UNCONSTITUTIONALITY OF THE GENERAL ADMINISTRATIVE PROCEDURE ACT

  • Vuk Cucić Vanredni profesor Pravnog fakulteta Univerziteta u Beogradu
Keywords: Constitutional Court, procedure reopening, Law on General Administrative Procedure

Abstract


The Constitutional Court declared the Art. 178(3) of the Law on General Administrative Procedure unconstitutional. This provision sets an objective deadline for reopening of the administrative procedure. The Constitutional Court found that this deadline is unconstitutional when the procedure is reopened as a result of a decision of the Constitutional Court or the ECtHR determining that an administrative act violated a right guaranteed by the Constitution or ECHR. Unfortunately, said provision prescribed an objective deadline for another 10 reasons for reopening of the procedure. By removing it, the Constitutional Court got out of its role of 'negative legislator' and made a legislative choice instead of the legislator, removing parts of the norm that are not inconsistent with the Constitution. When making this decision, the Constitutional Court relied on its previous decisions, which removed the equal provisions on the objective deadline for reopening of the civil litigation and misdemeanor proceedings. The Constitutional Court ignored the fact that this is an administrative procedure and, erroneously, referred to the inconsistency of the pertinent law with the provisions of the Constitution and the ECHR, which guarantee the right to a fair trial, judicial protection and legal remedy. The second premise, equally unfounded, on which the Constitutional Court based its decision is the belief that the abolition of the objective deadline for reopening of the administrative procedure was necessary in order to enable the removal of the consequences of violations of rights, determined by the Constitutional Court or the ECtHR. By leaving only a subjective deadline, difficult to prove, the level of legal certainty has been lowered. Finally, the ECtHR considered that the existence of a limitless possibility of official removal of final legal acts violated Art. 6 ECHR. This was made possible by the abolition of the objective deadline for reopening of the procedure.

References

Bercholc, J. (2017). Las sentencias interpretativas y el control de constitucionalidad - Su utilización por el Tribunal Constitucional de España. Преузето 27.5.2023. https://www12.senado.leg.br/ril/edicoes/54/214/ril_v54_n214_p31.pdf


European Court of Human Rights. (2021). Guide on Article 46 of the European Convention on Human Rights – Binding Force and Execution of Judgments. Strasbourg: Council of Europe/European Court of Human Rights.


Mole, N. Harby, C. (2006). 2. ed. The Right to a Fair Trial – A Guide to the Implementation of Article 6 of the European Convention on Human Rights, Strasbourg: Council of Europe.


Vigano, F. (2018). Constitutional Courts as Negative Legislators? Some Thoughts on the Italian Experience from a Criminal Law Scholar’s Perspective. Преузето 27.5.2023. https://www.cortecostituzionale.it/documenti/interventi_relazioni/1013_G/relazione_praga_20200302152256.pdf


Бјеличић, С. (2023). Случај неуставности одредбе Закона о општем управном поступку - објективни рокови као препрека ванредним правним лековима. Преузето 27.5.2023. https://www.otvorenavratapravosudja.rs/teme/ustavno-pravo/slucaj-neustavnosti-odredbe-zakona-o-opstem-upravnom-postupku-objektivni-rokovi-kao-prepreka-vanrednim-pravnim-lekovima.


Милков, Д. (2012). Управно право II – Управна делатност. Нови Сад: Универзитет у Новом Саду – Правни факултет.


Савет Европе. (2018). 2. издање. Заштита права на правично суђење по Европској конвенцији о људским правима, (приредиоVitkauskasD.) Београд: Савет Европе – Канцеларија у Београду.


Томић, З. (2009). Опште управно право, Београд: Правни факултет Универзитета у Београду.


Цуцић, В. (2009а). Примена права на правично суђење у управном спору, Правни живот, 10/2009, 261-271.


Цуцић, В. (2009б). Стразбуршки стандарди у управном спору, Анали Правног факултета у Београду, 2/2009, 247 – 272.


Судске одлуке


Case Airey v. IrelandApplication no. 6289/73European Court of Human Rights.


Case Brumarescu v. Romania, Application no. 28341/95, 28.10.1999European Court of Human Rights.


Одлука Уставног суда IУз-147/2012 од 21.2.2013, „Службени гласник РС“, бр. 74/13.


Одлука Уставног суда IУз-25/2018 од 7.4.2022, „Службени гласник РС“, бр. 112/22.


Одлука Уставног суда IУз-253/2018 од 30.06.2022„Службени гласник РС“, бр. 2/23.


Решење о покретању поступка Уставног суда IУз-253/2018, 28.10.2021.


Правни акти


Закон о општем управном поступку. Службени гласник РС, бр. 18/16, 95/18, 2/23.


Закон о ратификацији Европске конвенције за заштиту људских права и основних слобода, измењене у складу са Протоколом број 11, Протокола уз Конвенцију за заштиту људских права и основних слобода, Протокола број 4 уз Конвенцију за заштиту људских права и основних слобода којим се обезбеђују извесна права и слободе који нису укључени у Конвенцију и Први протокол уз њу, Протокола број 6 уз Конвенцију за заштиту људских права и основних слобода о укидању смртне казне, Протокола број 7 уз Конвенцију за заштиту људских права и основних слобода, Протокола број 12 уз Конвенцију за заштиту људских права и основних слобода и Протокола број 13 уз Конвенцију за заштиту људских права и основних слобода о укидању смртне казне у свим околностимаСл. лист СЦГ - Међународни уговори, бр. 9/03, 5/05 и 7/05 и Сл. гласник РС - Међународни уговори, бр. 12/10 и 10/15.


Закон о управним споровимаСлужбени гласник РС, бр. 111/09.


Закон о Уставном суду. Службени гласник РС, бр. 09/07, 99/11, 18/13 103/201540/15.


Закон о парничном поступкуСлужбени гласник РС, бр. 72/11, 49/13, 74/13, 55/14, 87/1818/20.


Устав Републике Србије, Службени гласник РС, бр. 98/06, 115/21.

Published
2023/10/19
Section
Original Scientific Paper