ПИТАЊЕ УСТАВНОСТИ ОГРАНИЧЕЊА ЗАПОШЉАВАЊА У ЈАВНОМ СЕКТОРУ
Sažetak
Ограничење запошљавања у јавном сектору подразумева позитивноправно уређено одсуство аутономије послодаваца у јавном сектору, приликом заснивања радног односа на одређено и неодређено време, односно приликом радног ангажовања лица у рад ван радног односа. Послодавци у јавном сектору, осим у изузетним ситуацијама, заснивање радног односа на одређено и неодређено време, односно ангажовање лица у рад ван радног односа, могу спровести тек након сагласности Комисије Владе Републике Србије за давање сагласности за ново запошљавање и додатно радно ангажовање код корисника јавних средстава. Аутор у раду анализира уставност одредби које уређују ограничење запошљавања у јавном сектору. Поставља се питање да ли су норме које се односе на уређивање ограничења запошљавања у јавном сектору, у супротности са правом на рад, односно забраном дискриминације које прописује Устав Републике Србије.
Reference
· International Monetary Fund.(2016). Managing Government Compensation and Employment-Institutions, Policies, and Reform Challenges;
· Gindling, T.H. Hasnain, Z. Newhouse, D. Shi, R (2020). Are Public Sector Workers in Developing Countries Overpaid? Evidence from a New Global Data Set. World Development. Vol. 126.1-26;
· Caponi, V. (2017). The effects of public sector employment on the economy. IZA World of Labor 2017. January. 1-10.
· Petovar K. (2021). Zabrana zapošljavanja u javnom sektoru – posledice u sektoru zdravstvena zaštita građana. Beograd: Fondacija Centar za demokratiju;
· International Labour Organization. (2020). COVID-19 i svet rada Brza procena uticaja na zapošljavanje i mera politike;
· Ognjenović K. Pavlović D. Kuzmanov L. (2021). Ostvareni rezultati i оsvrt na novi ciklus politika zapošljavanja u Srbiji. U Zec, M. Arsić, M. i Radonjić, O. (Redaktori). Ekonomska politika u Srbiji i svetu u 2021: u susret globalnim šokovima i rastućoj neizvesnosti. Beograd: Ekonomski fakultet u Beogradu. 89-110;
· Rosenbloom D. (2015). Public administration differs substantially from private-sector work. It must balance executive, legislative, and judicial demands; embrace federalism; honor constitutional obligations; and advance policy arenas. In Guy, M. and Rubin, M. (Ed.). Public Administration Evolving From Foundations to the Future. New York: Routledge. 1-18;
· Брковић, Р. Урдаревић, Б. (2023). Радно право са елементима социјалног права. Београд: ЈП Службени гласник;
· Лазовић, И. (2019). Државна управа и управљање људским ресурсима. Београд: Медија центар „Одбрана“;
· https://www.ekspertskamigracija.com/o-projektu-ekspertska-migracija/, преузето 18.07.2023. године.
· Устав Републике Србије. Сл. гласник РС. бр. 98/2006.
· Закон о запошљавању и осигурању за случај незапослености. Сл. гласник РС. Бр. 36/2009, 88/2010, 38/2015, 113/2017, 113/2017 - др. закон и 49/2021.
· Закон о буџетском систему. Сл. гласник РС. Бр. 54/2009, 73/2010, 101/2010, 101/2011, 93/2012, 62/2013, 63/2013 - испр., 108/2013, 142/2014, 68/2015 - др. закон, 103/2015, 99/2016, 113/2017, 95/2018, 31/2019, 72/2019, 149/2020 и 118/2021.
· Уредба о поступку за прибављање сагласности за ново запошљавање и додатно радно ангажовање код корисника јавних средстава. Сл. гласник РС. Бр. 159/2020.