Nastava gramatike engleskog jezika: efikasnost induktivne i deduktivne metode – percepcije studenata

  • Ivana D. Nešić Visoka poslovna škola strukovnih studija Blace
  • Kimeta Ć. Hamidović Državni univerzitet u Novom Pazaru Filološki fakultet
Ključne reči: teaching English grammar||, ||настава енглеске граматика, inductive approach||, ||индуктивни приступ, deductive approach||, ||дедуктивни приступ, students’ preferences||, ||перцепција студената,

Sažetak


Kada je u pitanju nastava gramatike stranog jezika, uvek se postavlja pitanje da li studentima eksplicitno objasniti pravila, a zatim ta pravila primeniti na brojnim primerima (deduktivna metoda) ili je učenje gramatike efikasnije kada su studenti izloženi ciljnom jeziku, drugim rečima, kada studenti sami dolaze do gramatičkih pravila na osnovu upotrebe jezika u svakodnevnim situacijama.
Na početku rada dat je opis induktivne i deduktivne metode nastave gramatike stranog jezika. Naime, kada se gramatika predaje induktivno nastavnik prvo iznosi kontekst u kome se neka gramatička jedinica nalazi, dok studenti imaju zadatak da uoče i sami dođu do određenog pravila. Kada je u pitanju deduktivna metoda, nastavnik najpre eksplicitno objašnjava studentima određeno gramatičko pravilo, a zatim navodi primere kojima se to pravilo dokazuje.
Cilj istraživanja bio je da se utvrdi koju metodu studenti, koji su bili izloženi i induktivnoj i deduktivnoj metodi nastave gramatike engleskog jezika, preferiraju. Hipoteza istraživanja je da studenti preferiraju induktivnu metodu i da njenom upotrebom dolazi do poboljšanja nastave gramatike engleskog jezika. U tu svrhu 134 studenta Visoke poslovne škole strukovnih studija u Blacu popunila su upitnik od 15 pitanja koja se tiču stavova prema induktivnoj odnosno deduktivnoj metodi nastave gramatika. Analiza rezultata pokazala je da više od 70% studenata preferira deduktivnu metodu nastave gramatike engleskog jezika, dok se oko 40% opredelilo za induktivnu metodu. Iako se većina studenata opredelila za ekplicitno objašnjavanje gramatičkih pravila, važno je napomenuti da su studenti voljni da učestvuju u aktivnostima koje se odnose na svakodnevne situacije, odnosno, žele da naučene gramatičke forme uvežbavaju na primerima iz svakodnevnog života. Ovo nas vodi do zaključka da se najbolji rezultati postižu kombinovanjem ove dve metode nastave stranog jezika. Dalje sledi da su formalne instrukcije isto toliko važne kao i ohrabrivanje studenata na razmišljanje i aktivno učestvovanje u procesu nastave i učenja koji se bazira na primerima iz određenog konteksta.
Objavljeno
2015/12/02
Rubrika
Оригинални научни чланак