Rеopening the administrative procedure

  • Zoran Lončar
Keywords: administration, administrative procedure, remedies, extraordinary remedies, reopening of administrative procedure

Abstract


The new General Administrative Procedure Act of 2016 introduced a number of innovations in the system of extraordinary legal remedies. From the aspect of legal protection of the parties, the most should have been expected from the changes regarding the Reopening since it is an extraordinary legal remedy, which is by far the most commonly used in administrative practice, due to its existence of process material that was unknown during the conducting of the process. However, the legal regime of this extraordinary remedy has only slightly changed. The basic changes concerns the reasons for the reopening, the time limits within which it can be used, and the circle of entities legally legitimized for filing a reopening. Regarding the reasons for reopening, as the most important element of the legal regime, only minor linguistic corrections were made and only two new reasons were added, due to which the administrative procedure in Serbia today can be reopened even if the Constitutional Court of the Republic of Serbia is in the same administrative matter, the constitutional complaint, found a violation or denial of the human or minority rights and freedoms guaranteed by the Constitution, while not annulling the impugned decision, as well as if the European Court of Human Rights subsequently found in the same administrative matter that rights  or freedom of the applicant are violated or denied. Due to the inadequately set objective deadline for filing a Reopening Procedure, which is inappropriately short for this type of reason, the practical importance of prescribing these two new Reopening procedure grounds is greatly diminished. In addition, by omitting the Public Prosecutor, the circle of entities legally legitimized for the Reopening is reduced only to the party from the administrative procedure and the administrative body that issued the final administrative act, which can be repeated ex officio, which in no way contributes, not only to improvement legal protection of the parties to the proceedings, but also the possibility of achieving a greater degree of objective legality in resolving administrative matter.

References

Васиљевић Драган, ”Концепт ванредних правних средстава по новом Закону о општем управном поступку”, Правни живот, 10/2016.

Димитријевић Предраг, ”Правна средства у новом ЗУП-у Републике Србије”, Зборник ”Искуства од примената на новите закони за опште управна постапка во земљите од регионот”, Охрид 2017.

Димитријевић Предраг, „Реформа ванредних правних лекова у управном поступку“, Зборник радова Правног факултета у Нишу, 44/2004;

Димитријевић Предраг, Управно право, Ниш 2016.

Милков Драган, ”О потреби усклађивања српског управног поступка са правом Европске Уније”, Зборник радова Правног факултета у Нишу 68/2014.

Милков Драган, ”Правна средства у управном поступку”, Зборник радова Правног факултета у Новом Саду, 2/2006.

Милков Драган, Управно право II, Нови Сад 2017.

Милков Драган, Ратко Радошевић, ”Приговор у управном поступку”, Зборник радова Правног факултета у Новом Саду, 4/2018.

Лилић Стеван, Закон о општем управном поступку – Анатомија законског пројекта са моделом за генералну реконструкцију ЗУП-а, Београд 2019.

Лилић Стеван, Манојловић-Андрић Катарина, Голубовић Катарина, Практична примена новог ЗУП-а, Београд 2019.

Лончар Зоран, ”Ванредна правна средства у управном поступку у Републици Србији”, Правна ријеч, 58/2019.

Лончар Зоран, „Модернизација управног поступка“, Зборник „Актуелна питања савременог законодавства“, Будва 2010.

Лончар Зоран, „Нека питања реформе управно-процесног законодавства“, Правни живот, 10/2013.

Лончар Зоран, ”Нека питања примене новог Закона о општем управном поступку Републике Србије”, Зборник ”Искуства од примената на новите закони за општа управна постапка во земјите од регионот”, Охрид 2017.

Лончар Зоран, ”Неостваривање европских стандарда у управном поступку у Србији”, Зборник „Хармонизација српског и мађарског права са правом Европске уније“, Нови Сад 2018.

Лончар Зоран, ”О Нацрту Закона о општем управном поступку”, Правна ријеч, 35/2013.

Лончар Зоран, ”Овлашћено службено лице у управном поступку”, Правни живот, 10/2017.

Лончар Зоран, „Пледоаје за нови Закон о општем управном поступку“, Зборник радова Правног факултета у Новом Саду, 3/2009.

Лончар Зоран, ”Поништавање и укидање решења у управном поступку”, Правни живот 10/2019.

Лончар Зоран, ”Правна средства у новом Закону о општем управном поступку”, Зборник радова Правног факултета у Новом Саду, 4/2017.

Томић Зоран, Опште управно право, Београд 2018.

Томић Зоран, Коментар Закона о општем управном поступку, Београд 2017.

Томић Зоран, Коментар Закона о општем управном поступку, Београд 2019.

Томић Зоран, Миловановић Добросав, Цуцић Вук, Практикум за примену Закона о општем управном поступку, Београд 2017.

Устав Републике Србије, ”Службени гласник РС”, бр. 98/2006.

Закон о кривичном поступку, ”Службени гласник РС”, бр. 72/2011, 101/2011, 121/2012, 32/2013, 55/2014 и 35/2019.

Zakon o općem upravnom postupku, ”Narodne novine RH”, br 47/2009.

Закон о општем управном поступку, ”Службени гласник РС”, бр. 18/2016 и 95/2018.

Закон о општем управом поступку, ”Службени лист СРЈ”, бр. 33/1997, 31/2001 и ”Службени гласник РС”, бр. 30/2010.

Закон о парничном поступку, ”Службени гласник РС”, бр. 72/2011, 49/2013, 74/2013, 55/2014 и 87/2018.

Закон о прекршајима, ”Службени гласник РС”, бр. 65/2013, 13/2016 и 98/2016.

Закон о управним споровима, ”Службени гласник РС”, бр. 111/2009.

Закона о Уставном суду, ”Службени гласник РС”, бр. 109/2007, 99/2011, 18/2013, 103/2015 и 40/2015.

Закон о ратификацији Европске конвенције за заштиту људских права и основних слобода, ”Службени лист СЦГ – Међународни уговори”, бр. 9/2003, 5/2005, 7/2005 и ”Службени гласник РС – Међународни уговори”, бр. 12/2010.
Published
2020/10/21
Section
Original Scientific Paper