CHANGES IN THE CONSTITUTIONAL POSITION OF THE PUBLIC PROSECUTOR'S OFFICE IN THE CONSTITUTIONAL REVISION 2022
1. УВОД, 2. ИЗМЕНЕ ПОЛОЖАЈА ЈАВНОГ ТУЖИЛАШТВА И СПОЉНА И УНУТРАШЊА ОДГОВОРНОСТ, 3. ПОЧЕТАК И ПРЕСТАНАК ЈАВНОТУЖИЛАЧКЕ ФУНКЦИЈЕ, СТАТУС, 4. НОВИ ВИСОКИ САВЕТ ТУЖИЛАШТВА, 5. ЗАКЉУЧАК
Abstract
Summary: The paper critically analyzes the provisions of the amendments of the Constitution adopted in 2022, regarding the change of the position of the public prosecutor’s office. The third initiative for the partial change of the Constitution was fruitful. The provisions which regulate the constitutional position of judiciary and prosecutor’s office were changed, with the initial aim to create the independence guarantees of the judiciary, as well as the autonomy of the prosecutor's office. Certain steps that would go in the direction of achieving the given aim, can be recognized in the norms of the amendments. Those amendments have been also confirmed by the Venice Commission, which are considered as the key factor. However, the first impression created by the amendment provisions is that they are the result of a compromise and therefore partly inconsistent, between: the initiator of constitutional amendments (Government), representatives of the court’s and the prosecutor’s associations, other members of the working group, and, lastly, international community. Within that impression, the new position of the public prosecutor’s office primarily indicates that the prosecutor’s office rose to the rank which the judicial branch of power enjoys, by copying the provisions of the judiciary, with only a few differences.
References
ЛИТЕРАТУРА И ИЗВОРИ
Љубиша Драгашевић et al., Тужилачки и правосудни савети, https://uts.org.rs/wp-content/uploads/2007/11/saveti.pdf [25. фебруар 2023. године]
Jörg-Martin Jehle, „Prosecution in Europe: Varying structures, convergent trends“, European Journal on Criminal Policy and Research 8/2000.
Volker Krey, „The public prosecution-role in criminal proceedings under the rule of law. Legal situation in Germany with comparative law remarks on UK and USA“, 2009, 10, https://ubt.opus.hbz-nrw.de/opus45-ubtr/frontdoor/deliver/index/docId/455/file/46_Krey_EBook.pdf [23. фебруар 2023. године].
Goran Marković, „Hoće li pravosuđe zaista biti nezavisno u Srbiji“, Hereticus 1-2/2022.
Ратко Марковић, Уставно право, Београд 2015.
Марина Матић Бошковић, „Тужилачки савети и гаранција тужилачке аутономије у државама западног Балкана“, Анали Правног факултета у Београду 1/2017.
Ante Novokmet, „The European public prosecutor’s office and the judicial review of criminal prosecution”, New Journal of European Criminal Law, Vol. 8, No. 3, 2017.
Bálint Pásztor, „Proceduralni aspekti ustavne revizije u oblasti pravosuđa i ograničenje nadležnosti Narodne Skupštine”, Pravo-teorija i praksa 2/2022.
Irena Pejić, „Constitutional referendum and judicial reform in Serbia“, Зборник радова Правног факултета у Нишу 94/2022.
Мијодраг Радојевић, „Референдум у Србији – између народне воље и манипулације“, Национални интерес 1/2022).
Дарко Симовић, „Уставни амандмани из нужде“, Зборник радова Правног факултета у Новом Саду 1/2022.
Miloš Stanić, „Sudski saveti u Holandiji i Belgiji“, Revija za evropsko pravo 24/2022.
Драган М. Стојановић, Уставно право II, Ниш 2009.
Јасмина Хасанбеговић, „Ка уставним амандманима у правосуђу: ка независном правосуђу у Србији, или пак у супротном смеру“, Зборник радова Правног факултета у Нишу 78/2018.
Herke Csongorf „The prosecutor’s legal staus in comparative law perspective“, Selected papers presented at 4th International M-sphere conference for multidisciplinarity in science and business, Zagreb 2015.
https://iup.rs/sr/vesti/vesti-iz-2021/okrugli-sto-ustavni-amandmani-za-i-protiv/, https://uts.org.rs/za-jacu-nezavisnost-pravosudja-potrebno-je-menjati-i-ustav-i-cinovnicku-svest-sudija-i-tuzilaca/, https://www.srbija.gov.rs/vest/685704/cilj-promena-u-pravosudju-jacanje-vladavine-prava-i-pravne-sigurnosti.php [22. фебруар 2023. године].
https://balkaninsight.com/2022/01/14/serbia-votes-on-positive-judicial-reform-but-doubts-linger/ [22. фебруар 2023. године].
Промена Устава у области правосуђа, јавна слушања: 13, 14, 16. и 17. септембра 2021. године, http://www.parlament.gov.rs/prenosi/arhiva.3703.html [25. јануар 2023. године].
https://www.venice.coe.int/webforms/documents/default.aspx?pdffile=CDL-AD(2021)032-e https://www.venice.coe.int/webforms/documents/default.aspx?pdffile=CDL-AD(2021)048-e https://www.venice.coe.int/webforms/documents/?topic=27&year=all,
Оpinion no. 1062/202, https://www.venice.coe.int/webforms/documents/default.aspx?pdffile=CDL-AD(2021)052-e [21. фебруар 2023. године].
Предлог за промену Устава Републике Србије, http://www.parlament.gov.rs/upload/archive/files/cir/pdf/predlozi_zakona/2020/1984-20.pdf [25. јануар 2023. године].
https://www.cepris.org/wp-content/uploads/2021/09/Model-amandmana-sa-obrazlozenjem.pdf [21. фебруар 2023. године].
Предлог за промену Устава Републике Србије, http://www.parlament.gov.rs/upload/archive/files/cir/pdf/predlozi_zakona/2020/1984-20.pdf [25. јануар 2023. године].
https://www.cepris.org/wp-content/uploads/2021/09/Model-amandmana-sa-obrazlozenjem.pdf [21. фебруар 2023. године].