PRIPOVEDANJE KAO ČIN SUBVERZIJE: POZIV NA AKCIJU U TV SERIJI HULU PLATFORME SLUŠKINJINA PRIČA
Sažetak
Članak se bavi komparativnom analizom romana Margaret Atvud iz 1985. i TV adaptacijom Sluškinjine priče Brusa Milera iz 2017. godine. Posebna pažnja u radu posvećena je konstrukciji identiteta glavne junakinje u oba navedena medija, a posebno činjenici da je u Hulu seriji (2017-2022) glavna junakinja prikazana kao moderna feministička aktivistkinja koja neprestano pruža otpor represivnoj patrijarhalnoj ideologiji, za razliku od romana u kome se njen novi identitet gradi od samog početka, tj. potpuno negirajući sećanja na pređašnji način života, te je u potpunosti usklađen sa nehumanim tretmanom u Gileadu. Baš kao i Atvud, Miler primenjuje strategiju unutrašnjeg monologa i pojačava njegov uticaj korišćenjem naracije preko glasa i kurzivnih titlova koji publiku pretvaraju u tajnog poverenika i voljnog saveznika u borbi glavnog lika protiv represivnih heteronormativnih i mizoginističkih pravila. Ovu misaonu platformu izražavanja Miler namerno koristi da bi naglasio važnost pripovedanja kao subverzivnog čina otpora nametnutoj ideologiji. Uz pomoć same spisateljice koja je sarađivala sa glumcima, producentima i rediteljem serije u pisanju scenarija, ova TV adaptacija skreće pažnju na savremena pitanja političkih sukoba, seksualnog ropstva, rata, toksičnog zagađenja, siromaštva, LGBT zajednice, ženskih prava, kao i potrebu da se ova pitanja pozabave i konačno utiču na dugo očekivanu društvenu reformu. Teorijski okvir istraživanja oslanja se na koncepte transmedijalne naratologije koje su razradili Ton (2015, 2016), Rajan (2014), Rajevski (2005), Gobin (2019) i drugi.
Reference
Atwood, Margaret. (1985). The Handmaid’s Tale. Houghton Mifin Harcourt.
http://www.jstor.org/stable/20719313.
Bolter, J. D. & Grusin, R. (2000). Remediation: Understanding New Media. MIT Press.
Der-Ohannesian, N. (2021). Female Negotiations of Affect in Domestic and Public Space in the Television Series The Handmaid’s Tale. Ilha Do Desterro 74, no. 1: 578-588. Accessed February 25, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.5007/ 2175-8026.2021.e75830
Gobyn, S. (2019). ’I tell, herefore you are’: identity in The Handmaid’s Tale: a comparison between the novel and the series. EKPHRASIS - IMAGES CINEMA THEORY MEDIA, 22(2): 73–93. Accessed March 10, 2022. https://doi.org/10.24193/ekphrasis.22.5
Hershman, O. (2018). Oppression, Storytelling, and Resistance in Hulu’s The Handmaid’s Tale. Digital Literature Review, 5: 55–66. Accessed March 1, 2022. https://doi.org/10.33043/DLR.5.0.55-66
Hogsette, D. S. (1997). Margaret Atwood’s Rhetorical Epilogue In The Handmaid’s Tale: The
Reader’s Role in Empowering June’s Speech Act. Critique: Studies in Contemporary
Fiction, vol. 38, no. 4: 262–278. Accessed February 23, 2022. EBSCOhost, doi:10.1080/00111619.1997.10543180.
Rajewsky, I. (2005). Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on
Intermediality. Intermédialités: histoire et théorie des arts, des letres et des techniques/
Intermediality: History and Theory of the Arts, Literature and Technologies, no. 6: 43–64.
Ryan, M. L. (2014). Story/World/Media: Tuning the Instruments of a Media-Conscious
Narratology. In M.L. Ryan & J.N. Thon (eds.), Storyworlds Across Media: Toward a Media-Conscious Narratology (pp. 25–49). University of Nebraska Press.
Thon, J. N. (2015). Narratives across Media and the Outlines of a Media-conscious Narratology. In G. Rippl (ed.), Handbook of Intermediality. Literature, Image, Sound, Music (pp. 439–56). Berlin: De
Gruyter.
Thon, J. N. (2016). Transmedial Narratology and Contemporary Media Culture. University of Nebraska
Press.
Autori zadržavaju autorska prava nad objavljenim člancima, a izdavaču daju neekskluzivno pravo da članak objavi, da u slučaju daljeg korišćenja članka bude naveden kao njegov prvi izdavač, kao i da distribuira članak u svim oblicima i medijima.
Licenciranje
Objavljeni članci distribuiraju se u skladu sa licencom Creative Commons Autorstvo - Deliti pod istim uslovima 4.0 International (CC BY-SA). Dopušteno je da se delo kopira i distribuira u svim medijima i formatima, da se prerađuje, menja i nadograđuje u bilo koje svrhe, uključujući i komercijalne, pod uslovom da se na pravilan način citiraju njegovi prvobitni autori, postavi link ka originalnoj licenci, naznači da li je delo izmenjeno i da se novo delo objavi pod istom licencom kao i originalno.
Korisnici su pri tome dužni da navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija), kao i njegovu DOI oznaku. U slučaju objavljivanja u elektronskoj formi takođe su dužni da postave HTML link, kako sa originalnim člankom objavljenim u časopisu CM: Communication and Media, tako i sa korišćenom licencom.
Autori mogu da stupaju u zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad prvobitno objavljen u ovom časopisu.
Politika samoarhiviranja
Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Autori su obavezni da pritom navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija) i postave link, kako na DOI oznaku tog članka, tako i na korišćenu licencu.Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Odricanje od odgovornosti
Stavovi izneti u objavljenim radovima ne izražavaju stavove urednika i članova redakcije časopisa. Autori preuzimaju pravnu i moralnu odgovornost za ideje iznete u svojim radovima. Izdavač neće snositi nikakvu odgovornost u slučaju ispostavljanja bilo kakvih zahteva za naknadu štete.