Izveštavanje onlajn medija o inostranim zemljama u Srbiji, Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini
Sažetak
U postglobalnom društvu, prostor u medijima namenjen vestima iz sveta je sve ograničeniji, te novinari svakodnevno, na osnovu konkretnih kriterijuma, vrše selekciju relevantnih događaja, procesa i ličnosti. Ti kriterijumi su u bliskoj vezi sa političkim, kulturološkim, ideološkim, ekonomskim, religijskim, bezbednosnim i drugim odlikama zajednice kojoj pripada medij, što može dovesti do stvaranja različitih slika o svetu u različitim društvima. Cilj rada je da utvrdi da li postoje razlike u selekciji i načinu predstavljanja svetskih događaja u onlajn medijima između geografski, jezički i kulturno bliskih nacija – Srbije, Hrvatske i Bosne i Hercegovine. Osnovna hipoteza je da postoje razlike u izboru tema, fokusu pažnje, kontekstu i načinu prezentacije inostranih vesti u onlajn medijima u Srbiji, Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini. Istraživanje je vršeno nedelju dana na uzorku od tri onlajn medija iz Srbije (onlajn portal Večernjih novosti), Hrvatske (24sata.hr) i Bosne i Hercegovine (nezavisne.com), uz korišćenje statističkih metoda i komparativne analize sadržaja. Rezultati potvrđuju razlike u predstavljanju događaja pod uticajem političko-ideoloških i političko-istorijskih, kao i religijskih razlika među zemljama, ali i da postoje sličnosti zahvaljujući dominantnim kriterijumima negativnosti i važnosti elitinih nacija.
Reference
Despotović, LJ. & Jevtović, Z. (2010). Geopolitika i mediji. Novi Sad: Kultura polisa i Grafomarketing.
Bela kuća objavila službeni portret prve dame (4. april 2017). Večernje novosti. Posećeno 7. 4. 2017. URL: http://www.novosti.rs/vesti/planeta.299.html:658674-Bela-kuca-objavila-sluzbeni-portret-prve-dame.
Bijela kuća objavila zvaničan portret prve dame, prsten privukao pažnju (4. apri 2017). Nezavisne. Posećeno 7. 4. 2017. URL: http://www.nezavisne.com/novosti/svijet/Bijela-kuca-objavila-sluzbeni-portret-prve-dame/420451.
Galtung, J. & Ruge, M. (1965). The Structure of Foreign News. Journal of Peace Research, 2(1): 64–91.
Golan, G. (2006). Inter-media agenda setting and global news coverage. Journalism studies, 7(2): 323–333.
Herman, E. & Chomsky, N. (2002). Manufacturing Contest: The Political Economy of the Mass Media. New York: Pantheon Books.
Herman, E. & Mekčesni, R. (2004). Globalni medijii. Beograd: Clio.
Hester, A. (1973). Theoretical Considerations in Predicting Volume and Direction of International Information Flow. Gazette, 19(4): 238–247.
Hiljade Mađara na ulicama, brane Sorošev univerzitet (2. april 2017). Nezavisne. Posećeno 6. 4. 2017. URL:http://www.nezavisne.com/novosti/svijet/Hiljade-Madjara-na-ulicama-brane-Sorosev-univerzitet/420119.
Jevtović, Z. (2000). Totalitarizam i masmediji. Negotin i Beograd: Studio Rad.
Lipmann, W. (1921). Public opinion. Posećeno: 17. 3. 2017. URL:http://wps.pearsoncustom.com/ wps/media/objec- ts/2429/2487430/pdfs/lippmann.pdf.
Livingston, S. (1997). An Examination of Media Effects According to Type of Military Intervention, Harvard: John F. Kennedy School of Government. Posećeno: 14. 3. 2017. URL: http://genocidewatc h.info/images/1997ClarifyingtheCNNEffect-Livingston.pdf.
Lojd, D. (2008). Šta mediji rade našoj politici. Beograd: Samizdat B92.
McLuhan, M. (1964).Understanding Media: The Extensions of Man. London and New York: McGraw-Hill.
Nossek, H. (2004). Our News and their News: The Role of National Identity in the Coverage of Foreign News. Journalism, 5(3): 343–368.
O’Neill, D. & Harcup, T. (2008). News Values and Selectivity. In Wahl-Jorgensen, K. & Hanitzsch, T. (eds.), The Handbook of Journalism Studies (pp. 161–173). New York: Routledge.
