. Berkley. CA: Publishing Group West.
Sullivan, N. (2003). A Critical Introduction to Queer Theory. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Ulanov, B. (1955). A History of Jazz in America. New York: The Viking Press.
West, C. (1993). Race Matters. Boston: Beacon Press.
Wittig, M. (2002). The Straight Mind and Other Essays. Boston: Beacon Press.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293
