Uobličavanje ideje pravde u poemi o pravdi

  • Željko Kaluđerović Filozofski fakultet u Novom Sadu
Ključne reči: Hesiod, Poslovi i dani, pravda, „poema o pravdiˮ, delanje, bia, nomos

Sažetak


 

Kao jedno od najvažnijih načela uobličenja socijalnih odnosa Hesiod ističe načelo pravde. On ideju pravde stavlja u samo središte života, jer u njoj nalazi onaj koren iz koga treba da izraste drugačiji i bolji svet. Ideja pravde se kod Hesioda manifestuje kao potreba za učvršćivanjem odnosa ekvivalencije tamo gde je on stabilan i adekvatan, i za njegovim uspostavljanjem tamo gde je destabilizovan i neadekvatan. Prisutnost pravde na svim nivoima, od najvišeg metafizičkog, pa sve do relacija u praktičkoj sferi, ukazuje da ona može biti razmatrana kao moćno božanstvo, kao kosmičko načelo, ali i kao legitimacijska osnova sveobuhvatnog ljudskog delanja. Kod Hesioda se konačno nagoveštava razlika između poretka uzročnosti nerazumske prirode i poretka običajnosne dužnosti, odnosno između bia na jednoj strani i nomosa i dike na drugoj strani. Smatrajući da živa bića ne mogu narušavati poredak bia, ali da čovek može narušavati poredak dike, Hesiod postulira razliku koja će biti ključna za kasnije filozofsko promišljanje sfere praxisa.

Reference

1. Aristotel. (1997). Ustav atinski. Beograd: ΠΛΑΤΩ.
2. Barnes, J. (1979). The Presocratic Philosophers I. London, Henley and Boston: Routledge & Kegan Paul.
3. Burnet, J. (1962). Early Greek Philosophy. Cleveland and New York: The World Publishing Company.
4. Claus, D. B. (1977). Defining Moral Terms in Works and Days. Transactions of the American Philological Association (1974-). 107, 73-84.
5. Cornford, F. M. (1957). From Religion to Philosophy. New York: Harper & Row.
6. Đurić, M. N. (1990). Istorija helenske etike. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
7. Đurić, M. N. (1996). Istorija helenske književnosti. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
8. Gagarin, M. (1973). Dike in the Works and Days. Classical Philology. 68(2), 81-94.
9. Giancola, D. M. Justice and the Face of the Great Mother (East and West). Dostupno na: http://www.bu.edu/wcp/Papers/Comp/CompGian.htm.
10. Havelock, E. (1966). Thoughtful Hesiod. Yale Classical Studies. 20, 61-72.
11. Hesiod. (1994). Poslovi i dani. Novi Sad: Književna zajednica Novog Sada.
12. Hesiod. (1975). Postanak bogova ˑ Homerove himne. Sarajevo: Veselin Masleša.
13. Homer. (1985). Ilijada. Novi Sad: I.r.o. Matica srpska.
14. Homer. (2002). Odiseja. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
15. Huseinov, A. A., Irlic, G. (1992). Istorija etike. Novi Sad: Književna zajednica Novog Sada.
16. Jeger, V. (1991). PAIDEIA. Novi Sad: Književna zajednica Novog Sada.
17. Kaluđerović, Ž. (2020). Kreiranje pravde i prava kroz sučeljavanje predstava Odiseja i prosaca. Glasnik Advokatske komore Vojvodine. XCII(3), 471-482.
18. Kaluđerović, Ž. (2019). Najstarije predstavljanje pravde. Glasnik Advokatske komore Vojvodine. XCI(4), 440-453.
19. Liddell, H. G., Scott, R., Jones, H. S. (1996). A Greek-English Lexicon. Oxford: Oxford University Press.
20. Mor, T. (2002). Utopija. Beograd: Utopija.
21. Romiji, Ž. de. (2016). Pregled starogrčke književnosti. Loznica: Karpos.
22. Solmsen, F. (1949). Hesiod and Aeschylus. Ithaca, New York: Cornell University Press.
23. Wilamowitz-Moellendorf, U. v. (1962). Hesiodos Erga. Berlin.
Objavljeno
2021/03/26
Rubrika
Esej