O’Neill, D. & Harcup, T. (2016). What is news? News values revisited (again). Journalism Studies, doi: 10.1080/1461670X.2016.1150193.
Orban zatvara sveučilište koje je osnovao milijarder Soroš (5. april 2017). 24sata. Posećeno 6. 4. 2017. URL: http://www.24sata.hr/news/orban-zatvara-sveuciliste-koje-je-osnovao-milijarder-soros-519005 .
Ne pomažu ni studentski protesti: Zatvara se Sorošev univerzitet (4. april 2017). Večernje novosti. Posećeno 6. 4. 2017. URL: http://www.novosti.rs/vesti/planeta.299.html:658783-NE-POMAZU-NI-STUDENTSKI-PROTESTI-Zatvara-se-Sorosev-univerzitet-VIDEO.
Poter, Dž. (2011). Medijska pismenost. Beograd: Clio.
Radojković, M. (2011). Politička komunikacija u Srbiji. In Zerfas, A. & Radojkvić, M. (eds.), Menadžment političke komunikacije (pp. 27–40). Beograd: Fondacija Konard Adenauer.
Radojković, M. (2012). Primena „haos scenarija“ na radiodifuziju u Srbiji. In Veljanovski, R. (ed.), Radio-difuzija u Srbiji sadašnjost i budućnost (pp. 25–34). Beograd: Fakultet političkih nauka i Čigoja štampa.
Retuširali ju? Objavili službeni portret prve dame SAD-a (4. april 2017). 24sata. Posećeno 7. 4. 2017. URL: http://www.24sata.hr/news/retusirali-ju-objavili-sluzbeni-portret-prve-dame-sad-a-518759 .
Shoemaker, P., Danielian, L. & Bredlinger, N. (1991). Deviant Acts, Risky Business and U.S. Interests: The Newsworthiness of World Events. Journalism-Quarterly, 4(68): 781–785.
Sredanović, V., Marko, D., Arnautović, M., Obradović, S. & Udovičić, Z. (2006). Susjedi o susjedima: monitoring uticajnih dnevnih listova u Bosni i Hercegovini, Srbiji, Crnoj Gori i Hrvatskoj, Sarajevo: Media Plan Institut.
Tjurou, Dž. (2012). Mediji danas: uvod u masovne komunikacije: knjiga 1. Beograd: Clio.
Ume-Nwagbo, E. (1982). Foreign news flow in Africa: a content study on regional basis. International Communication Gazette, 29(1-2): 41–56.
Van Dijk, T. (2008). News, Discourse, and Ideology. In Wahl-Jorgensen, K. & Hanitzsch, T. (eds.), The Handbook of Journalism Studies (pp. 191–204). New York: Routlege.
Vilanilam, J. (1983). Foreign policy as a dominat in foregin news selection and presentation. International Communication Gazette, 32(2): 73–85.
Autori zadržavaju autorska prava nad objavljenim člancima, a izdavaču daju neekskluzivno pravo da članak objavi, da u slučaju daljeg korišćenja članka bude naveden kao njegov prvi izdavač, kao i da distribuira članak u svim oblicima i medijima.
Licenciranje
Objavljeni članci distribuiraju se u skladu sa licencom Creative Commons Autorstvo - Deliti pod istim uslovima 4.0 International (CC BY-SA). Dopušteno je da se delo kopira i distribuira u svim medijima i formatima, da se prerađuje, menja i nadograđuje u bilo koje svrhe, uključujući i komercijalne, pod uslovom da se na pravilan način citiraju njegovi prvobitni autori, postavi link ka originalnoj licenci, naznači da li je delo izmenjeno i da se novo delo objavi pod istom licencom kao i originalno.
Korisnici su pri tome dužni da navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija), kao i njegovu DOI oznaku. U slučaju objavljivanja u elektronskoj formi takođe su dužni da postave HTML link, kako sa originalnim člankom objavljenim u časopisu CM: Communication and Media, tako i sa korišćenom licencom.
Autori mogu da stupaju u zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad prvobitno objavljen u ovom časopisu.
Politika samoarhiviranja
Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Autori su obavezni da pritom navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija) i postave link, kako na DOI oznaku tog članka, tako i na korišćenu licencu.Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Odricanje od odgovornosti
Stavovi izneti u objavljenim radovima ne izražavaju stavove urednika i članova redakcije časopisa. Autori preuzimaju pravnu i moralnu odgovornost za ideje iznete u svojim radovima. Izdavač neće snositi nikakvu odgovornost u slučaju ispostavljanja bilo kakvih zahteva za naknadu štete.