Модерне психоаналитичке теорије и савремена експериментална проза
Sažetak
Циљ овог истраживања, а овај рад је један његов део, јесте да објаснимо феномен тока свести, са свим његовим елементима, замислима и експлицитним књижевним поступцима експерименталних прозних писаца, укључујући прожимање више различитих аспеката (психоаналитичког, књижевно-теоријског, филозофског, лингвистичког и књижевно-уметничког) у књижевном тексту писаном техником тока свести. Тумачењем различитих аспеката неких теорија савременог романа, примећујемо незаобилазну компоненту која повезује значајне одреднице савременог романа, а то је, најједноставније речено, човекова психа и аналитички покушаји дефинисањa онога што се у свести догађа. Овај приказ представља одабир само неких: однос субјективног и објективног, нарације, времена, простора, тачке гледања, заправо технике тока свести, као најкомплекснијег и најиновативнијег експеримента прожетог мистицизмом у теоријским приказима и уметничким остварењима Успенског, Женета, Џојса, В. Вулф, Фостера и неких других у корелацији са неким модерним психоаналитичким теоријама.
Reference
Ален, О. Ш. Е. (1926). Систем лепих уметности. Париз.
Барт, Р. (1975). Задовољство у тексту. Градина, Ниш.
Едел, Л. (1962). Психолошки Роман. Београд: Култура.
Едел, Л. (1962). Роман као аутобиографија. Београд: Култура.
Женет, Ж. (1985). Фигуре V. Београд: Вук Караџић, Култура.
Кољевић, С. (1967). „Роман о речима”. Књижевност, 1, 3–18.
Ћосић, Б. (1961). „Роман јуче и данас, Позитивни и негативни роман”. Књижевност, 16(32), 69-77.
Успенски, П. Д. (2002). Нови модели универзума, Начела психолошког метода примењена на проблеме науке, религије и уметности. Београд: Metaphysica.
Успенски, Б. А. (1979). Поетика композиције, Семиотика иконе. Београд: Нолит. прев. Новица Петковић.
Форстер, Е. М. (2002). Аспекти романа. Нови Сад: Orpheus.
Deleuze, G. & Guattari, F. (2001). „Toward a Minor Literature”. U: The Norton Anthology of theory and criticism, chap. 3 (str. 1598–1601). London, New York:
Freud, S. (1980). „The Major Works of Sigmund Freud”. U: W. Benton (Ur.), Encyclopedia Britannica. London.
Lacan, J. (2001). „The Mirror Stage as Formative of the Function of the I as Revealed in Psychoanalitic Experience”. U: The Norton Anthology of theory and criticism (str. 1285-1290). London.
Mauron, C. (1927). The Nature of Beauty in Art and Literature. London: Hogarth.
Woolf, V. (2006). „Modern fiction”. U: The Norton Anthology of English Literature, vol. F (str. 2087–2092). New York.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293