АПЛИКАЦИЈА SIGHT READING FACTORY – ДИГИТАЛИЗАЦИЈА ДИСЦИПЛИНА ПЕВАЊЕ И ЧИТАЊЕ С ЛИСТА
Sažetak
У развијеним земљама трећа индустријска револуција је већ одавно извршила утицај на дигитализацију образовне технологије. Иако на маргинама васпитно-образовног система, процес компјутеризације обухватио је и одређене дисциплине наставе солфеђа. У складу с тим, циљ овог истраживања је био усмерен ка испитивању могућности примене апликације Sight Reading Factory у наставу солфеђа која се заснива на Комбинованој функционалној методи проф. Васиљевић и на формирање модерног дигитализованог модела музичког описмењавања у који би се инкорпорирао анализирани софтвер. Осим квалитативног истраживања, у раду је извршено и мерење степена применљивости апликације Sight Reading Factory помоћу нумеричке скале Ликeртовог типа. На основу извршене анализе садржаја и тестирања добијени су резултати који указаују на то да су модули репрезентативног узорка најбољи за рад на певању и читању с листа и да могу имати значајну улогу у подизању квалитета и модернизације наставе ових најсложенијих дисциплина процеса музичког описмењавања. Истовремено, потврђена је радна хипотеза о ограничености примене овог софтвера у настави солфеђа која се базира на Комбинованој функционалној методи. У оквиру завршних разматрања овај рад указује на то да се помоћу овог софтвера може остварити корелација између солфеђа и других музичких предмета, да се може побољшати наставничка кооперативност и да је могуће одржавање наставе по принципу концентричних кругова, а не линеарно како је то најчешће присутно у традиционалној настави.
Reference
Blažič, M. (2007). Obrazovna tehnologija. Vranje: Učiteljski fakultet, Centar za naučno-istraživački rad.
Drobni, I. (2004). Solfeggio: a prima vista: 100 primera za pevanje s lista. Beograd: Kona.
Drobni, I., & Drobni, T. (2015). Solfeggietto: 440 melodijskih etida Miodraga, Miroslave i Zorislave Vasiljević, Ivane i Tatjane Drobni. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
Đorđević, M., & Ničković, R. (1991). Pedagogija. Niš: Prosveta.
Glušac, D. (2005). Metodičko-didaktička pitanja efikasnosti nastave informatike. Zrenjanin: Univerzitet u Novom Sadu, Tehnički fakultet „Mihajlo Pupin”.
Kiselčić Todorović, D. (2001). Percepcija i recepcija muzičkog sadržaja pri pevanju s lista. U V. Milanković (Ur.), Zbornik radova četvrtog pedagoškog foruma (str. 71−74). Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
Kršić Sekulić, V. (1990). Korelacija nastave solfeđa sa instrumentalnom nastavom. Knjaževac: Nota.
Vasiljević, Z. M. (2006). Metodika muzičke pismenosti: udžbenik za studente Univerziteta umetnosti i Učiteljskog fakulteta. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Artefact omogućava otvoreni pristup i, u skladu sa preporukom CEON-a, primenjuje Creative Commons (CC BY) odredbe o autorskim pravima:
Autori koji objavlјuju u Artefact-u pristaju na sledeće uslove:
a) Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavlјivanja rada i licenciraju ga Creative Commons licencom koja omogućava drugima da dele rad uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavlјivanja u ovom časopisu.
b) Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavlјenog u časopisu (npr. postavlјanje u institucionalni repozitorijum ili objavlјivanje u knjizi), uz navođenje da je rad izvorno objavlјen u ovom časopisu.
c) Autorima je dozvolјeno i podstiču se da postave objavlјeni rad onlajn (npr. u institucionalnom repozitorijumu ili na svojim internet stranicama) pre i tokom postupka prijave priloga, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavlјenog rada (up. Efekat otvorenog pristupa).