Реликти првобитног поимања правичности, правде и права у првим државама Старог века – један правно-антрополошки поглед

  • Vojislav Stanimirovic Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu
Ključne reči: Кључне речи: архаична друштва, правичност, правда, право, клинописни законици.

Sažetak


Сажетак

Сва архаична друштва почивала су на једнакости и солидарности. Сва она изградила су механизме којима су регулисали понашање унутар друштва, јер је то био услов опстанка. У таквим друштвима постојала је архаична правичност, која се манифестовала кроз егалитарност, солидарност, али и статичност и конзервативност, а почивала је на обичајима који су важили за све без изузетка. Са раслојавањем архаичних друштава, њиховим ширењем и повезивањем са другим заједницама нестаје првобитне кохезије и сигурности и полако нестаје и она првобитна, архаична правичност и уступа место појму правде као вапају за изгубљеном правичношћу и једнакошћу. Равнотежа која је до тада красила архаична друштва и била идеално стање заједнице непоправљиво је нарушена.

Писмо и настанак првих држава довешће и до првих законика човечанства. Прве држава и њихови владари нашли су се између старог и новог. Повлашћени слојеви диктирали су ново право, спутавајући обичаје, присвајајући привилегије за себе које је право верификовало, док су сиромашнији слојеви друштва чезнули за прохујалим временима. Све су то древни законодавци владари, макар инстинктивно, осећали, тражећи неку златну средину која је гарантовала ред и мир у држави. У Египту, богиња Ма’ат, мерење душа и Књига мртвих одблесак су архаичног друштва и древних схватања, која су се, уосталом, најдуже и задржала управо ту. И творци клинописних законика нашли су путеве и стратегије да се искажу као владари који воде рачуна о свим својим поданицима. Одредбе тих законика више него о ма чему другом сведоче о томе. Било да говоре о сопственим заслугама, било да исказују бригу о рањивим слојевима друштва, било да богатима ускраћују одређене привилегије зарад општег добра, било да се окрећу традицији, било да шурују са боговима или одређују мере и накнаде, они се пре свега труде да буду узони владари свим својим поданицима, у први план стављајући владавину права.

 

Reference

А. Извори
1. Аристотел, Никомахова етика, превод Р. Шалабалић, Београд, 1980.
2. Аристотел, Реторика, превод М. Вишић, Београд, 2017.
3. Херодотова историја, превод М. Арсенић, Нови Сад, 1980.
4. Војислав Станимировић, Хрестоматија за Упоредну правну традицију, Београд, 2016.
5. Волис Баџ Е. А., Египатска књига мртвих (превод с енглеског Б. Станић и Д. Јовић), Београд, 1989.


Б. Литература

1. Аврамовић С. Драгутин, Јованов Д. Илија, „Релативизација правде кроз реторику – Платонов дијалог „Горгија“ као парадигма“, Зборник радова Правног факултета у Новом Саду, 2020, 1, 245–265.
2. Аврамовић Сима, „Gnome dikaiotate – право, правда и правичност у атинској судници“, у Право и правда – 2013, (приредила Ј. Хасанбеговић), Београд, 2014.
3. Аврамовић Сима, Рано грчко право и Гортински законик, Београд, 2020.
4. Childe Gordon, What Happened in History, Harmondsworth, 1964.
5. Hoebel E. A., The Law of Primitive Man, Cambridge, 1954.
6. Hoebel E. Adamson, „ The Nature of Culture“ у Man, Culture and Society, (ed. Shapiro H. L.), New York, 1965.
7. Кластр Пјер, Археологија насиља, превод К. Копрившек, Нови Сад, 2004.
8. Малиновски Бронислав, Магија, наука и религија, превод с енглеског А. Тодоровић, Београд, 1971.
9. Mandelbaum G. David, „Social Groupings“, у Man, Culture and Society, (ed. Shapiro, H. L.), New York, 1965.
10. May Larry, Ancient Legal Thought, I - II, Cambridge, 2019.
11. Redfield Robert, „How Human Society Operates“, у Man, Culture and Society, (ed. Shapiro L. H.), New York, 1965.
12. Sassoon John, Ancient Laws and Modern Problems, Bristol, Portland, 2001.
13. Сич И. Магдолна, „Тумачење права у складу са правичношћу у римском праву“, Зборник радова Правног факултета у Новом Саду, 2015, 2, 617–633.
14. Станимировић Војислав, „Осврт на поједине чланове клинописних законика кроз призму древних обичаја и веровања“ у Идентитетски преображај Србије – прилози пројекту 2019 – колективна монографија, Београд, 2020.
15. Théodoridès Aristide, „ The Concept of Law in Ancient Egypt“ у The Legacy of Egypt, (ed. Harris J. R.), London, 1971.
16. Westbrook Raymond, „Social Justice in the Ancient Near East“ у Social justice in the Ancient World, (eds. Irani K. D., Silver M.), Westport, 1995.
Objavljeno
2021/02/25
Rubrika
Originalni naučni rad