ЕТИЧКИ СТАНДАРДИ И ФОТОГРАФИЈА У ШТАМПАНИМ МЕДИЈИМА

  • Marija Vujović Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet, Departman za komunikologiju i novinarstvo
  • Marta Mitrović docent
Ključne reči: новинска фотографија, штампани медији, етика, Кодекс новинара Србије, професионални стандарди

Sažetak


Новинска фотографија је веома заступљен и важан медијски садржај, који читаоцима прво привуче пажњу и може да утиче на формирање судова о репрезентованим догађајима. Проучавање визуалног у медијима све више добија на значају у теорији медија. Визуелни садржај је све заступљенији јер не познаје језичке баријере, а ефикасно преноси мноштво информација. Због тога је посебно важно поштовати професионалне стандарде објављивања новинских фотографија. Једини пропис који регулише етичке стандарде новинских фотографија у Србији је Кодекс новинара Србије, који није правно обавезујућ за уређивачке политике медија. За кршење његових одредаба, независно, саморегулаторно тело, Савет за штампу, изриче јавне опомене. Колико се у пракси поштују етичке норме, показују резултати квантитативне и квалитативне анализе садржаја објављених новинских фотографија у три дневне новине, озбиљним информативним новинама Политика, полутаблоидним новинама Блиц и таблоидним новинама Курир. Истраживање је спроведено у првој недељи априла 2023. године. Анализом су обухваћене све објављене фотографије, осим рекламних. Анализа новинских фотографија у раду обухватила је следеће категорије дефинисане Кодексом: да ли је јасно наглашена разлика између документарне фотографије и фотомонтаже, да ли је наглашена илустративна улога фотографије, уколико није настала непосредно на догађају, да ли је наведен извор/ауторство фотографије, да ли је испоштовано правило претпоставке невиности и заштићена приватност и идентитет жртве или осумњиченог, починиоца (необјављивањем фотографија, између осталог), чак и у случају признања кривице, а све до изрицања судске пресуде, да ли су објављене фотографије снимљене уз помоћ скривених камера и да ли фотографије садрже непримерени, узнемиравајући и порнографски садржаји. Претпоставке од којих се у раду полазило биле су да се етички стандарди у анализираним новинама не поштују у потпуности, да је више етичких прекршаја у полутаблоидној и таблоидној штампи и да је најчешће реч о ненавођењу извора или ауторства фотографије и о непоштовању претпоставке невиности и права на приватност.

Reference

Благојевић, А. и Стојановић Прелевић, И. (2019). Правни и етички аспекти новинарства у Србији: компаративна анализа Закона о јавном информисању и медијима и Кодекса новинара Србије. Зборник радова Правног факултета у Нишу. 85. 353-370.


Звијер, Н. (2012). Социологија визуелног – могући правци будућег развоја социологије у Србији. Социолошки преглед: часопис Српског социолошког друштва. XLVI (3–4). 1070–1090.


Donev, D. i Vojinović, M. (2022). O nespornom značaju etičkih kodeksa u novinarstvu. CM: Communication and Media, 17 (2). 273-286.


Fahmy, S. Bock, M. A. & Wanta, W. (2014). Visual communication theory and research: A mass communication perspective. Palgrave Macmillan.


Greenslade, R. French paper published without photographs, The Guardian, 15.11.2013. Преузето 26.7.2023. https://www.theguardian.com/media/greenslade/2013/nov/15/news-photography-france


Jevtić, M. (2015). Novinarska etika u izveštavanju o osetljivim temama: (zlo)upotreba fotografije tokom migrantske krize 2015. U Veljanovski, R. (Prir.). Indikatori profesionalnog/neprofesionalnog ponašanja novinara i medija. Beograd: Fakultet političkih nauka. 179-191.Кодекс новинара Србије. Преузето 26.7.2023. https://www.uns.org.rs/kodeks-novinara-srbije.html


Krstić, A. Milojević, A. (2015). Etički i profesionalni aspekti izveštavanja dnevne štampe u Srbiji. U Veljanovski, R. (Prir.). Indikatori profesionalnog/neprofesionalnog ponašanja novinara i medija. Beograd: Fakultet političkih nauka. 11-37.


Ninković Slavnić, D. (2015). Etika foto-izveštavanja. U Veljanovski, R. (Prir.). Indikatori profesionalnog/neprofesionalnog ponašanja novinara i medija. Beograd: Fakultet političkih nauka. 163-178.Code of Ethics. The National Press Photographers Association. Преузето 26.7.2023. https://nppa.org/resources/code-ethics


Vujović M. i Mitrović M. (2017). Vizuelizacija savremenih medija. Nauka i stvarnost: zbornik radova sa naučnog skupa. Pale: Filozofski fakultet. 295-309.


Vujović, M. (2021). Fotografija u medijima. Niš: Filozofski fakultet Univerziteta u Nišu.


Vujović, M. i Mitrović, M. (2020). Interpretation of Newspaper Photography: A Case Study of NIN Magazine. AM Journal of Art and Media Studies. 22. 134-146.


Vujović, M. i Stojanović Prelević, I. (2014). Ethich of Newspaper Photography. Facta universitatis – Series Philosophy, Sociology, Psychology and History. 13 (3). 123 – 135


Walter, E. Gioglio, J. (2020). The power of visual storytelling: how to use visuals, videos, and social media to market your brand. McGraw-Hill Education.

Objavljeno
2023/12/09
Rubrika
Pregledni članak