ТУМАЧЕЊЕ ПРАВА У СКЛАДУ СА ПРАВИЧНОШЋУ У РИМСКОМ ПРАВУ
Abstract
Примена принципа правичности у тумачењу права даје могућност да се узимањем у обзир околности конкретног случаја одступа од уопштено формулисане правне норме, а ако се ове околности често јављају и да се она модификује. У овом раду пратимо примену и утицај принципа правичности на развој права у току римске историје. Уопштено можемо закључити да је примена овог принципа у преткасичном римском праву путем активности претора, преткласичних правника и судија, захваљујући увођењу iudicia bonae fidei, довела до разбијања строгих форми старог ius civilea и до усклађивања права са потребама републиканског друштва. У класичном периоду то је био задатак од стране принцепса овлашћених јурисконсулта да путем responsa или као чланови принцепсовог савета у виду принцепових рескрипата дају тумачења у складу са правичношћу. Мада се ово тумачење одвијало под царском контролом, имајући у виду да се оно односило на ситне свакодневне приватно правне проблеме грађана, у овом периоду су применом правичности разрађена она правно техничка правила приватно правних института, која су и дан данас у примени. У посткласичном периоду, обзиром на општу кризу у римском друштву, као општи интерес (utilitas publica) био је одређен очување царства. Услед тога посткласични правници нису више имали могућност креативног тумачења права, а почев од времена Константина, издавање и контрола правичне примене рескрипата, који су се сада односили на привилегије изузећа од разних терета и обавеза, била је резервисана за самог цара. Најзад, Јустинијан је и изричито навео да је цар једини не само стваралац него и тумач права. Шта је правично одређивао је цар у складу са хришћанском идеологијом и општим интересом Царства.
References
Aristotel, Nikomahova etika /prev. Radmila Šalabalić/, Novi Sad 2003, (predgovor Miloša N. Đurića).
Gustav Radbruch (Радбрух), Filozofija prava, (prev. Dušica Guteša), Nolit, Beograd 1974.
Tamás Nótári (Нотари), Jog, vallás és retorika, Budapest 2008.
Магдолна Сич, „Iudicia bonae fidei,“ Зборник радова Правног факултета у Новом Саду (Зборник радова ПФНС), 2/2014.
Marjan Horvat, „Napomene uz ius respondendi,“ Zbornik Pravnog fakulteta u Zagrebu, 3/1965.
Tony Honoré (Оноре), Emperors and Lawyers, Oxford 1994.
Malina Novkirishka-Stoyanova (Новкиришка – Стојанова), „Ius publice respondendi ex auctoritate principis,“ Ius Romanum: http://iusromanum.eu/it/periodicum/numeri/2015/1#navigation (17. јун 2015).
Francesco De Martino (Де Мартино), Storia della costituzione Romana, IV/1, Napoli 1962.
Hans Ankum (Анкум), „Rescripts of Roman Emperors Promulgated until the end of the Reign of Diocletian in 305 A. D.“, Зборник радова ПФНС, 1/2006.
János Zlinszky (Злински), Ius publicum, Budapest 1997.
Магдолна Сич, Практикум из римског приватног права : Живот и право у Римској империји, 4. изд. „Правни факултет, Центар за издавачку делатност“, Нови Сад 2013.
Massimo Massei (Масеј), „Le citazioni della guirisprudenza classica nella legistazione imperiale,“ Scritti di diritto romano in onore di Contardo Ferrini, Milano 1946.
Riccardo Orestano (Орестано), Il potere normativo degli imperatori e le costituzioni imperiali, Torino 1937 (ristamp. 1962).
Jean – Pierre Coriat (Корја), „Le prince législateur, École Française de Rome, Palais Farnèse, 1997.
Dietrich V Simon (Фон Симон), „Konstantinisches Kaiserrcht. Studien anhandder Rescriptenpraxis und des Schenkungsrechts,“ SDHI, 43/1977.
Manlio Sargenti /Сарђенти), „Rescritti e constituzioni nella legislazione di Costantino,“ Studi sul diritto del tardo impero, Padova 1986.
Magdolna Sič, Formiranje prava Rimske imperije i pozno rimsko zakonodavstvo – Harmonizacija prava i stvaranje jedinstvenog pravnog poretka u toku rimske istorije, Novi Sad 2011, 104 – 105.
Clyde Pharr (Фар), The Theodosian Code and Novels and the Sirmondian Constitutions, Princeton University Press, New Jersey 1952.
Siro Solazzi (Солаци), „Ancora glossemi e interpolazioni nel Codice Teodosiano,“ SDHI, vol. XIII-XIV, 1947/48.
Mario Antonio De Dominicis (Де Доминићис), „Registro delle alterazioni (glossemi ed interpolazioni) nelle costituzioni del Codice Teodosiano e nelle Novelle Postteodosiane segnalate dalla critica,“ Estratto da B. I. D. R. “Vittorio Scialoja, Nuova Serie Vol. XII – LIII – LIV, Milano 1950.
Magdolna Sič, Codex Theodosianus, dokt. dis. Beograd 1991.
Обрад Станојевић, Римско право, 3. изд., Београд 1989.
Magdolna Sič, “Persons Tied to the Land and to the City Service for utilitas publica in the Postclassical Roman West”, Estudos em homenagem a Luiz Fabiano Corrêa, São Paulo 2014.
Pietro De Francisci (Де Франчиши), Storia del diritto romano, Vol. III, parte I, Milano 1936.
Antonio Guarino (Гварино), Storia del diritto romano, 4. ed. Napoli 1969.
Biondo Biondi (Бионди), „Humanitas nelle leggi degli imperatori romano-cristiani.“ In: Miscellanea Giovanni Galbiati. Bd.2. Mailand 1951.
Luis Mariano Robles Velasco (Веласко), „Aequitas – equity,“ in: Fundamenta Iuris. Terminología, Principios e Interpretatio (ed. Pedro Resina Sola), Universidad Almería, 2012.
Аnte Romac, Rječnik rimskog prava, Zagreb 1983.